Kis Ferenc interjúja
A politikus felemelte szavát a legfőbb ügyész és a pénzügyi felügyelet elnöke ellen intézett kormányzati támadások ellen, és bírálta a kabinetet az uniós felkészülés hiányosságai miatt.
- Az Országgyűlés megszavazta a jövő évi adótörvényekhez benyújtott módosító indítványokat, bár a végső döntés még hátravan. Az elfogadott javaslatok alapján mit várhatnak az emberek? Magasabb vagy alacsonyabb lesz a jövedelmük?
- Minden embert az foglalkoztat leginkább, hogy 2004-ben több vagy kevesebb pénzből gazdálkodhat-e, mint idén. Lényeges kérdés az is, hogy a bérek és a nyugdíjak vásárlóértéke magasabb lesz-e. Az adótörvények módosító indítványainak elfogadásával a parlament már kijelölte, hogy mely rétegektől mennyit von el. Ez annak a nyár közepén elhangzott pénzügyminiszteri bejelentésnek a következménye, amely szerint 550 milliárd forintot kell elvonni a családoktól és a vállalkozásoktól különböző adók formájában a költségvetés bevételének növelésére. Ennek következtében az általános forgalmi adó drasztikusan emelkedik, új adókat vezet be a kormány, ugyanakkor számos kedvezményt megszüntet.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy hiába csökken a személyi jövedelemadó két százalékkal, az egészségügyi járulék növelése, illetve a nyugdíjjárulék adókedvezményének megszüntetése következtében az emberek zsebében kevesebb pénz marad. Amit az egyik kezével ad a kormány, azt a másikkal kétszeresen visszaveszi. A villanyáram általános forgalmi adójának 25 százalékra emelésével - figyelembe véve az idei két áremelést is - január 1-jétől összesen 30 százalékkal kell majd többet fizetni ezért az energiaforrásért, mint egy évvel ezelőtt. Ugyanez a helyzet a gáz esetében, ahol már idén október 15-től emelkedett az ár, 16,4 százalékkal. Az önkormányzatoknak 40 százalékos gázáremelést kell elviselniük az általuk fenntartott intézményeknél. Ráadásul jövőre egy fillér támogatást sem kapnak a megemelt gázszámla kifizetéséhez. Magasabb áfakörbe kerülnek a gyógyszerek, emelkedik az illetékek mértéke, különösen az örökösödési illetéké, valamint a jövedéki adóké.
A Fidesz módosító javaslatainak célja többek között a családi adókedvezmény növelése, gyermekenként legalább ezer forinttal. Ezt az indítványunkat, csakúgy, mint a gyógyszerek nullaszázalékos áfájának megőrzését, illetve a tb-járulék csökkentését, valamint az adóbevételekből a kis- és középvállalkozások támogatására vonatkozó javaslatunkat egyaránt elutasította a kormánytöbbség.
- A kormánypártok azt mondják, hogy a lakossági gázáremelést kompenzálják, az önkormányzatok pedig egy elkülönített alapból többlettámogatáshoz juthatnak, valamint növelik a családi pótlék összegét.
- A szocialisták sokat beszélnek a kompenzációról, de semmit nem tesznek érte. Az önkormányzatok vonatkozásában nem is ígérik, hogy kompenzálnák a gázáremelést. A lakosság egyes csoportjainak vonatkozásában pedig teljesen képlékeny, hogy ez csupán ígéret marad-e vagy megvalósul. Sokkal egyszerűbb lett volna betartani a választási ígéretet, és nem emelni a gázárakat.
- A kormány azzal indokolja a gázáremelést, hogy az Orbán-kabinet helytelen árpolitikája miatt szükséges most ilyen mértékben növelni az árakat.
- Igaz, hogy az előző kormány nem engedélyezett az infláció mértékét meghaladó áremelést, de a szocialisták ennek ismeretében ígérték meg, hogy nem lesz gázáremelés. Ha viszont már akkor is tudták, hogy az Orbán-kormány hibás árpolitikát folytatott - miként azt ma állítják -, akkor az is nyilvánvaló volt, hogy ezt majd korrigálni kell, tehát tudatosan hazudtak, becsapták a választókat a kampányban.
- A Fidesz 1400 módosító indítványt nyújtott be a költségvetéshez. Mi a céljuk ezekkel, és megalapozottnak tartják-e a módosításokat a forrásoldalon, figyelembe véve az ország gazdasági helyzetét?
- Semmi rendkívüli nincs abban, hogy ilyen nagy- számú módosító indítványt nyújtottunk be a költségvetéshez. Elképesztőnek tartom, hogy néhány szocialista politikus arra vetemedett, hogy a módosító javaslatok nagy száma miatt bírálta a Fideszt. Ezzel ugyanis megkérdőjelezték az ellenzéknek és minden egyes parlamenti képviselőnek azt az alkotmányos jogát, hogy módosító indítványokat nyújtson be egy-egy törvényjavaslathoz.
A költségvetés tervezete rossz, és ezt az is bizonyítja, hogy a szocialista frakció több mint kétszáz módosító javaslatot terjesztett elő. Ezen az alapjában elhibázott költségvetésen csupán kisebb javításokat tudunk végrehajtani; ahhoz, hogy szemléletében más költségvetés szülessen, új kormányra lenne szükség Magyarországon.
A Fidesz indítványai azt a célt szolgálják, hogy segítsünk a gyermekes családokon, illetve javítsuk a magyar gazdák esélyeit az uniós versenyben. Fontos, hogy az önkormányzatok működőképessége is biztosítva legyen 2004-ben. Ehhez mintegy 130 milliárd forint többlettámogatásra lenne szükség. A módosító javaslataink forrásoldalát úgy kalkuláltuk, hogy figyelembe vettük a kormány által szent tehénként kezelt 3,8 százalékos államháztartási hiány mértékét. Ezért a többletköltségeket részben a fölösleges államigazgatási kiadások lefaragásával, másrészt az alultervezett inflációból származó többlet-adóbevételekből teremtenénk elő.
A javaslataink harmadik csoportja egy úgynevezett tükörcsomag, amely szembesíti az MSZP-t választási ígéreteivel. A Medgyessy-kormány 400 ezer új munkahelyet ígért a ciklus végéig, ami azt jelenti, hogy legalább 200 ezret a jövő év végéig meg kellene teremtenie. A költségvetés alapján ez nem fog teljesülni. A kis- és középvállalkozások megerősítésére sem kerül sor, hiszen ez a terület jövőre hétmilliárd forinttal kevesebbet kap, mint az idén. Az ígéretek között szerepelt az is, hogy bővítik az otthontámogatási rendszert, ehelyett a kamattámogatás csökkent, szűkült a hitelhez jutás lehetősége, az adókedvezmény mértékét pedig 50 százalékkal csökkentették. Ugyanakkor a bérlakásépítésre szánt forrás 2002-höz képest 70 százalékkal kevesebb, az akkori 20 milliárdról 7 milliárd forintra csökkent. Külön minisztert neveztek ki az esélyegyenlőség megteremtésére, viszont az eddigieknél jóval kevesebb pénzt fordítanak a fogyatékosok helyzetének enyhítésére. Reméljük, hogy ezen változtatnak a költségvetés zárószavazásáig.
Méltó időskort ígért Medgyessy Péter a nyugdíjasoknak, ehhez képest jövőre a különböző kedvezmények megvonásával és az adóemelésekkel egyhavi járandóságot vesz ki a kormány minden nyugdíjas zsebéből.
- Brüsszelben szerdán hozták nyilvánosságra az Európai Unió országjelentését. Milyen tanulságokat lehet levonni a dokumentumból?
- Ha a Medgyessy-kormány annyi energiát fordított volna az uniós felkészülésre, mint ellenfeleinek lejáratására, illetve a független intézmények elleni támadásra, akkor biztosan nem itt tartanánk. Nem szorultunk volna ki az élmezőnyből, és nem kellene az országnak szembesülnie azzal, hogy komoly veszélybe kerülhet az EU-támogatások lehívása. Nemcsak álságos, de szánalmas is, hogy Kovács László újfent visszafelé mutogat, holott ebben a jelentésben már kizárólag csak a Medgyessy-kormány koppenhágai vállalásait tette mérlegre az unió.
A jelentés kritikával illette a kormány koncepciótlan, sodródó gazdaságpolitikáját. Az uniós pénzek fogadásához nélkülözhetetlen intézményrendszer kiépítésében tapasztalható jelentős lemaradás miatt félő, hogy a gazdák nem jutnak majd hozzá a megszerezhető támogatásokhoz. Sőt a költségvetési vitában már a kormány illetékesei is elismerték, hogy a megígért 30 százalékos kiegészítés fedezete hiányzik a jövő évi költségvetésből, mi több, annak sincs nyoma, hogy a 25 százalékos uniós közvetlen kifizetéseket biztosítaná a következő esztendőre. Ennek kapcsán nem árt felidézni, hogy tavaly decemberben, Koppenhágából hazatérve, Medgyessy Péter és Kovács László határozott ígéretet tettek a 30 százalékos kiegészítésre. Ennek elmaradása miatt azonban mindössze harmadannyi támogatásban részesülnek majd a magyar termelők, mint uniós kollégáik, ami háromszoros versenyhátrányt jelent számukra. Azt pedig, hogy a legfőbb ügyész többszöri parlamenti leszavazása belekerült a jelentésbe, nem értelmezhetjük másként, mint hogy az EU felemelte szavát az ügyészség függetlensége mellett.
- Az elmúlt hetek, hónapok talán legnagyobb visszhangot kiváltó botránya a K&H Banknál történt visszaélés-sorozat volt. Az ügyben felállt ellenzéki kezdeményezésű vizsgálóbizottság ülései eddig rendre botrányba fulladtak. Lát-e esélyt arra, hogy eredménnyel zárulhat a parlamenti vizsgálat?
- Az idő eldönti majd, hogy sikeres lesz-e a vizsgálóbizottság munkája. Az biztos, hogy a parlament nagy többséggel fogadta el a testület létrehozását, tehát egyetértés volt a kormányoldal és az ellenzék között ennek szükségességéről. A Fidesz még a házszabálysértő szocialista módosító indítványokat is elfogadta annak érdekében, hogy a bizottság minél előbb megkezdhesse működését. Az első ülésen a szocialisták, egy általuk gerjesztett ügyrendi vita után, megfutamodtak saját kérdéseik elől. Arra hivatkoztak, hogy különböző dokumentumokra és szakértői vélemények tanulmányozására van szükség a meghallgatások előtt. Érthetetlen, milyen szakértői állásfoglalás kell ahhoz, hogy válaszoljak arra a kérdésre: hányszor találkoztam Rejtő E. Tiborral. A válaszom nagyon egyszerű: egyszer sem.
Milyen dokumentumokat kellett volna áttanulmányozniuk a szocialistáknak, hogy meghallgassák ugyanezeket az egyszerű, nemleges válaszokat Varga Mihálytól, Kövér Lászlótól és Navracsics Tibortól arra a kérdésre: találkoztak-e Kulcsár Attilával. A szocialisták idegességét vélhetően az okozza, hogy már számos olyan információ látott napvilágot, amely a kormány egyes tagjainak érintettségére utal a bankbotrányban. Elhangzott Tóth András, Kovács László, Lamperth Mónika, Medgyessy Péter, illetve László Csaba neve is. Legutóbb Kulcsár Attila határidőnaplójából került nyilvánosságra az az információ, hogy Baja Ferenc, az MSZP volt kampányfőnöke, jelenlegi államtitkár többször is találkozott a sikkasztással gyanúsított brókerrel annak lakásán.
- A bankbotrány kirobbanása óta úgy tűnik, a korábbinál is intenzívebb össztüzet irányított a kormány Polt Péter legfőbb ügyészre és Szász Károlyra, a PSZÁF elnökére. Utóbbit várhatóan el is mozdítják helyéről egy törvénymódosítással. A Fidesz ellenzéki pártként milyen eszközökkel rendelkezik a független intézmények megvédéséhez?
- Amióta a bankbotrányban nap mint nap több információ utal a szocialista vezető politikusok érintettségére, egyre ingerültebb támadásokat intéznek a legfőbb ügyész ellen, aki egyébként nem vesz részt a nyomozásban, csupán elvi irányítást gyakorol az ügyészség munkája felett. A konkrét ügyben a Fővárosi Főügyészség nyomoz. Ugyanez a helyzet Szász Károly esetében: normálisan működő demokráciában elképzelhetetlen, hogy azt az embert mozdítják el a helyéről, aki feltárta a bankbotrányt és megtette a szükséges feljelentéseket.
A bankbotránytól függetlenül, a kormány megalakulásától kezdve a szocialisták gyakorlatilag minden független intézmény vezetőjét kilövésre ítélték, és szeretnék őket levadászni. Mégiscsak furcsa, hogy Szász Károlyt le akarják váltani, miközben Medgyessy Péter a helyén marad, holott az általa korábban vezetett Inter-Európa Banknál történt pénzmosás miatt 14 pénztárost hallgatott ki a rendőrség gyanúsítottként. A Fidesz minden eszközt megragad arra, hogy ezeket a súlyos törvénytelenségeket, független intézmények elleni otromba támadásokat megakadályozza.
- Szász Károly esetében arra hivatkozik a kormány, hogy a pénzügyi felügyelet vezetője azért alkalmatlan a poszt betöltésére, mert nem vette észre időben az évek óta zajló visszaéléseket a két pénzintézetnél.
- A bankok vezetői mindent elkövettek azért, hogy a pénzügyi felügyelet ne jöjjön rá a törvénysértésekre. Az eddigi vizsgálatok szerint meghamisítottak különböző dokumentumokat, valótlan jelentéseket adtak le a PSZÁF elnökének, ezért rendkívül mélyreható vizsgálatot igényelt az ügyek feltárása.
- A bankbotrány mellett elsősorban Gyurcsány Ferenc gyermek-, ifjúsági és sportminiszter korábbi üzleti ügyei miatt támadta az ellenzék a kormányt. Ön szerint ezek az erkölcsileg megkérdőjelezhető ingatlanszerzések, illetve tanácsadói szerződések mennyire erodálják a szocialisták népszerűségét?
- A közvélemény-kutató cégek adatai szerint az elmúlt négy hónapban közel egymillió szavazó pártolt el az MSZP-től. Ennek oka részben a már bevezetett, illetve jövőre várható megszorító intézkedések, illetve a korrupciós vagy korrupciógyanús ügyek. Gyurcsány Ferencnek például három hónapja választ kellene adnia arra a kérdésre, hogy milyen körülmények között szerezte a vagyonát.
- A miniszter erre azt válaszolta, hogy tisztességesen és törvényesen.
-Ez igaz, csakhogy állításait nem tudja alátámasztani. A miniszter szavaival ellentétben sokkal inkább úgy tűnik, hogy politikai kapcsolatait kihasználva szerezte meg a balatonőszödi kormányüdülő egy részét, illetve a Szalay utcai, jelenleg képviselői klubként üzemelő ingatlant. Nyilvánvaló, hogy ugyanilyen módon kapott közel százmillió forintos megbízási szerződést a paksi atomerőműtől. Egyvalami biztos: Gyurcsány Ferencnek nem sikerült olyan vagyongyarapodást felmutatnia, amely mögött ne lenne bizonyítható, illetve vélelmezhető, hogy ez csak politikai kapcsolatrendszerének segítségével történhetett meg. Ahelyett, hogy a miniszter magába nézne, és a politika helyett inkább az üzleti életben próbálna újra szerencsét, ellentámadásba lendült, és meghirdette a "Minden hatalmat a szovjeteknek!" régi lenini programját. Előbb felállította azt a hamis tételt, hogy a Fidesz antidemokratikusan politizál, majd azt mondta, hogy a Fidesszel szemben minden eszköz megengedett. Nyilatkozatának lényege az volt, hogy az árokbetemetés politikája helyett az árokásást kell folytatnia a kormánynak. Gyurcsány Ferenc üzenete azonban csak retorikailag újdonság, hiszen a Medgyessy-kabinet működésének kezdetétől, minden szómágia ellenére, ezt a gyakorlatot követte. A lehető legdurvább eszközökkel próbálták ellehetetleníteni politikai ellenfeleiket, törvénytelenül folytattak eljárásokat, a közigazgatásból csupán azért bocsátottak el több ezer embert, mert őket a polgári kormány nevezte ki.
Megalázó módon molesztáltak családos anyákat, holott később kiderült, semmilyen törvénysértést nem követtek el. Ennek célja a félelemkeltés volt, hogy mindenki így járhat, aki korábban a polgári kormánnyal együttműködött. Egyvalamit üzenhetek Gyurcsány Ferencnek és a kormány bármely tagjának: a Fidesz politikusait nem tudják megfélemlíteni, és nem fogják elvenni a kedvünket attól, hogy továbbra is lerántsuk a leplet a kormány súlyos törvénysértéseiről és a szocialista politikusok különböző korrupciós ügyeiről.