FIDESZ.HU > Hírek |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Elkészült a Római-parti árvízi védmű nyomvonaláról szóló javaslat
|
|
Kijelölték a III. kerületi Római-parti árvízi védmű nyomvonalát, a munkával megbízott szakértői csoport javaslatát szerdán terjeszti a Fővárosi Közgyűlés elé Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes. |
|
Létrehozva: 2011. augusztus 30., 14:17 |
A javaslat lényege, hogy a három kilométeres partot több szakaszra bontanák; így néhol a mobilgátas nyomvonal a jelenlegi ingatlanok kerítése mentén, máshol a partélen halad, és lesz olyan terület is, amelyet feltöltenek.
A testület elé terjesztett dokumentum egy olyan kombinált megoldást tartalmaz, amely nem egyezik meg egyik korábbi fővárosi vagy civil tervvel sem.
Az előterjesztésben Hutiray Gyula arra emlékeztetett: Budapest árvízvédelmének leggyengébb láncszeme a Római-parton, a Királyok útja és a Nánási út vonalában húzódó védmű. Utalt arra is, hogy a fővárost törvény kötelezi a védekezésre, illetve a jelenlegi elsőrendű védmű fejlesztésére.
A városvezető szerint a tervezett védmű védeni fog a 2002. és a 2006. évihez hasonló gyors lefolyású, hirtelen magasra szökő árhullámok ellen, azonban továbbra is számolni kell a tartósan magas vízállások esetén a fakadóvizek és buzgárok okozta károkkal.
Jelezte: a javaslat kidolgozásakor a legfontosabb szempontnak azt tekintették, hogy továbbra is sértetlenül megmaradjon az "ember és víz közötti természetes kapcsolat", amely Budapesten mára már szinte egyedülállóan csak a Római-parton tapasztalható.
A Pók utca és a Mátyás király út közötti szakasz nyomvonalát úgy határozták meg, hogy az a jelenlegi partéltől a lehető legtávolabbra, a meglévő kerítések vonalának a közelébe kerüljön. Az előterjesztés nem zárta ki, hogy emiatt telekszabályozások, kisajátítások válhatnak szükségessé.
E megoldástól azt várják, hogy a "Római" arculatát meghatározó, plázs jellegű természetes parti föveny, valamint a partot szegélyező ősfák érintetlenül megmaradjanak.
A Mátyás király út és a Pünkösdfürdő utca közötti szakaszon lehetőség nyílik a part kiszélesítésére, feltöltésére, ezáltal új közterületek kialakítására. A változó szélességű - 20-50 méter széles - feltöltés magasságát úgy határozzák meg, hogy az a már megtelepedett galériaerdő fáinak életét ne veszélyeztesse.
Ezen a szakaszon a védmű nyomvonalát az újonnan kialakított partélre javasolják kijelölni. Az így létrejövő, 2,5-3 hektárnyi, parkosítható közterületen sport-, rekreációs és vendéglátó-intézmények mellett kerékpárút is épülhet.
A javaslat szerint a teljes védművet a mértékadó árvízszintet meghaladó biztonsági magassággal kell kiépíteni (az a Vigadó téri vízmércén mért 870 centiméteres magasságnak felel meg). Mivel az alkalmazandó mobilgát biztonsági magasságára még nincs műszaki előírás, a szükséges mértéket egy szaktervezőnek kell majd meghatároznia.
A beruházás előtt a parti sávban lévő valamennyi fát az építkezés által érintett teljes partszakaszon felmérik és favédelmi tervet készítenek.
Az előterjesztés végrehajtásának határidejét a javaslat a "pénzügyi fedezet rendelkezésre állását követően azonnalra" határozza meg.
Hutiray Gyula még júniusban azt közölte, hogy a beruházásra az idei évre az állami költségvetésben egymilliárd forintot különítettek el.