Első látásra akár úgy is tűnhetne, hogy az MTV erős riválisként akar fellépni a nézőkért, rajtuk keresztül pedig a hirdetőkért vívott versenyben. Nem vitás: a közszolgálati csatorna programkínálata egyre jobban hasonlít a kereskedelmi műsorszolgáltatók bulvárpalettájához. Az RTL-en és a Tv2-n már számtalanszor látott, elcsépelt "szuperprodukcióknak", úgy tűnik, az MTV-n is megvan a helye. Várhatóan azonban az ezekkel felerősített MTV-t is könnyedén lenyomják majd versenytársai. Pedig ők csak a reklám- és kereskedelmi bevételekből képesek működni, míg az MTV bőkezű állami tulajdonosától legalább évi 30 milliárdot kér.
Talán nem is véletlen, hogy az RTL és a Tv2 nem nézné jó szemmel, hogy hazai pályán, azaz a hirdetési piacon is erősödjön a "kereskedelmiesedő" köztévé. Sokkal inkább meglepő, hogy hasonlóan gondolkodik Ragáts Imre, a közszolgálati televízió elnöke is. Ragáts Imre meglepő húzásra szánta el magát még tavasszal, amikor elképesztően alacsony áron, évi 900 millió forintért akarta értékesíteni az MTV reklámidejét három médiaügynökségnek öt évre.
Az MTV Közalapítvány kuratóriumának elnöksége ezúttal résen volt. Vizsgálódása miatt az elnöki magánakció megbukott, a szerződéseket azonnal érvénytelenítették, bár vannak vélemények, amelyek szerint meg sem kötötték azokat. Ragáts Imre mindenesetre túlélte - egyelőre - a tiszavirág-életű szerződéseket. A kuratórium elnöksége még mindig nem döntött ugyanis az ügyben, inkább elhalasztotta annak tárgyalását a következő hétre. Pedig az MTV Rt. felügyelőbizottsága elkészítette és átadta a terjedelmes vizsgálati anyagot, amely vélhetően rögzítette az érvénytelen szerződések megkötésével kapcsolatos felelősség megállapítását is.
Nehéz lenne azonban megmondani, miképpen dönt végül a három politikai párt küldötteiből felálló grémium. Az biztos, hogy Ragáts Imre korábban sem nyerhette el a testület teljes szimpátiáját, amit az is jól mutat, hogy állítólag elnökké választása óta nem kapott fizetést. A kuratórium elnöke, Czeglédi László szerint szakadék van az elnök igénye és a kuratórium ajánlata között.
Azzal azonban remélhetőleg mindannyian tisztában vannak, hogy az MTV presztízse most még tovább esett az erkölcsi kár miatt, bár az már most is nagyon mélyen van. Jogosan vetődik fel a kérdés: miképpen honorálja a grémium, hogy bagóért bocsátották áruba a cég egyetlen termékét, a reklámidejét. Mégpedig akkor, amikor sejteni lehetett, hogy a hirdetési piac akár még az MTV számára is tartogathat babérokat.
Az RTL és a Tv2 havonta közzétett adataiból is kiderült, hogy rekordbevételekre számítanak az érintettek. A médiaügynökségek szerint az MTV reklámideje is keresett a piacon. A televíziók egyes becslések szerint már ebben az évben 58 milliárd forinton osztozhatnak. Az említett összeg 93 százaléka, azaz 54 milliárd forint a főszereplők, azaz az RTL, a Tv2 és az MTV kasszáját gazdagítja. A maradék 4 milliárd a Viasat 3 és a tematikus kábelcsatornák bevételeit növeli. A jövő év ráadásul az összes szereplő számára még jobb eredményekkel kecsegtet. Szakértők szerint az RTL-en, a Tv2-n és az MTV-n összességében 16 százalékkal növekszik az elköltött hirdetési öszeg.
A szerződés érvénytelenítésével mindenesetre már most is biztossá vált, hogy a köztévé jövőre több reklámbevételre tesz szert, mint 900 millió forint. Már csak azért is, mert 2004-ben olimpiát és labdarúgó Európa-bajnokságot is rendeznek. Ezek a sportesemények pedig legalább 300 millió forintos pluszbevételt generálnak. Kár lett volna ezekről önként lemondani.
Simon Krisztián - Világgazdaság