PSZÁF: megtévesztő a kormányszóvivő tájékoztatása
2003. október 30., 15:19
Megtévesztő és több vonatkozásban is félrevezető a kormányszóvivőnek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) érintő szerdai tájékoztatása - áll a PSZÁF csütörtöki közleményében.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
a Felügyelettel kapcsolatos kormányszóvivői tájékoztatásról
Megtévesztő és több vonatkozásban is félrevezető a kormányszóvivőnek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével (PSZÁF) kapcsolatos tegnapi tájékoztatása. Ezért szükségesnek tartjuk az alábbi közlemény kiadását a közvélemény hiteles, valós tájékoztatása érdekében.
A PSZÁF a kormányszóvivő állításával ellentétben mindenkor maximálisan együttműködött a Pénzügyminisztériummal (PM) és más intézményekkel is. A Felügyelet következetesen konstruktív, szolgáltató volt minden esetben, azonban a törvényi előírásoknak megfelelően nem adhattuk tovább a titokvédelmi szabályok alá eső adatokat. A jogtalan beavatkozás burkolt formáit ezután is visszautasítjuk. A Felügyelet szakmai függetlenségét garantáló jelenlegi törvényi előírások szerint a PSZÁF munkáját konkrét ügyekben egyetlen közigazgatási szerv sem vizsgálhatja, kizárólag a bíróság. Az egyéb hozzánk intézett megkeresésekre minden alkalommal napokon belül részletes, érdemi válaszokat adtunk. A mai napig nem ismeretes, hogy a PM vizsgálata a Felügyeletet vagy annak elnökét vonta-e górcső alá, és hogy ennek kapcsán milyen szakmai véleményezési és jogorvoslati lehetőség áll rendelkezésünkre.
Nem értelmezhető a kötelező gondosság elmulasztásáról szóló vád sem. Az intézményünknél eddig végzett különböző vizsgálatok egyike sem igazolta vissza ezt a hamis, a Felügyeletet és az egész ellenőrzési rendszerét súlyosan sértő koncepciót.
A Felügyelet számtalanszor nyilvánosan megcáfolta a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és a K&H Equities Rt. kapcsán ellene felhozott rágalmakat. A speciális állami fejlesztéseket végrehajtó, olykor össztársadalmi szempontok miatt veszteséget elszenvedő MFB-nél a Felügyelet célszerűségi vizsgálatot - ami a bank eredményességét kontra állami érdekeket fürkészné - nem folytathat. A K&H Equities-nél elkövetett szabálytalanságokat, bűncselekményeket a Felügyelet tárta fel, megakadályozva a további visszaéléseket. A brókercég ügyében a nyomozati jogosítvánnyal nem rendelkező PSZÁF nem mulasztott, hanem azt bravúros módon - számtalan érdeket sértve - derítette fel. Az ügy kapcsán egyetlen tisztességes kisbefektető sem károsodott. Minden félrevezető tájékoztatással szemben: bankbetétesek pénze nem került veszélybe sem a K&H-bankcsoportnál, sem más pénzintézetnél a PSZÁF megalakulása óta.
Megdöbbentő a kormányszóvivő tájékozatlansága az ingatlanbefektetési szövetkezetek és bajba jutott tagjaik esetében. A Felügyelet volt az egyetlen intézmény, amely az elmúlt három évben rendszeresen felhívta a nyilvánosság figyelmét az ezen szövetkezetek működésében rejlő kockázatokra, és az egyetlen, amely törvénymódosítást kezdeményezett a kisbefektetők védelme érdekében, továbbá számos feljelentést tett. Tette ezt annak ellenére, hogy törvény nem teszi számára lehetővé e szövetkezetek felügyeleti ellenőrzését.
Hangsúlyozandó az is, hogy semmilyen gazdálkodási szabálytalanság kapcsán nem marasztalták el a Felügyeletet az elmúlt időszakban. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak intézményünk gazdálkodását vizsgáló jelentését június 4-én elfogadta a kormány, s az azt követő kiegészítő vizsgálatok sem tártak fel semmiféle visszaélést.
A Felügyelet sajnálatosnak tartja, hogy a PSZÁF 2001. évi jelentését egyáltalán nem tárgyalta, a 2002. évit is jelentős késéssel, és ez utóbbit pedig nem fogadta el a kabinet annak ellenére, hogy mindezek a felügyeleti ellenőrzés terén jelentős eredményekről számoltak be. Ezek a jelentések arról is tájékoztatnak, hogy az elmúlt esztendőkben kiépült - a kormányszóvivő által egyébként hiányolt - a leányvállalatokra is kiterjedő ellenőrzési rendszer és általánosak az utóvizsgálatok is. A Felügyelet eredményeit, szakmai tekintélyét - a kormányon kívül - az utóbbi időben nemcsak a hazai pénzügyi szféra (így a pénzügyminisztert is tagjai között tudó Felügyeleti Tanács), az elnyert minőségirányítási díjak, hanem a nemzetközi szakmai közvélemény is nagyra értékeli. A Felügyelet szakmai munkája a legmagasabb szintű követelményeknek megfelel, amit igazol, hogy a PSZÁF több nemzetközi szervezet elismert tagja, sőt a környező országok modelljéül szolgál a magyar felügyeleti rendszer.
A Felügyelet kénytelen leszögezni: a kormányszóvivő tájékoztatóján több olyan ügyet rótt fel intézményünknek, amelyről Szász Károly elnök úr meghallgatása során szó sem esett az aznapi kormányülésen. Ilyen "elhallgatott" téma volt többek között az MFB, az ingatlanbefektetési szövetkezetek kérdésköre. Ha ezek a konkrét ügyek elhangzottak volna, akkor az elnök úrnak lehetősége lett volna arra, hogy a kormánytagokat megnyugtatóan tájékoztassa. Ennél is súlyosabb probléma, hogy a Felügyelet struktúráját alapjaiban megváltoztató elképzelésekről nemhogy az elnök véleményét nem kérték ki, de jelenlétében említést sem tettek róla. A PSZÁF elnöke így kizárólag a Felügyelet rendelkezési jogának megadása tekintetében volt "partner" bármilyen jogszabály-módosítást illetően. Minden ezzel ellentétes bejelentés valótlan és csúsztatás. Mivel a jogszabály-módosítási elképzelésekről egyetlen államigazgatási szerv sem tájékoztatta előzetesen a Felügyeletet (és ez a PSZÁF elnökének tegnapi meghallgatásán is elmaradt), emiatt nem világos: milyen "kiskapuk" bezárását látja szükségesnek a kormányzat.
A PSZÁF szervezeti átalakítására vonatkozó - egyelőre csak vázlatosan ismertetett - kormányzati elképzelés álláspontunk szerint rombolja a pénzügyi szervezetek ellenőrzésének rendszerét és a nemzetközileg nagyon fontosnak tartott felügyeleti függetlenséget.
Bebizonyosodott, hogy az elnök és a Felügyelet ellen irányuló, idestova másfél éve tartó támadások, politikai- és sajtóhadjáratok megalapozatlanok, ezért sikertelenek voltak. Megnyugtató, hogy a PSZÁF és első számú vezetőjének lejáratására irányuló vádakat a jövőben nem lehet újból felhozni. A kormány vélhetően ezért kényszerül - az eredeti szándékokhoz való ragaszkodás jegyében - olyan jogi megoldást találni, amely lehetővé teszi számára az intézmény közvetlenebb ellenőrzését.
Budapest, 2003. október 30.
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
pszaf.hu - fidesz.hu
Kapcsolódó anyagok: