Leszögezte: Debrecen önkormányzata 2010 márciusában kötött szerződést az ATK-Debrecen konzorciummal a 2-es villamos pályájának megépítésére. A szerződés szerint a beruházás határideje, 2012 május 31-e, lejárt. Mivel azonban a pályaépítés nem fejeződött be május 31-ig, ezért az önkormányzat előtt megnyílt a 377 milliós teljesítési garancia és a 725 milliós előleggarancia lehívásának lehetősége, amit azonban az ATK konzorcium vitat. A kötbér - napi 10 millió forint, összesen legfeljebb 900 millió forint - érvényesítésével hasonló a helyzet.
Kósa Lajos ugyanakkor hangsúlyozta: a beruházás jelenleg is zajlik, a konzorcium a viták ellenére végzi a munkát. Hozzátette: egy esetleges új közbeszerzési eljárás kiírására csak a szerződés felmondása után lenne lehetőség, de ez minden bizonnyal jelentősen többe kerülne, mint az ATK konzorcium vállalási ára. Az önkormányzatnak tehát azt kell mérlegelnie, hogy összességében mikor jár jobban - tette hozzá.
A polgármester hangsúlyozta: az első új típusú villamos - amely a 2-es vonalon közlekedik majd 2014-től - 2013 tavaszán érkezik Debrecenbe és város szerint addigra el is készülhet az új remíz, majd a teljes villamos pálya is, így időben megkezdődhet a próbaüzem a vonalon.