Az előző ciklus közgyűlésének egyhangú határozata volt, hogy fel kell bontani az Alstommal kötött szerződést, de azóta sokat változott a helyzet - mondta Tarlós István az MTV Ma reggel című műsorában. Várhatóan szerdán este szerződést köt a főváros és az Alstom a metrószerelvények gyártásáról. A főpolgármester az InfoRádióban arról beszélt, hogy a főváros működőképességének megőrzése érdekében jó önkormányzati törvénynek kell születnie.
A főpolgármester szerint akkor két okból kellett felbontani a szerződést. Az egyik ok, hogy két éve itt kellett volna lennie a szerelvényeknek, és egy alkatrész sem volt itt, a másik ok, pedig hogy nem volt kilátás sem arra, hogy hatósági engedélyt kapnak a szerelvények a közlekedésre. Most annyiban változott a helyzet, hogy úgy néz ki ebben a ciklusban lesz 4-es metró, illetve a szerződésből kikerültek a vállalhatatlan feltételek. Például az annyit citált vis major tényező, vagy az 50 százalék előleg, vagy az alacsony kötbérplafonok. Ráadásul az Alstom vállalta azt is, most először, hogy ha a hatóság megalapozottan kér műszaki beavatkozást, arra hajlandó - tette hozzá a Tarlós István.
Fordulópontot jelentett, hogy a BKV megnyerte az Alstom elleni pert Versailles-ban. A siker után, a mostani megegyezés következménye lehet, hogy még ebben a ciklusban elindul a 4-es metró - közölte a főpolgármester. Kérdésre válaszolva Tarlós István elmondta, attól kapnak vasúthatósági engedélyt az Alstom szerelvények, ha újra beadják a jelenlegi helyzetnek megfelelően a kérelmet és a most szállított szerelvények a szabványok megfelelnek. Tarlós István közölte: várhatóan szerdán este írják alá a szerződést az Alstommal.
Jó önkormányzati törvénynek kell születnie
A Főpolgármesteri Hivatal kedden készült el az önkormányzati törvényhez készített javaslatokkal - mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy azokat átadják a miniszterelnöknek és a kerületi polgármestereknek is. A főváros érdeke most az, hogy egy jó önkormányzati törvény szülessen - jelentette ki Tarlós István. Kiemelte: ha a főváros viszonyait is szabályozó jogszabály rosszul sikerül, akkor Budapest működése összeomolhat, és ennek politikai - akár választási - következményei is lehetnek. Ezért - mint mondta - az önkormányzati törvény megalkotása érdekében félre kell tolni a Fővárosi Önkormányzat részvétele nélkül megalakult Budapesti Önkormányzati Szövetség körüli indulatokat és a különböző egyéni érdekeket is.
A rádióműsorban is beszlét a főpolgármester az Alstrom-ügyről. A Nemzeti Közlekedési Hatóság annyira lesz szigorú az Alstom-metrókocsik ügyében, amennyire ezt az utasbiztonság megkívánja - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a főpolgármester. Tarlós István azt nem tudta megmondani, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság felmentést ad az Alstomnak a fékekre vonatkozó szabályok alól, vagy a francia cég átépíti a kérdéses berendezéseket, de azt elismerte, hogy óriásit léptek előre azzal, hogy a hatóság nem utasította el a műszaki beavatkozást.
A főpolgármester szerint most minden esély megvan arra, hogy a 4-es metró megépüljön, és hogy a szerelvényeket a francia cég átvehető módon leszállítsa. A szerződés szerint a jövő év végére a 2-es metrón közlekedő összes járművet lecserélik az Alstom új szerelvényeire, a 4-es metró első szakasza pedig még a jelenlegi önkormányzati ciklusban átadható lesz - tette hozzá. A Nemzeti Közlekedési Hatóság munkájával kapcsolatban a főpolgármester azt mondta: úgy érzékeli, hogy gyorsabbá és operatívabbá vált. Tarlós István közölte: tudomása szerint megtörténtek az egyeztetések ez ügyben, és a hatóság együttműködni látszik az Alstommal. Az Alstom-szerződés módosítását szerda este írja alá a főpolgármester és Patrick Kron, a francia Alstom cég elnök-vezérigazgatója. A metrószerelvények gyártásáról szóló szerződés tartalmáról az elmúlt hetekben folyamatosan egyeztettek, a végleges verziót a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki rendkívüli ülésén fogadta el. Tarlós István szerint az új megállapodásban - az előzővel szemben - már vannak Budapestet védő garanciák.