A magyar vasút helyzete drasztikusan romlott, csökkent a személyszállítás, a vonatatási és pályavasúti teljesítmény, a késő vonatok száma három és félszeresére növekedett, míg a menetrendszerűen közlekedő vasutak száma jelentősen csökkent – összegezte a Magyar Államvasutak (MÁV) jelenlegi helyzetét a vizsgálóbizottság kedden tartott utolsó ülésén követő sajtótájékoztatón Manninger Jenő.
Bejelentette: a MÁV szerkezetátalakítására és leánytársaságok privatizációjára vonatkozó döntések vizsgálatára létrehozott országgyűlési vizsgálóbizottság jelentését az MSZP képviselőjének távollétében egyhangúan szavazták meg.
Hozzátette, az általa vezetett bizottság megállapította a 2002-2010-es időszakról, hogy az akkori gazdaságpolitika kihatott a MÁV működésére is, a kiszervezések, privatizációk egyértelműen hátrányosan érintették a céget, eljárási rendjük a jogi szabályozás ellenére sok tekintetben nem felelt meg, értékbecslések, hatáselemzések sem készültek ezekről a kiszervezésekről.
A MÁV Cargo eladásával kapcsolatban úgy fogalmazott, ennek részleteit Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos vizsgálja; azonban egyértelműen megállapítható, hogy stratégiai hiba volt a magyar áruszállítás értékesítése. A szerződés részleteit érintve elmondta: érthetetlen miért olyan beruházási kötelezettséget írtak elő az osztrák tulajdonosnak, amely nem veszi figyelembe a magyar beszállítók érdekeit.
Az elmúlt nyolc évben a tanácsadói, ügyvédi és egyéb szerződésekre fordított munkadíjak tekintetében arról beszélt: ezek együttes összege mintegy 14 milliárd forintot tett ki, ehhez jönnek hozzá a sokmilliárdos kifizetett végkielégítések - ismertette a fideszes politikus, hozzátéve, pénzügyi szakértői elemzések alapján kimutatható, hogy nyolc év alatt mintegy 45 milliárd forinttal nőttek a MÁV igazgatási költségei.
Manninger Jenő kiemelte: a MÁV-ot érintő egyes beruházások és értékesítések ellenőrzése alapján javasolni fogják Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztosnak, terjesszen ki vizsgálatot és belátása szerint tegyen büntetőfeljelentést, ha szükségesnek véli. Konkrétumként a kormánypárti politikus a Pantel-t, az Eurometro Kft.-t, Kárpátia Cargo-t említette.
Kitért rá, a MÁV csoport takarékos gazdálkodással működőképes lehet, mert az Új Széchenyi Terv szerint az állam átvállalja az adósságát, ami a jelentés szerint megközelíti a 300 milliárd forintot. Ez a MÁV csoportnak 2011-2014 között évi 45-46 milliárd forint adósságtörlesztést jelentene, amivel egy jelentős tehertől szabadulna meg a vállalat - fűzte hozzá magyarázatként a Manninger Jenő.
Cikk: | "A színvonalromlás volt jellemző a MÁV működésére" |
Cikk: | Völner Pál: Sehol nem lesznek vonalbezárások |
Cikk: | Varga: Át kell alakítani a MÁV struktúráját |