Az Európai Bizottság becslései szerint az új generációs európai légiforgalmi szolgáltatási rendszer időben történő kiépítése és a funkcionális légtérblokkok (országhatároktól független repülési régiók) kialakítása a 2013-2030 közötti időszakban az EU GDP-jét 419 milliárd euróval növelné, 328 ezer munkahelyet teremtene és 50 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne kibocsátásra. A légi szolgáltatást igénybe vevő utasok is jobban járnak majd, hiszen az új struktúrának köszönhetően a repülési idők rövidülnek, a késedelmes és törölt járatok száma 50%-kal lenne kevesebb, valamint a repülőjegyek ára is csökkenne a régiónként összehangolt és optimalizált légiforgalmi irányításnak köszönhetően - mutatott rá a néppárti politikus.
A fideszes EP-képviselő felszólalásában hangsúlyozta, hogy a légiközlekedés és a légiforgalmi irányítás biztonsága nem veszélyeztethető a gazdasági nehézségek miatt. A speciális tudással rendelkező munkaerő költsége relatív alacsony szintjének további csökkentése ugyanis ösztönzőleg hathat az elvándorlásra a magasabb keresetet biztosító államok felé. Mivel a magyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl már jelenleg is jóval az uniós átlagárak alatt szolgáltat, elfogadhatatlan esetünkben olyan arányú takarékossági és reform-intézkedéseket kérni, mint a nagyobb pénzügyi mozgástérrel rendelkező nyugati felektől, amelyek akár a repülésbiztonság szintjének romlásával, akár a szakképzett munkaerő bérének csökkentésével jár - zárta felszólalását Bánki Erik.
Háttér: Az európai légi navigáció hatékonyságát és versenyképességét előirányzó egységes európai égboltról szóló, 2004-ben elfogadott uniós jogszabály keretében a jelenleg még országhatárok mentén tagolt légteret a korábbinál nagyobb és hatékonyabban működő regionális egységekbe szervezik, ami a repülési útvonalak lerövidülését és így gazdaságosabbá válását hozza magával. A regionális egységek (funkcionális légtérblokkok) kialakításának határideje 2012. december 4.