Az áprilisi frakcióülésen felmerült, hogy a jelenlegi KRESZ-bírságok nagyon magasak, és ezeket csökkenteni kell. A Fidesz-frakció Bíró Márkot bízta meg azzal, hogy kezelje a kérdést. Később felállt egy munkacsoport, melyben szakújságírók, ágazati és jogi szakemberek, érdekképviseletek, majd később a Belügyminisztérium képviselői vettek részt.
Az autóklub vezetéstechnikai pályáján tartott sajtótájékoztatón Bíró Márk aláhúzta: a szabálysértési eljáráson belül vannak a legnagyobb problémák, azaz magasak a büntetési tételek. A beérkezett javaslatokat megvitatta a munkacsoport, és arra a megállapításra jutott, hogy csökkenteni kell a büntetési tételeket.
Differenciált büntetési tételek
A fideszes képviselő aláhúzta: a büntetési tételek esetében mindig azt vizsgálták, hogy a cselekmény veszélyes-e a közlekedő társadalomra, vagy nem. A képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy azon cselekmények büntetései alacsonyabbak lesznek, melyek nem jelentenek veszélyt a közlekedő társadalomra. Példaként elmondta, egy tiltott helyen való parkolás – mely nem jelent veszélyt senkire – büntetési tétele a 30 ezer fontos fix összegről 10 ezer forintra mérséklődik. Viszont ha valaki zebrán áll, az már 25 ezer forint, és ha valaki rokkant helyen parkol, akkor bírság 50 ezer forint – tette hozzá. További példaként említette a nagy port kavart egészségügyi doboz esetét. Nem lesz külön büntethető egészségügyi doboz hiánya. Büntetés csak akkor lenne, ha szükség lenne az egészségügyi dobozra, de az nincs. Így a rendőr csak azért nem állíthatná meg az autóst, hogy kifejezetten az egészségügyi dobozt vagy a láthatósági mellényt ellenőrizze - tette hozzá.
A képviselő hangsúlyozta, megpróbáltak differenciálni, ennek eredményeképpen sok esetben kétharmadára, ötödére mérséklődtek a büntetési tételek.
Bíró Márk emlékeztetett: korábban a vasúton való áthajtás büntetése 300 ezer forint volt, ott is ahol nem volt vasúti közlekedés. Most a vasúton való áthajtás bírsága 60 ezer forintra mérséklődik, és csak akkor büntethető, ha valóban van ott kötöttpályás közlekedés. A képviselő fontosnak tartja, hogy az úgynevezett lézerblokkoló betiltásra kerül, de a radardetektor nem.
A politikus elmondta, a kreszmodositas@gmail.com címre eddig mintegy 300 e-mail érkezett be, melyek mindegyike építő jellegű volt, valós problémákat vetett fel. A képviselő továbbra is várja a javaslatokat, észrevételeket. Bíró Márk tájékoztatott arról, eddig a büntetési tételekkel foglalkoztak, de folytatják a munkát; a szeptemberben kezdődő ülésszakban előkerül maga a KRESZ is.
Bíró Márk szerint valószínűleg csütörtökön fogadják el a KRESZ-el és a szabálysértési tételekkel foglalkozó rendelet-tervezet; a változások lépcsőzetesen augusztus 1-én, illetve szeptember 1-én léphetnek hatályba
Megszűnt a fix összegű szabálysértési bírság
Kovács Kázmér köszönetet mondott Bíró Márknak és a Fidesz-frakciónak, mert a segítségük nélkül nem lehetett volna véghez vinni a változtatásokat. A Magyar Autóklub jogi képviselője emlékeztetett: amióta bevezették az objektív felelősséget, illetve a közigazgatási bírságot, az autóklub hangoztatta, hogy rendszeridegen a megállási és várakozási tilalom esetében a közigazgatási bírság alkalmazása, mert ezek nem súlyos, közlekedésre veszélyes magatartások, amiket 30 ezer forintos fix bírsággal kellene sújtani. Kovács Kázmér felhívta a figyelmet arra, hogy a fix összegű szabálysértési bírságokat a jogalkotók megszüntették, elfogadva a munkacsoport, benne a Magyar Autóklub javaslatát. Ha valaki vitatja a felelősségét, mert valamilyen végszükségszerű ok miatt került sor a szabályszegő magatartás elkövetésére, - például valaki vajúdó kismamát vitt kórházba -, akkor nem köteles a büntetést összegét befizetni, és bírósághoz kerül az ügy, ahol mérlegelnek a körülmények figyelembe vételével.
Kovács Kázmér felhívta a figyelmet arra is, a kerékpárosok tekintetében a véralkoholszinttől függően differenciált lesz a büntetési tétel; a jövőben a 0,5 és 0,8 ezrelék közötti véralkoholszint csak akkor lesz bírságolható, ha a biciklis veszélyhelyzetet teremt, vagy ha főúton közlekedik.