A közlemény szerint azért kezdték meg a szerdai kormánydöntés után egy nappal az átszervezési munkát, hogy mielőbb megállapodás jöhessen létre a kerületek és a kormányhivatal között az új hivatalokhoz átkerülő köztisztviselőkről, ezzel megszüntetve a dolgozók bizonytalan helyzetét. Mint a kommünikében olvasható, a zökkenőmentes feladatellátásért október közepéig döntenek az új hivatalok elhelyezéséről és a működési feltételekről is.
A közleményben felidézték: a kormány szerdai ülésén fogadta el a járási (a fővárosban kerületi) hivatalokról szóló rendeletet, amelyben azok felállítását, működését, valamint illetékességi körét szabályozzák. A fővárosi kormányhivatal szervezeti egységeiként működő 23 kerületi hivatal az államigazgatási ügyeket veszi át a kerületektől, tehát ezekben intézik majd a gyermekvédelmi, gyámügyi és szociális ügyeket, ide tartoznak majd az okmányirodák, továbbá a munkaügyi és népegészségügyi kirendeltségek, összesen körülbelül 80 ügykör.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a nap folyamán arról tájékoztatta az MTI-t: az államigazgatási feladatokkal együtt a járási (kerületi) hivatalok átveszik a polgármesteri hivataloktól a jelenleg e feladatokkal foglalkozó köztisztviselőket úgy, hogy azok jogviszonya kormányzati szolgálati jogviszonnyá alakul át. A járások nemcsak a munkatársakat, hanem a feladatellátáshoz szükséges ingó és ingatlan vagyont is átveszik, az az állam ingyenes használatába kerül, a vagyonkezelő pedig a kormányhivatal lesz.
A járások kialakításának elveiről és az előkészítés feladatairól még tavaly szeptember 1-jén döntött a kormány; 2013. január elsejétől országszerte 175 járási, a fővárosban pedig 23 kerületi kormányhivatal kezdi meg működését. A nagyobb településeken ügyintézésre a járási hivatalok részeként működő, hétfőtől péntekig 8 órától 20 óráig nyitva tartó kormányablakokban lesz lehetőség.