Az eltelt fél évben tíz munkacsoportban dolgoztak a légügyi szakma képviselői a hetvenöt oldalas, tizenkét fejezetből álló szakmai anyag kimunkálásán. A közel 200 szakember munkáját Márton Attila fideszes országgyűlési képviselő koordinálta. A stratégia megalkotása kapcsán a légügyi szakember kijelentette, széleskörű szakmai stáb állt fel, mely a szektor minden képviselőjét magában foglalja. Az új nemzeti légügyi stratégia minden olyan területet feltérképezett, ami a légiközlekedéshez tartozik; magába foglalja a szolgáltatást, oktatást, kutatás-fejlesztést, gyártást, és többek között az általános repülést is. Elemeztük a helyzetet, problématérképet készítettünk, és konkrét javaslatok fogalmaztunk meg, az elkövetkezendő tíz évre szeretnénk egy irányt kijelölni - jegyezte meg a szakpolitikus. Márton Attila leszögezte azt is, hogy az elkészült anyag a szakma egységes álláspontját képviseli.
A stratégiát bemutató szakmai konferenciát követő sajtótájékoztatón a politikus emlékeztetett arra, hogy legutóbb 2000-ben készült légiközlekedési stratégia, melyben akkor az uniós csatlakozásig az ország előtt álló feladatokat határozták meg, azóta azonban sok változás történt. Felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon jelenleg közvetlenül nagyjából 140 cégben, több mint 9000 ember dolgozik a légiközlekedésben, vagy az ahhoz kapcsolódó iparban és szolgáltatási területeken. Márton Attila a szektor gazdasági súlyáról szólva elmondta, 2010-ben az ágazat teljes hazai árbevétele meghaladta a 390 milliárd forintot. Egy ekkora gazdasági terület nem maradhat szabályozatlanul, és nem kerülhet versenyhátrányba - indokolta az új stratégia elkészítését a képviselő. A légügyi fejlesztés fontosságát azzal is indokolta a politikus, hogy a nemzetközi adatok azt mutatják, hogy 2030-ig 80 százalékos fejlődés előtt áll a szektor, egymillió utasszám-növekedés pedig legalább ezer új munkahelyet teremt. Érdekünk, hogy ebből a fejlődésből Magyarország ne maradjon ki - tette hozzá.
Márton Attila ismertette a stratégia fő fejezeteit, melyek a következők: nemzetközi kapcsolatok, gazdasági szabályozás, fogyasztóvédelem, léginavigációs szolgáltatások, repülésbiztonság, légiközlekedés-védelem, repülőterek és leszállóhelyek, környezetvédelem és környezetbiztonság, légiközlekedési ipar, repülőszakember-képzés, hálózati légiközlekedés, általános célú repülés.
Völner Pál államtitkár köszönetet mondott a szakmai anyag megalkotásáért. Emlékeztetett arra, hogy a kormány jogalkotói programjában is szerepel a légügyi stratégia megalkotása. Ez az anyag a legjobbkor született - jegyezte meg. Az infrastrukturális területért felelős államtitkár továbbá arról is tájékoztatott, hogy nemzeti összközlekedési stratégia készül, melybe be lehet integrálni a most született légügyi stratégiát.
Újságírói kérdésre válaszolva Márton Attila elmondta, hogy foglalkoztak a Malév helyzetével is, áttekintették azokat a főbb pontokat, amelyek egy nemzeti légitársaság eredményes működéséhez szükségesek. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy először a szükséges döntéseket a tulajdonosnak kell meghoznia.
Cikk: | Tavaszra elkészülhet az új légügyi stratégia |
Cikk: | Magyar-európai repülésbiztonsági együttműködés |
Cikk: | Ferihegyre látogattak az uniós közlekedési miniszterek |