Több ponton máshogy képzeli el a pedagógus életpályamodellt a fidesz alelnöke, mint az oktatási államtitkár.
Csak a béremeléssel párhuzamosan lehet előírni, hogy a pedagógusok kötelezően heti 32 órát tartózkodjanak az iskolában - mondta Pokorni Zoltán, az oktatási bizottság fideszes elnöke. Ezt adott esetben a köznevelési törvényben is deklarálná.
A béremelésre jövőre biztosan nincs pénz, és félő, hogy 2013-ban is kis összegű emelésre lesz lehetőség - mondta Pokorni Zoltán. Ez pedig nem hoz fordulatot, nem teszi a fiatalok számára vonzóvá a tanári pályát.
Ő az életpályamodellt fordítva képzeli el, mint az illetékes államtitkárság. Szerinte a kezdő tanároknak kell több pénzt adni, így vonzóbbá tenni a pályát.
A pedagógusok minősítésénél is ellentét van közte és az államtitkár között. Pokorni Zoltán szerint nem elég egyszer megítélni egy tanár munkáját, külső megmérettetésen 5-8 évente át kellene esni. Olyan védjegyszerű minősítési rendszer kell, ami valóban jó minőségű, és a pedagógusnak nagyobb jövedelmet garantál - fogalmazott.
Az oktatási bizottság elnöke szerint sem lehet három év alatt 88 milliárddal csökkenteni a felsőoktatás finanszírozását. Ez a Széll Kálmán-tervben szerepelt, és az oktatási államtitkár is kifogásolta.
Kell az országnak a sok diplomás
Pokorni Zoltán az Arénában arról is beszélt, hogy nem igaz, hogy nincs szükség sok egyetemistára, diplomásra. Az más kérdés, hogy a képzésüket az állam tudja-e finanszírozni. Az Egyesült Államokban, Japánban és Dél-Koreában például, jelentős arányban tudnak bevonni magántőkét a felsőoktatásba. Európában és Magyarországon viszont folyamatosan a tandíj körül "körözünk", miközben az hatékony ugyan, de igazságtalan - vélekedett.
Pokorni Zoltán szerint a diákhitel a jó válasz, ha problémák vannak a költségvetésben, akkor ezen a módon lehet bevonni pluszforrásokat a felsőoktatásba. Önköltséges képzés esetén azonban a diákhitelt nehéz törleszteni, ezért szerinte az lenne a megoldás, ha azt nem a diák fizetné vissza, hanem a munkaadó. Ez igazságos módon szétterített költség, vélekedett, de szerinte államilag finanszírozottnak kellene maradnia a képzés többségének.
Cikk: | Pokorni: Emberibbé tesszük az iskolát |
Cikk: | Pokorni gyermekcentrikussá tenné a tantárgyközpontú oktatást |