Mint elmondta, Gödöllőn a közlekedési miniszterek és államtitkárok hétfőn kezdődő kétnapos informális ülésén az európai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálatáról tanácskoznak, és igyekeznek tagállami konszenzusos álláspontot kialakítani, amely iránymutatásként szolgálhat az Európai Bizottságnak.
A közlekedési miniszterek ülésén elnöklő Völner Pál emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság a jelenlegi hálózati és finanszírozási rendszer gyökeres átalakítását tervezi, mivel a kiépítés elsősorban a korlátozott pénzügyi források miatt lassan halad. A várhatóan 2011 nyarán megjelenő új TEN-T jogszabály tervezetében az Európai Bizottság legfontosabb újításként egy kétrétegű hálózatot hozna létre a jelenlegi helyett, egy szűkebb törzshálózatot és egy átfogó hálózatot.
Az államtitkár utalt arra, hogy 2007-2013. közötti uniós költségvetési ciklusban a TEN-T költségvetésben 8 milliárd euró, a Kohéziós Alapban közlekedésre 43 milliárd euró áll rendelkezésre. Völner Pál kiemelte: egységes európai piachoz fontos a periférián lévő területek felzárkóztatása, a kohéziós érdekek érvényesítése a TEN-T hálózatok esetében is.
A magyar EU-elnökség további feladatairól szólva az államtitkár elmondta, hogy március 3-4-én magas szintű légügyi konferenciát tartanak Budapesten, április elején Esztergomban a belvízi hajózás európai programját tekintik át. A brüsszeli és a luxemburgi formális közlekedési tanácsi ülésen napirenden szerepel majd az első vasúti csomag felülvizsgálata, a közúti szabálysértések határon átnyúló rendezése, az európai útdíj, az Eurovignette megtárgyalása.
Kérdésre válaszolva az államtitkár hangsúlyozta, hogy levezető elnökként a konszenzus létrejöttére koncentrál, és Magyarország már korábban kifejtette ez ügyben véleményét, miszerint a kohéziós szempontokat is érvényesíteni kell a felülvizsgálat során. Az államtitkár újságírói kérdésre válaszolva úgy ítélte meg, hogy Magyarország nem áll rosszul az uniós átlaghoz képest a kiemelt TEN-T hálózat fejlesztésében, példaként említette a vasúti beruházásokat a Boba-Székesfehérvár-Budapest-Záhony, illetve a Hegyeshalom-Budapest-Lőkösháza vonalakat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint a teljes TEN-T hálózat hossza az Európai Unió 27 tagállamában vasúton mintegy 90 ezer, közúton közel 100 ezer kilométer. A magyarországi elemek összes hossza e két közlekedési módra hozzávetőleg 5.000 kilométer. Jelenleg Magyarországon zajló fejlesztések a TEN-T hálózaton a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal felújítása, az M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény szakasza és az M43 autópálya építése. Az Európai Bizottság a teljes hálózaton belül 30 kiemelt projektet jelölt ki, amelyek közül több Magyarországon is áthalad: a dunai vízi közlekedési út, az M5-M43 autópálya és két - a Hegyeshalom-Budapest-Lőkösháza, Hódos-Boba-Székesfehérvár-Budapest-Záhony - vasúti folyosó.