Nagy Zsolt, a polgármesteri hivatal közlekedési irodájának vezetője a képviselő-testület ülése után tartott sajtótájékoztatón elmondta: a változtatást az tette szükségessé, hogy több évtizede pazarló módon és kihasználatlanul működött a buszhálózat, s a szolgáltatónak emiatt már tavaly 400 millió forint hiánya származott. Ennek a finanszírozását pedig sem az állam, sem a város nem tudja vállalni.
A veszteségek miatt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. igazgatóságának döntése alapján a szolgáltató Alba Volán Zrt. szeptember elsejével felmondta a várossal fennálló szerződését.
A képviselőknek ezért arról kellett dönteniük, hogy legyen-e közösségi közlekedés a városban, és a közgyűlés úgy határozott, hogy új, teljesen átalakuló, hatékonyabb, kihasználtabb, olcsóbb közlekedési rendszert vezetnek be augusztus 21-től.
Az ezt szolgáló koncepció már elkészült, s azt huszonegy lakossági fórumon is megismertették, továbbá az ott elhangzott, használható javaslatokat a szakértők megvizsgálták és beépítették a rendszerbe. Az új rendszer első három hónapja próbaidőszak lesz, s azalatt véglegesítik majd a járatok útvonalát és a menetrendet.
Az új közösségi közlekedési rendszer két modulból épül fel, az egyik a törzshálózat, ami kilenc járatból áll, a másik az úgynevezett hivatásforgalmi hálózat, amely az előbbit egészíti majd ki úgy, hogy a munkába, illetve iskolába járók lehetőleg átszállás nélkül jussanak el a munkahelyekre és az oktatási intézményekbe.