A kormány számára mindig is fontos és sarkalatos pont volt az elmúlt két évben a társadalmi alrendszerek megújítása úgy, hogy a közoktatás ezen belül prioritást élvezzen, mert ezen keresztül építjük a társadalom, a nemzet jövőjét – jelentette ki Giró-Szász András. A kormányszóvivő úgy fogalmazott, a nemzeti köznevelési rendszert azért hozta létre a kormány, hogy minden gyerek számára megadja a lehetőséget és az esélyt arra, hogy lelki, szellemi és testi szempontból is igényes, építő neveléshez és oktatáshoz jusson hozzá. Mint mondta, ennek jegyében alkották meg a Nemzeti Alaptantervet is, amely a közműveltségi tartalmak mellett figyelembe veszi a XXI. századi kihívásoknak megfelelő infokommunikációs képességek elsajátítását is.
A versenyképes oktatás egyik alappillére, hogy a digitális kor követelményeinek megfelelni képes oktatási rendszert biztosítson a magyar állam minden, a köznevelésben résztvevő diákja számára – szögezte le. A kormány és a Microsoft együttműködése a magyar oktatási rendszer teljes egészére, összesen mintegy kétmillió általános és középiskolás diák, egyetemi hallgató részére biztosítja a Digitális Oktatási Alapcsomagot – jelentette be a kormányszóvivő.
Versenyképesség és esélyegyenlőség
Az alapcsomag részleteiről szólva Papp István elmondta, a szolgáltatáscsomag, amit a cég felajánlott a magyar tanulók részére, évi 52 milliárd forint értékű. A Digitális Oktatási Alapcsomag a XXI. század legkorszerűbb tanulási környezetét teszi elérhetővé minden diák számára Magyarországon, függetlenül annak lakóhelyétől vagy szociális helyzetétől – emelte ki a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. Mint mondta, meggyőződésük szerint az alapcsomag jelentős lépés lehet a magyar oktatásban megszerzett tudás versenyképesebbé tételében, a magyar és a nyugati, illetve a vidéki és a nagyvárosi diákok közötti esélyegyenlőség megteremtésében is.
A digitális tudás elsajátításának alapvető és legfontosabb helyszíne az iskola – hangsúlyozta. Kiemelte, hogy az általuk összeállított csomag a magyar oktatás teljes rendszerének szól, az általános iskolásoktól kezdve az egyetemi hallgatókig. Ez a csomag alapvető szolgáltatásokat tartalmaz, amelyek nélkül a magyar diákok ma már nem lehetnének versenyképesek, de alap a szónak abban az értelmében is, hogy számtalan más szolgáltatás építhető rá erre – jelentette ki Papp István.
Cél a felzárkózás lehetőségének biztosítása
Lázár János a miniszterelnök és a kormány nevében megköszönte a felajánlást. Köszönöm a cég felajánlását a kormány nevében, Isten tartsa meg ezt a jó szokásukat – jegyezte meg. A politikus szerint a felajánlás egy olyan gesztus a diáktársadalom számára, amely nagyban hozzájárul a tanulás körülményeinek javításához, és a digitális hátrányaink - amelyek egyben versenyképességi hátrányaink is – lecsökkentéséhez. Elmondta, a Miniszterelnökség kiemelt feladata a következő két évben a koordináció lesz, különösképpen azokon a területeken, ahol felzárkóztatási kérdések, problémák vannak. A Miniszterelnökség egyik legfontosabb célja, hogy Magyarországon a felzárkózás lehetőségét képes legyen biztosítani, és ennek érdekében minden olyan program támogatásában, koordinálásában, előkészítésében részt vesz, amely ezt a célt szolgálja – fűzte hozzá.
Az államtitkár aláhúzta: amikor Magyarország esetében előkerül a versenyképesség kérdése, előbb-utóbb eljutunk az oktatáshoz és a felzárkózási esélyekhez. A digitális analfabetizmus felszámolása, kétmillió diák tanulmányi körülményeinek javítása nagyban hozzájárul majd ezeknek a hátrányoknak a leküzdéséhez – fűzte hozzá. Lázár János tájékoztatott: az előkészítő munkában aktívan részt vett az oktatási államtitkárság és a kormányzati informatikáért felelős Vályi-Nagy Vilmos helyettes államtitkár.
„Készek vagyunk a további együttműködésre”
Lázár János leszögezte: még bőséges tennivaló és pótolnivaló van a digitális nyelv területén, "nem vagyunk olyan gazdagok,hogy egy ilyen nagyvonalú felajánlást visszautasíthattunk volna". Készek vagyunk a további együttműködésre, tárgyalásokra, és arra, hogy lemaradásainkat jelentős mértékben csökkentsük. A Microsofthoz hasonló, minden nagyvonalú felajánlásra nyitottak vagyunk – fűzte hozzá.
A politikus szerint a Digitális Oktatási Alapcsomag érdemben fogja befolyásolni az oktatási feltételeket. Abban vagyunk érdekeltek, hogy minél több oktatási intézmény, diák lehetőséget kapjon – tette hozzá. Felhívta a figyelmet arra, hogy az oktatási csomag a szülők számára is egy komoly lehetőség. Kétmillió diákon keresztül a szülői társadalmat is megpróbáljuk elérni – jegyezte meg. Az államtitkár a Digitális Oktatási Alapcsomagot a cég számára is jó befektetésnek tartja; a képzés színvonalának emelése által megteremtheti a saját háttérbázisát, munkaerő-utánpótlását. Azt reméljük, hogy az infokommunikációs és digitális eszközök, különösen online megoldások segítségével részben a magyar gazdaság is lehetőségekhez jut, másrészt megvalósulhat a kormányzati alapelv, melynek a hatékony állam a lényege – fogalmazott Lázár János.
Cikk: | Szemléletváltás az oktatási informatikai támogatásban |