Könnyen meglehet, hogy a készülő európai alkotmányba, egészen pontosan annak preambulumába azért nem kerül be a kereszténység jelentőségét méltató utalás, mert Európában akadnak kormányok, amelyek feleslegesnek, túlzottnak, esetleg kirekesztőnek tartják az effajta erőfeszítéseket. Motivációik, indokaik azonban kizárólag rájuk tartoznak, nekik és nem másoknak kell számot adniuk a történtekről. Miután ebben a kérdésben kontinensünk erősen megosztott, szögezzük le, hogy a magyar kormányra ebben a kérdésben nem nehezedik nyomás, dönthetnének kényükre-kedvükre. Érvelhetnének úgy, mint például a lengyelek, akik a kétezer éves kereszténység védelmében partnereket és pártfogókat keresnek Európa-szerte. A visegrádi együttműködés zátonyra futtatásában főszerepet játszó Medgyessy-kormány azonban ebben a tekintetben sem támogatja Varsót.
Az üggyel kapcsolatban nemrég maga Kósáné Kovács Magda is megnyilatkozott. Aligha meglepő, de szerinte szó sem lehet a kereszténység megemlítéséről, pártja "Európa sok országával, modern demokratikus pártjával összhangban" elutasítja az alkotmányba emelést. Az elemi logika szabályai szerint mindez annyit tesz, hogy a kereszténység nem modern, legalábbis valami meghaladott minőséget jelent. Kósáné nyilvánvalóan arra célzott, hogy a jézusi gondolat tehertételként nehezedik a szocialista álombrigádok által felvázolandó, szép új világ alkotmánytervezetére.
A legutóbbi népszámlálás tanúsága szerint Magyarországon több ember kötődik valamely történelmi egyházhoz, mint azt előzetesen bárki is gondolta. Miután a mindenkori magyar kormánynak magától értetődő kötelessége, hogy a nemzeti közakaratot képviselje az európai jogalkotási folyamatban, nem lehet vita tárgya, hogy a honi katolikusok, reformátusok, evangélikusok és mások többségi akaratának megfelelően támogatnia kellene az európai alkotmány tisztességesebb változatát. A Medgyessy-kormány első nagy mulasztása, hogy semmibe veszi a Magyar Köztársaságban élők kinyilvánított akaratát. A másik mulasztás nem kevésbé méltánytalan. Azzal, hogy a kereszténység lenullázását követelők táborához csatlakozott, a kormány nemet mondott mindenre, ami Nagy Konstantin óta Európát mai képére formálta. Hiszen joggal kérdezhetjük, miből származik maga az európai gondolat, amely - legalábbis retorikai értelemben - alighanem a leggyakoribb szókapcsolat Brüsszelben és Strasbourgban. Miből táplálkozik a kontinens megannyi szellemi mozgalma, az Európára oly jellemző örök megújulási készség - a gótika, a reneszánsz, a reformáció és a többi? És létrejöhetett volna-e az antitézis, a szocializmus és a liberalizmus, ha tézisként annak előtte nincs európai kereszténység?
Mindezek után már csak két kérdés maradt. Mit gondol minderről az MSZP hívő tagozata? Egyáltalán megvannak-e még, vagy antitézisként elmerültek a mélyben?
Szentesi Zöldi László, Magyar Nemzet