FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Elhibázott beruházás a 4-es metró
|
|
A közelmúltban számos bírálat fogalmazódott meg a főváros működését és a közösségi közlekedés állapotát illetően. Tarlós István a Magyar Hírlapnak úgy fogalmazott, ha a 4-es metró projekt árát az előző városvezetés más beruházásokba fekteti, ma nem itt tartana Budapest. |
|
Létrehozva: 2012. szeptember 15., 11:43 | Utoljára frissítve: 2012. szeptember 17., 09:14 |
– Horváth Csaba MSZP-s frakcióvezető közelmúltban tett kijelentése szerint megbukott a budapesti városvezetés, mivel megtorpant a fejlődés, és jelenleg több probléma van mint az önkormányzati ciklus kezdetén. Mi erről a véleménye?
– Általában Horváth Csaba nyilatkozataira nem szoktam reagálni. A Demszky-féle főpolgármester-helyettes a város átadásánál megnyugtatott afelől, hogy rendbe tették a Budapesti Közlekedési Vállalatot. Később kiderült, nyolcszázmilliárd forintos belső adósságállománnyal rendelkezik, illetve több mint hetvenmilliárd forintos banki tartozása maradt a vállalatnak. Az előnytelen metrószerződéseket rendezetlenül hagyták hátra. Annak idején Horváth Csaba bejelentette, ötvenmilliárd forintos bevételre számít a dugódíjból, és erre hivatkozva ingyenes tömegközlekedést ígért a fővárosiaknak. Mindezek tükrében úgy érzem, akkor vagyok a legudvariasabb Horváth Csabával, ha nem reagálok a kijelentéseire. Továbbá tájékoztatom a képviselő urat, hogy Németh Zoltán frakcióvezetőnk bármikor leül vele vitatkozni.
– A 4-es metró kapcsán kötelező bevezetni a dugódíjat, de erre halasztást kértek az uniótól. Megérkezett a válasz?
– Nem született még döntés, bár nem hinném, hogy akadályokba ütközne a 2016-ig történő halasztás. A hátralévő időben meg tudnánk építeni a szükséges mennyiségű P+R parkolót, illetve van esély rá, hogy 2016-ra befejezzük a 4-es metró első szakaszát is. A dugódíjat nem tudjuk elkerülni, a Demszky-féle városvezetés az uniós támogatás feltételeként vállalta a bevezetését.
– Kimondható, hogy egyenesbe került a 4-es metró ügye?
– Nem teljesen, mivel jogilag és pénzügyileg még számos rendezetlen kérdés maradt. A Siemensszel kötött minősíthetetlenül rossz szerződés kapcsán még nagyon komoly viták és egyeztetések várhatók. Lesznek veszteségek, hiszen hat-hét évvel ezelőtt a város a szerelvények késedelmes kiszállításából adódó kár- és kötbérigényeket magára vállalta. Így ezt a csorbát nem tudjuk kiköszörülni, hiszen a Siemens követeléseit nem lehet csak úgy, egy az egyben visszautasítani. A következő hetekben egyeztetünk a cég vezérkarával. Pénzügyi problémák is vannak, hiszen a kivitelezők késedelmitöbblet-követelései – amelyek általunk részben vitatottak – meghaladják a százhúszmilliárd forintot.
Az új metrótörvény miatt az állam és a főváros között új szerződést kell kötni, ami viszont jó úton halad. Az utolsó simításokat Petykó Zoltánnal, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökével elvégeztük. Nagy valószínűséggel a kormánytól is megkapjuk a segítséget, ami a folytatáshoz szükséges.
A teljes interjú elolvasható a magyarhirlap.hu oldalon.