FIDESZ.HU > Hírek Nyomtatás
Ablak bezárása
Az államnak nagyobb szerepet kell vállalnia az oktatásban + videó

Nemzetközi mérésekben az látható, hogy hazánk tudja a legkevésbé esélyekhez juttatni oktatáson keresztül a gyerekeit. A magyar iskolarendszer szelektív, szegregáló, nem képes az oktatáson keresztül a családi hátrányokat, az otthonról hozott szociális, kulturális „hendikepet” kiegyenlíteni - jelentette ki Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke és Hegyvidék polgármestere a Péntek 8 vendégeként.

Létrehozva: 2011. szeptember 3., 12:23 | Utoljára frissítve: 2011. szeptember 5., 10:07

Az oktatásról szólva a politikus kifejtette: vannak bizonyos alapvető törvények, több évtizedes fölismerések, ezek ma már mérhetőek. „Ez egy radikális változás, hogy az oktatás hatékonysága számszerűsíthetővé vált” – hangsúlyozta Pokorni. Szavai szerint a nagy nemzetközi felmérések lehetőséget adnak olyan fixpontok kijelölésére, amelyek nem változnak, legyen akár szó Görögországról vagy Portugáliáról, mely államok gazdasága jelenleg köztudottan válságban van.

A közoktatási törvény tervezetével kapcsolatban Hegyvidék polgármestere úgy fogalmazott: az alapkérdés az, hogy az önkormányzatok vagy az állam tartsa fenn a közoktatási intézményeket. Jelenleg a 3200 önkormányzat közül 2200 tart fent iskolát, tehát most a párszáz fős kistelepülésnek ugyan olyan oktatási kötelezettségei vannak, mint a nagyvárosoknak. Ez a helyzet nyilvánvalóan tarthatatlan. Pokorni ezzel összefüggésben rámutatott, hogy a falvaknak nincsenek meg sem az anyagi, sem a személyi feltételeik ahhoz, hogy iskolát üzemeltessenek.

A szabad iskolaválasztás rendszere az elmúlt húsz évben oda vezetett, hogy a városi, úgymond jó nevű iskolák a környező településekről elvitték a jó képességű diákokat, s a falvakban maradt a nehezen fejleszthető problémás gyerekek hada – húzta alá Pokorni Zoltán. Ez önmagában nem lenne megoldhatatlan probléma, ha egy fenntartó kezében lennének ezek az oktatási intézmények, mert akkor a hátrányos helyzetű iskolákban biztosítható lenne több eszköz a nevelésre, illetve jobb pedagógusok lennének alkalmazhatóak a hátrányok ellensúlyozására - mondta.

A képviselő hozzátette: a külön fenntartók rendszere (kistelepülés - nagyváros) nem működik. Ezért alakult ki mára az, hogy nemzetközi összehasonlításban Magyarország képes legkevésbé az oktatáson keresztül esélyhez juttatni a gyerekeket. A magyar oktatás szelektív és szegregáló, ezért nem képes az oktatáson keresztül a családi hátrányokat, az otthonról hozott szociális, kulturális „hendikepet” kiegyenlíteni – fogalmazott a politikus.

Az államnak nagyobb szerepet kell vállalni, mivel túl szétaprózódott a magyar iskola- és fenntartási rendszer. A most körvonalazódó koncepció erre megfelelő választ adhat. Az oktatáspolitikus szerint ugyanis a kistelepülések „fuldokolnak”, képtelenek fenntartani és üzemeltetni oktatási intézményeiket. Azonban ha ezt értéknek tartjuk, akkor az államnak nemcsak pénzügyileg, hanem fenntartóként is meg kell jelennie – szögezte le Pokorni.