fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Egységes vagyonkezelés indokolt a közlekedési szektorban is
2011. június 21., 14:23

A hazai közvagyon több mint felét kezelő közlekedési ágazat az egyik leginkább meghatározó szektor Magyarország vagyongazdálkodása szempontjából - hangsúlyozta a Közlekedési Vagyongazdálkodási Napok c. szakmai találkozót megnyitó Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár 2011. június 21-én, Sopronban.

A közlekedési infrastruktúráról beszélve Magyarországon rendszerint annak járulékos hatásait említjük. A jellemző témák közé tartozik, hogy a közút vagy vasút hogyan segítheti egy-egy térség felzárkózását, mivel járulhat hozzá a helyiek életminőségének javulásához. Pedig a közlekedési infrastruktúra nemcsak következményeiben érdemes kiemelt figyelemre - emelte ki az államtitkár.

A meglévő közlekedési vagyonelemek értékvesztésének megakadályozásában évtizedes adósságokat kell ledolgoznia a kormányzatnak. Az elmúlt húsz évben az utak, vasutak és hidak felújítása, karbantartása háttérbe szorult. A megnövekedett gyorsforgalmi hálózattal együtt járó többletfeladatok ellátásához nem terveztek további forrásokat.

A jelentős és állandósult költségvetési forráshiány eredményeként az állami tulajdonú úthálózat közel felén, ezen belül a mellékúthálózat közel háromnegyedén indokolt az azonnali beavatkozás. A közúthálózat egyes elemein olyan mértékű állagromlás tapasztalható, amely karbantartási tevékenységgel már nem kezelhető.

Az egységes vagyonkezelés a teljes közlekedési szektorban is indokolt lehet. A vállalati eredményt lerontó elszámolandó értékcsökkenés akár évi több 10 milliárd forintos veszteséget termel az országnak azokon a területeken, amelyeken jelenleg gazdasági társaság a vagyonkezelő. A helyettes államtitkár fontos eredményként említette, hogy az országos közutak szinte teljesen egységes vagyonkezelése - a koncessziós autópálya-szakaszok kivételével - a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál már megvalósult.

Jelentős megtakarításokat eredményezhetne az igénybe vett ingatlanok körültekintő figyelembevétele a közlekedési beruházások tervezésnél. Egy-egy termőföld komoly értékcsökkenését okozhatja például, ha az épülő út középen vágja azt ketté, ezért hasznos lehet mérlegelni, hogy más szempontok megengedik-e egy kedvezőbb megoldás alkalmazását. Az uniós társfinanszírozású projektekben elsődleges szempont a tulajdoni, vagyonkezelési kérdések megfelelő kezelése, rendezése - fejtette ki Schváb Zoltán.
A KKK által használt térinformatikai rendszer vagyongazdálkodási megközelítésből is kiemelkedő, már 5 év ingatlan-nyilvántartási adatait tartalmazza. Sürgető feladat a közúti műszaki vagyongazdálkodás megvalósítása. Az utak értékét, értékcsökkenését tükröző vagyonkezelési adatok a Nemzeti Útfelújítási Program összehangolt tervezéséhez, végrehajtásához nyújthatnak segítséget.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály