fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Átszervezik a budai Vár közlekedését a rekonstrukcióval párhuzamosan
2012. június 22., 09:13
Számos, közlekedést érintő projekttel kapcsolódik össze a budai Vár és környékének fejlesztése: egyebek mellett mélygarázsokkal próbálják mérsékelni a parkoló autók számát, elektromos buszokat közlekedtetnének, és már jövő nyáron működik az új beléptető rendszer.

Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP), az I. kerület polgármestere a városrész csütörtöki közmeghallgatásán Budapest egyik legsürgetőbb feladatának nevezte a Várbazár rekonstrukcióját, szavai szerint ez egy olyan szégyenfolt, amelyet a ciklus végéig meg kell változtatni. Felidézte, hogy az önkormányzat 1996 óta harcol a műemlék helyreállításáért, és fordulópontnak tartotta, hogy tavaly novemberben a kormány is a beruházás mellé állt.
   
Zumbok Ferenc, a budai Várbazár felújításával és a Várnegyed hosszú távú fejlesztési koncepciójának kidolgozásával megbízott kormánybiztos arról beszélt, hogy a beruházás nemcsak egy történelmileg hű rekonstrukció, hanem a közösségi közlekedést is érinti. Kiemelt szempontnak nevezte, hogy az épületegyüttes műemlékileg hiteles legyen, ezzel együtt pedig meglegyen a kapcsolat a Duna-parttól a palotáig, utóbbit pedig körbe is lehessen járni.
   
Kitért arra is, hogy a Várbazárnak a kezdetektől rossz funkciót határoztak meg: volt kereskedelmi és vendéglátóhely, női festőiskola, szobrászműhely, majd 20 évig ifjúsági park, ami elviselhetetlen terhelést jelentett az épületnek.
   
A kormánybiztos célként jelölte meg, hogy a Várbazár ne legyen túlterhelt, de legyenek látogatói. Ismertette, hogy a két déli épületben egy bemutató múzeumot alakítanak ki, az úgynevezett tradíciók házát, ahol a magyar értékeket, hagyományokat, tudományos emlékeket lehetne érintőlegesen megismerni, a turisták pedig megfelelő információhoz juthatnának arról, merre menjenek tovább, ha érdeklik őket a részletek.
   
Zumbok Ferenc tájékoztatása szerint több éttermet, fiatal tervezőknek épült szabadműhelyt, egy XIX. századi működő ötvösműhelyt, valamint egy 1000-1100 fős rendezvénytermet is kialakítanak. Szólt arról is, hogy szeretnének kialakítani egy kikötőt is a Vár lábánál, ahová hajójárat hozhatná a pesti oldalról a látogatókat.
   
A budai Vár közlekedésfejlesztési koncepcióját készítő Fehérvári és Fekete Kft. szakértője, Dobrocsi Tamás arról beszélt, hogy lépcsőzetesen igyekeznek korlátozni a Várban a parkolást, a járműveknek pedig mélygarázsokat építenek a környéken. Szigorodik a behajtás, és már jövő nyáron új, modern beléptetőrendszer működik majd.
   
Szólt arról is, hogy a mai buszok helyett környezetbarát, elektromos járművek járhatnak majd, amelyeknek kicsi a zaj- és rezgéskibocsátásuk. A járművekből 24 darabot szereznének be.
   
Átszerveznék a Várnegyed buszjáratainak útvonalát is, a turistabuszok pedig a Palota úton, a Fehérvári bástyától délre tehetnék le utasaikat, majd a Mészáros utca - Győző utca sarkán lévő, a MÁV tulajdonában álló, használaton kívüli területen kialakítandó parkolóba kellene beállniuk.
   
A közlekedési szakértő azt is elmondta, hogy a Várbazárnál épülő mozgólépcsőn túl több helyen liftek vezetnek majd a Várba, valamint csillapítják a forgalmat a Lánchíd utcában, ahol szélesebb járda és kerékpárút is helyet kap. A biciklistáknak több ponton is tárolókat alakítanak ki.

(MTI-fidesz.hu)