A Balatonfüreden május 11. és 13. között megrendezett konferencián a hazai közlekedésfejlesztés lehetőségeit, kilátásait elemzik és értékelik az ágazat meghatározó intézményeinek vezetői és szakértői, a helyettes államtitkár a szakmai találkozó megnyitóján beszélt - ismerteti a fejlesztési tárca közleménye, amelyet csütörtökön juttatott el az MTI-hez.
Schváb Zoltán a konferencián elmondta: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ vezetésével már megkezdődött a készülő alágazati stratégiákat egységesítő Nemzeti Összközlekedési Stratégia megalkotása, a szakmai közösségeket és társadalmi szervezeteket bevonó alapos tervezőmunka másfél-két éven belül lezárulhat. Magyarország egyik fő vonzereje a jövőben is földrajzi helyzete lehet, megfelelő minőségű hálózati szolgáltatásokra képes közlekedési infrastruktúra kiépítésével Nyugat-Európa és a Balkán, a Közel-Kelet, Dél-Nyugat-Európa és Oroszország, a Baltikum és az adriai kikötők közötti ellátóláncokban is központi szerepet tölthet be. A helyettes államtitkár hangsúlyozta: ahhoz, hogy Magyarország a kedvező geopolitikai helyzetéből adódó lehetőségeket kihasználva a térség kereskedelmi, logisztikai központjává, húzóerejévé válhasson, megfeszített munka szükséges.
Az Új Széchenyi Terv kiemelten foglalkozik a tranzitszerepből adódó lehetőségekkel, mind az áru-, mind a személyszállítás területén. A Közlekedés Operatív Programban és a Regionális Operatív Programokban közel 650 milliárd forint fordítható közlekedésfejlesztésre 2011 és 2013 között. A közlekedési helyettes államtitkár a közlemény szerint beszámolt arról is, hogy az NFM tárcaközi egyeztetésre bocsátotta a hosszú távú közúthálózat-fejlesztési programot, valamint a gyorsforgalmi és a főúthálózat nagytávú tervét. A program az előző időszakhoz képest az autópályák helyett a főutak és az alacsonyabb rendű utak fejlesztésére fordít nagyobb figyelmet. Teljes végrehajtása óvatos előretekintéssel 2027-ig, optimista feltételezéssel akár jóval korábban is befejeződhet. A fejlesztési program véglegesítését egy hasonló közúti felújítási rangsor összeállítása és egy vasúti fejlesztési ütemezés kidolgozása követi majd.
Az NFM egyértelmű szándéka a közlekedésbiztonság erősítése. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a közelmúltban zárta le közlekedésbiztonsági létesítmények tervezésére és kivitelezésére kiírt pályázatait. Két kiírás esetében már a nyertes önkormányzatok is ismertek. Összesen 50 település nyert társfinanszírozási forrást 69 projektje megvalósítására. A harmadik pályázatról a beérkezett kezdeményezések magas száma miatt május közepén-végén várható döntés - ismertette Schváb Zoltán.
Cikk: | Nagyszabású villamos- és trolibeszerzési program Budapesten |
Cikk: | Fonódó villamos: a főváros elfogadja az NFÜ javaslatát |