FIDESZ.HU > Hírek |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Új közlekedési mód honosodik meg Budapesten + képek
|
|
Az Európai Mobilitási Hét keretében, az Autómentes Napon Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid vezérigazgató (BKK) aláírta a Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer, azaz a BuBi (Budapest-bicikli) támogatási szerződését a forgalom elől lezárt Alkotmány utcában. A projekt összköltsége 1,1 milliárd forint, melyből 900 millió forint uniós támogatás. A szükséges közbeszerzéseket még 2011-ben kiírják, ezek sikeressége után 2012 közepén indulhat a kivitelezés és 2013 első negyedévében várható a rendszer átadása. A rendezvényen készült képgalériánk megtekinthető itt. |
|
Létrehozva: 2011. szeptember 22., 15:07 | Utoljára frissítve: 2011. szeptember 23., 09:22 |
2013-tól bárki elvehet a belvárosi önkiszolgáló gyűjtőállomásokról egy közbringát a városon belüli közlekedéshez. A Budapest Bicikli, azaz a BuBi első ütemében 74 állomásról több mint 1000 kerékpárt kölcsönözhetnek majd. Budán 15, Pesten 58 és a Margitszigeten egy állomást telepít a BKK, de a rendszer bővítésére is készülnek tervek, hiszen jelentős sikerre számítanak a közlekedési központnál.
A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz. A speciális alkatrészekből összeszerelt közbringát regisztrált és alkalmi BuBi használók a nap 24 órájában, a hét minden napján, egész évben igénybe vehetik a közlekedési szabályok betartásával. A cél az, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használják ugyanazt a bringát egy nap. A kerékpárok használata az első 30 percben ingyenes lesz. A BuBi kerékpárok használata a néhány perces utazásoktól egészen a több órás használatig terjedhet. A lopások elkerülése érdekében a biciklikben GPS-es nyomkövető lesz, a regisztráció miatt tudni fogják, hogy kinél van az adott kerékpár, a dokkolóállomásokat térfigyelő kamerával őrzik, és a rendőrség is figyelni fogja a rendszert.
Vitézy Dávid a kerékpáros fejlesztések szükségességét azzal indokolta, hogy Budapesten az elmúlt húsz évben folyamatosan és drasztikusan nőtt a biciklizők száma. A BKK vezérigazgatója közölte: 2011-ben fejlesztik a kerékpáros főhálózatot, minden egyes útfelújításnál érvényesíteni fogják a kerékpáros közlekedés szempontjait, a forgalmi rendet úgy alakítják ki, hogy a biciklizők számára kedvező legyen. A közbringa rendszer egyik fő céljának Vitézy Dávid azt tartja, hogy olyanok is kerékpárra üljenek, akik eddig ezt ilyen-olyan okok miatt nem tették. Példaként említette, hogy Barcelonában a BuBI-hoz hasonló rendszer bevezetése után megkétszereződött a kerékpárosok száma. A BKK vezérigazgatója a rendszer másik fontos céljaként az jelölte meg, hogy versenyképesebbé tegyék a környezetbarát közlekedési módokat. Vitézy Dávid a kedvező környezetvédelmi hatásokra is felhívta a figyelmet.
A mai esemény világos üzenetet hordoz: a városi kerékpározás elkötelezettje a kormány és Budapest vezetése – szögezte le köszöntő beszédében György István, hozzátéve: az elmúlt évtizedek „legkerékpárosbarátabb” városvezetésé van Budapestnek, melyet a folyamatban levő fejlesztések bizonyítanak. „Igyekszünk nem a kerékpár csöngőjére, hanem a pedálra koncentrálni” – jegyezte meg. A főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet arra, hogy a nehéz költségvetési helyzet ellenére uniós forrásokat is felhasználva, mintegy 2 milliárd forintot költ az idei és a jövő évben együttesen Budapest a városi kerékpározás fejlesztésére. Budapest ekkora forrást még soha nem fordított erre a célra – tette hozzá. A politikus emlékeztetett: a kerékpározás megkönnyítése érdekében város átépítette a Thököly út és a Hungária körút csomópontját, és az Andrássy út közlekedését, valamint az induló útfelújításokat is felülvizsgálják. A politikus beszámolt arról is, hogy 700 millió forint értékben kerékpáros infrastruktúra épül Óbudán, Újbudán, Csepelen, Kőbányán és Rákosmentén.
Völner Pál elmondta, a kormány az Új Széchenyi Terv keretében 650 milliárd forintnyi forrást összpontosít közlekedés-fejlesztésre. Az államtitkár hangsúlyozta: a kerékpáros közlekedés nemcsak a fővárosban, hanem országosan is kiemelt támogatást fog kapni. A BuBi-hoz hasonló modellek Európában nagyon elterjedtek, ezért a politikus örömét fejezte ki, hogy a BKK fontos megvalósítandó projektjeként szerepelteti a Budapest-biciklit.