- Először is szeretnénk gratulálni, hiszen a Videoton NB 1-es labdarúgó csapata szerda este megnyerte története első bajnoki címét.
- Köszönjük szépen!
- Volt nagy ünneplés?
- Óriási ünneplés volt a Városháza előtt a főtéren, ahol több ezer szurkoló jelent meg. Nagyon jó volt a hangulat! Ez indokolt is volt, hiszen évtizedek óta várnak már a fehérvári vidi-szurkolók erre a bajnoki címre, erre a fieszta-hangulatra, ami szerda este volt a városban. Sokszor voltunk már közel a bajnokság megnyeréséhez az elmúlt évtizedekben, de valahogy a végén mindig elmaradt az ünneplés lehetősége, ami most szerencsére megadatott.
A szurkolókon, a szakmai stábon kívül nagy köszönet illeti magát a klubtulajdonost is. Ne felejtsük el, hogy három-négy éve, Garancsi István érkezése előtt ez a klub szinte a megszűnés és a csődbejutás küszöbén állt. A város ugyan mindig megmentette a klubot azzal a reménnyel, hogy egyszer érkezik egy tulajdonos, aki rendet tesz. A tulajdonos megérkezett: munka és fegyelem, ebből következően eredmény is van. Reményeim szerint a mostani bajnoki címet a következő években több is követi majd.
- Maradjunk továbbra is a sikereknél. Az egyik székesfehérvári választókerületben a múlt vasárnap időközi önkormányzati választást tartottak, melyet a Fidesz jelöltje, Deák Lajosné nagy fölénnyel - több mint 50 százalékos arányban - megnyert. Polgármesterként hogyan értékeli a választást, milyen következtetéseket lehet levonni az eredményből?
- Egy ilyen időközi választás - még ha egy nagyon szomorú tragédia, egy haláleset miatt került is rá sor - mindenképpen fokmérője annak a féléves városvezetői munkának, amit 2010. október 3-a után Székesfehérvár önkormányzatának fideszes közgyűlési többsége és a város vezetése elkezdett. Az eltelt hat hónap már elégséges idő ahhoz, hogy azt mondhassuk: ez a választás egyfajta visszacsatolásként is értékelhető a székesfehérváriak részéről. A Nekünk Fehérvár várospolitikai program végrehajtásának első félévét a polgárok sikeresnek tartják, és a bizalmuk továbbra is töretlen, sőt bizonyos értelemben erősödött is a városvezetés irányában. Ez nekünk újabb lendületet ad, és azt mutatja, hogy arra a konzultációra alapuló politikára kell építenünk a munkánkat, melyet az elmúlt félévben megkezdtünk. Folyamatos konzultáció-sorozattal alakítottuk ki a várospolitikai programunkat, és kezdtük el a munkát október 3-át követően. Részkérdésekben konzultációkkal adunk lehetőséget a fehérváriaknak, hogy beleszólhassanak a várospolitika irányításába, és elmondhassák a véleményüket. A fehérvári emberek talán úgy érzik - és ez a választási eredmény erre is bizonyíték -, hogy az a munka, ami elkezdődött, az ő érdekeiket és a város fejlődését szolgálja.
Az időközi választáson győztes Deák Lajosné nagyon jó képviselője lesz a városrésznek. Egy elérhető, az embereket meghallgató, velük folyamatosan konzultáló, a problémáikkal érdemben foglalkozó emberről van szó. Ezért mindenképpen örülök a megválasztásának. Annak is örülök, hogy az adott városrészben élő székesfehérváriak nagy többséggel tüntették ki bizalmukkal.
- Milyen koncepcióra épül a várospolitika?
- Alapvetően azt a célt tűztük ki, hogy két nagyon fontos alappillérre építsük a várospolitikánkat, melyet folyamatos konzultációkkal teremtünk meg. Az egyik, hogy kimondjuk: Székesfehérvár a nemzet történelmi fővárosa, a másik alappillér pedig az, hogy városunk az ország egyik legmeghatározóbb gazdasági központja. Mindkét alaptételből adódnak feladatok a városvezetés számára.
- Az első pillérnél maradva, mit jelent a történelmi hagyomány Székesfehérvár számára? A történelmi gyökerek hogyan jelennek meg a város mindennapjaiban?
- A nemzet történelmi fővárosa szerepből fakad, hogy büszkének kell lennünk a múltunkra, arra, hogy több száz éven keresztül a nemzet központjaként működött Székesfehérvár. De ezt méltó módon be is kell tudnunk mutatni. Felelősséget is kaptunk ezzel a múlttal, és ezt akkor tudjuk majd átadni a fiatalabb nemzedékeknek, ha megadjuk számukra azt a lehetőséget, hogy megismerhessék a történelmi múltat, büszkék lehessenek arra, hogy székesfehérváriak. Azt gondoljuk, hogy a történelemoktatásnak nagy szerepe lesz Székesfehérváron. Ezt a munkát elkezdtük. Nagyon fontos, hogy szimbolikusan is megtaláljuk azt az időszakot, melyen keresztül be tudjuk mutatni a város történelmét. 2013-ban egy Szent Istvánhoz kapcsolódó évfordulót, az 1938-as, ezidáig utolsó fehérvári országgyűlésnek a 75. évfordulóját ünnepeljük, és ezért egy emlékévet szeretnénk megvalósítani. Mindenképpen azt gondoljuk, hogy szimbolikus lehet a város életében 2013, hiszen 1938 augusztusában került törvénycikkbe az augusztus 20-ai ünnep, mint Szent István ünnepe. Tehát augusztus 20 és Szent István ünnepe gyakorlatilag Székesfehérvárhoz kötődik.
- Beszéljünk a másik pillérről, a gazdaságról, mely hangsúlyos elemként jelenik meg a település életében, hiszen számtalan, országosan és világszerte is ismert cég telepedett le a városban az évek folyamán. Milyen lehetőségek vannak a további fejlődésre?
- A magyar export tekintetében ma is az egyik legmeghatározóbb gazdasági központ Székesfehérvár. A munkaerő, az export, a magyar GDP-hez való hozzájárulás tekintetében elképzelhetetlen a magyar gazdaság növekedése Székesfehérvár gazdaságának növekedése nélkül. Fontos, hogy új fejlesztéseket tudjunk megvalósítani, de emellett gondolnunk kell a holnapra, a holnaputánra is, tehát kitörési pontokat kell találnunk, olyan húzóágazatokat, melyek segítségével Székesfehérvár előre tud lépni. Ilyennek tartom az egészségügyet és a turizmust, valamint a megújuló energiákhoz kapcsolódó fejlesztéseket.
- A beruházások kapcsán mindig fontos feladat hárul egy adott település irányítóira. A székesfehérvári vezetés mit tehet annak érdekében, hogy munkahelyteremtő beruházásokat vonzzon a városba?
- Egyedülálló megállapodásunk van versenyképességünk növelésére a Fejér Megyei Iparkamarával, ezen kívül állandó kapcsolatban vagyunk a nagy ipari és termelő üzemekkel, és fontos szereplőknek tekintjük a városban levő nagy szolgáltatókat is. Az együttműködés keretében mindig azt vizsgáljuk, hogy mit kell tenni - a gazdaság szereplőinek, és a székesfehérvári önkormányzatnak egyaránt - annak érdekében, hogy ez a kiemelt gazdasági erőcentrum, amely Székesfehérvárt jellemzi, tovább tudjon fejlődni. A városnak vannak természetesen fontos feladatai ezen a területen, főként az oktatás tekintetében, hiszen szakképzett munkaerőre van szüksége az iparnak ahhoz, hogy fejlődni tudjon. A szakképzésre vonatkozó állami elképzeléseket önkormányzati döntésekkel próbáljuk segíteni, hogy a létrejövő munkahelyteremtő fejlesztéseket megfelelő munkaerővel el tudjuk látni. Nem titkoltan szándékunk az is, hogy fejlesztési területeket tudjon a város megszerezni annak biztosítására, hogy ha befektetők érkeznek Székesfehérvárra, akkor adott esetben több tíz hektáros területeket tudjunk a fejlesztések megvalósításához biztosítani.
- Egy település versenyképességéhez az alapinfrastruktúra is nagymértékben hozzájárulhat. Székesfehérváron milyen fejlesztéseket terveznek?
- Fontos az infrastruktúra fejlesztése. Ezen a területen is nagyon komoly eredmény lehet, hogy 2012 végére Székesfehérvár szennyvízcsatorna hálózata teljes lesz. Ez a magánszemélyeknek ugyanúgy fontos, mint adott esetben az ipari és kereskedelmi fejlesztőknek. Remélem, hogy a csapadékvíz-elvezetés tekintetében szintén előre tudunk lépni. Az úthálózat fejlesztésében azt gondoljuk, hogy fontos feladatok várnak ránk.
- Az úthálózat témájánál maradva, milyen közlekedést érintő beruházások várhatóak a várost, és környékét illetően?
- Székesfehérvár most is egy közlekedési, logisztikai központ, hiszen az M7-es és a vasúthálózat magyar viszonylatban mindenképpen nagyon fejlett közlekedési lehetőségeket biztosít. Szerencsére zajlik a Budapest - Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítése, ami gyakorlatilag egy gyorsvasutat eredményezhet 2013-ban. Nagyon örülök annak, hogy ebben a kormányzati ciklusban nagy előrelépést fogunk elérni a Székesfehérvárt elkerülő út harmadik szakaszának régóta várt megvalósításával. Köszönöm minden állami döntéshozónak, hatóságnak a támogatását, amiért az elmúlt hónapokban sokkal nagyobbat léptünk előre ezen a területen, mint az elmúlt nyolc évben. Az elkerülőt többször, több választási kampányban, sokan megígérték a fehérváriaknak. Azt szoktuk mondani: mi nem ígértük meg, de meg fogjuk ezt az útfejlesztést valósítani. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy reményeink szerint hamarosan egy repülőtér is biztosítja, hogy a város ki tudja majd szolgálni azt a fajta gazdaságot, melyre alapvetően az önkormányzat is mindig, miden időben támaszkodni tud. Egy olyan repülőteret látnánk szívesen, ami üzleti és sportrepülés tekintetében is ki tudja szolgálni az igényeket.
- Egy széleskörű együttműködési megállapodást kötött Székesfehérvár Önkormányzata és a Vodafone Magyarország. A gazdasági vonatkozáson túl milyen más előnyökkel járhat egy ilyen együttműködés?
- Mi azokat a partnereket keressük, akik segítenek Székesfehérvárt mintavárossá tenni, mert ehhez az alapadottságok rendelkezésre állnak. Ebben találtuk meg a Vodafone-t partnerként. A cég önmagában nemcsak egy üzleti ajánlattal keresett meg bennünket, hanem megértette azt az önkormányzati szándékot, hogy nekünk az együttműködés akkor áll érdekünkben, hogy ha a teljes szolgáltatási palettát biztosítja a Vodafone Székesfehérváron, sőt adott esetben bizonyos szolgáltatásokat itt vezet be először. Az együttműködés tekintetében a promóció is kétirányú, nemcsak úgy valósul meg, hogy Fehérvár egyfajta szándéknyilatkozatban segít a cégnek ezen a téren, hanem a világcég is segít megrajzolni azt a képet a városunkról, hogy Székesfehérvár a XXI. század technológiái szempontjából az innováció, és a fejlesztések tekintetében is mintavárosa Magyarországnak.
- Egy városban a munkahelyek számán és az alapinfrastruktúra minőségén túl az ott élő emberek életminőségét az oktatási, szociális intézmény-rendszer állapota, vagy a kulturális, szabadidős tevékenységek választéka is meghatározza. Székesfehérvár hogy áll ezen a téren?
- Hasonlóan az úthálózathoz - ami sajnos nagyon elavult a belterületi utak tekintetében -, ugyanilyennek ítélem meg az intézményeink műszaki állapotát is. Miközben az intézményeinkben egy nagyon magas szakmai színvonalú munka folyik, magára az épületekre ráfér a felújítás. Már a 2011-es költségvetésben is a város sokkal több pénzt költ el ezen a területen, mint az előző esztendőkben, de látszik, hogy ezeket a forrásokat még a következő években is növelni kell. Keressük azokat a fejlesztési forrásokat, pályázati lehetőségeket, amelyekkel a város - hozzátéve a saját önrészét - hatékonyan tudja intézményeit fejleszteni. Nagyon fontos, hogy az oktatási és a szociális intézmények tekintetében előbbre tudjunk lépni. Nagyon fontosnak tartjuk azokat a kulturális intézményeket és azok megerősítését, melyek egy város létéhez, közösségformálásához hozzátartoznak.
Ha Székesfehérvár kerül szóba, akkor a sport és a sportlétesítmények fejlesztése megkerülhetetlen téma, hiszen a sport egyik vidéki fellegváráról beszélhetünk. Továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a sportra, a szabadidős tevékenységen keresztül az utánpótláson át az élsportig. Nagy terveink vannak. A társasági adókedvezményre - ami most már tudjuk, hogy szerencsére sok szegmense tekintetben zöld utat kapott - és az itteni gazdasági szereplők együttműködésére és az összefogásra számítva azt gondoljuk, hogy egy nagy lehetőség adott számunkra ahhoz, hogy a sport területén is komoly létesítmény-fejlesztések valósulhassanak meg a következő években.
- A kultúránál maradva: visszavonták a Vörösmarty Színház igazgatójának vezetői megbízatását. Mi indokolta a váltást?
- Szeretnénk a Vörösmarty Színházat megerősíteni, egy olyan vezetést választani, amelyik az ország egyik legjobban finanszírozott vidéki színházát az egyik legjobb vidéki színházzá tudja fejleszteni. A Vörösmarty Színház ezzel a költségvetési lehetőséggel igenis fejlődésre képes. Székesfehérvár Önkormányzata 150 millió forinttal többet ad saját színházának, mint adott 2010-ben. Szerintem ezt kevés fenntartó mondhatja el magáról jelen körülmények között. Joggal várhatjuk el azt, hogy ennek megfelelő művészi produktumot és nézőszámot tudjon elérni a leendő színházvezetés. Ez a fajta változás mindenképpen indokolt a város életében.
- A helyi ügyektől országos, sőt nemzetközi vizekre evezve a médiatörvény utóéletéről szeretném kérdezni, hiszen Ön is az elfogadott, sőt az azóta már módosított törvény beterjesztői között volt. Gondolt arra akkor, hogy ilyen nagymértékű külföldi támadások indulnak Magyarország ellen?
- Már csak azért sem gondoltam, mert ez a fajta szabályozás sok tekintetben megegyezett azokkal a szabályozási elképzelésekkel, melyekről éveken keresztül többpárti egyeztetések zajlottak az előző ciklusban is. Akkor egyébként az ilyen megoldásokat jövőbe mutatónak tartották. Sajnos néhány ellenzéki szervezet politikai érdekei felülírták azokat a szakmai elképzeléseket, amelyeket egyébként az ő szakpolitikusaik is sok tekintetben a tárgyalások során megfogalmaztak.
- Ön szerint miből fakadhatott a külföldi "roham" a médiatörvény kapcsán?
- Én azt gondolom, hogy ez a fajta külföldi roham a belföldi ellenzék alaptalan hisztériájából fakadt, és egy belföldről kifele sugárzott olyan kommunikációról szólt, amelyben a valóságot egyébként nem mutatták be, rengeteget ártva ezzel Magyarországnak. És hát milyen az élet! Hónapok óta túl vagyunk ezen a történeten, és lám-lám, a demokrácia, a jogállam működik Magyarországon, a kritikák ugyanúgy megjelennek a magyar sajtóban. Itt lenne az ideje, hogy végre azok, akik ezen a területen megfogalmazták a kritikákat, kiálljanak, és azt mondják: elnézést kérünk, tévedtünk, teljes vélemény és sajtószabadság működik továbbra is Magyarországon, a demokrácia alappilléreként. Persze lehet, hogy részemről naiv feltételezés, hogy ők ezt megtennék az elkövetkezendő időszakban.