Manninger Jenő kifejtette: a bizottság többek közt vizsgálta a MÁV-csoport vagyonkezelési gyakorlatát, a Cargo-üzletág értékesítésének körülményeit, a motorvonatok beszerzését, az informatikai beszerzéseket, a MÁV-székház eladását, illetve a tervezett kormányzati negyed vasúttársaságra vonatkozó részeit. A képviselő hozzátette: ezeket az ügyeket Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos is vizsgálja hivatalból.
A fő megállapításokat ismertetve Manninger elmondta: a 2002-2010-es időszakban a MÁV-csoport működésére az általános színvonalromlás volt jellemző. A képviselő kifejtette, hogy a vasúttársaság finanszírozása a költségvetési oldalról, de a cég belső gazdálkodása alapján is kérdéseket vetett fel. Másrészt – mutatott rá Manninger – a helytelen közlekedéspolitikai irányok kijelölése is hozzájárult a MÁV mai rossz anyagi helyzetéhez.
Magyarázatképp hozzátette: az átgondolatlan kiszervezések és létszámleépítések, valamint a már említett áruszállító üzletág eladása, mind tovább súlyosították a cég helyzetét. A MÁV Cargoval kapcsolatban az albizottság elnöke hangsúlyozta: az üzletág eladása stratégiailag hibás döntés volt, a szerződésnek számos vitatható eleme van. Manninger példaként említette, hogy ugyan szerepelt a szerződésben a fejlesztés, mint kikötés, ugyanakkor nem szerepelt a kontraktusban, hogy azt magyar vállalatokkal, illetve beszállítókkal kell végrehajtani.
Manninger Jenő összefoglalójában kitért arra is, hogy az uniós beruházásokat is igen alacsony hatékonysággal valósította meg a vasúttársaság. Az elidegenítésekről szólva a fideszes politikus elmondta: azokat a bizottság véleménye szerint, egyenként is meg kell vizsgálni, ezért felkérik Budai Gyulát, hogy tegye meg a szükséges lépéseket.
Az albizottság elnöke összefoglalójában kiemelte: míg a dologi kiadásokra, illetve a tényleges feladatokra, - úgy, mint például a karbantartás – fordított összegek folyamatosan csökkentek, addig az ügyvédi és tanácsadói szerződések milliárdokat emésztettek föl, jelesül a 2007-es évben 14 milliárd forintra rúgott a MÁV ilyen jellegű kiadásokra fordított költsége. Azonban ezeknek a tanácsadói tevékenységeknek nem látszik az eredménye, ugyanis a várt szerkezeti átalakításokat nem hajtották végre – szögezte le.
Cikk: | Spaller: Pazarlás volt az állami vasúttársaságnál |
Cikk: | Fiktív cégek is indultak korábbi MÁV-tendereken? |