FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú Nyomtatás
Ablak bezárása
Nem ördögtől való
Valótlan az az állítás, hogy a regisztráció korlátozza az általános választójogot. Aki ezt mondja, az azt is állítja, hogy Franciaországban, Görögországban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában nincs demokrácia. A demokratikus jogállam léte és a regisztráció között semmilyen összefüggés nincs — mondta a Demokratának Gulyás Gergely fideszes országgyűlési képviselő.
Létrehozva: 2012. november 14., 09:45

- Mivel a választási feliratkozás hetek óta a politikai viták kihagyhatatlan témája, talán nem árt ismét tisztázni: miért van szükség előzetes regisztrációra?

- Regisztráció eddig is volt, csak nem a választópolgári önkéntességen, hanem a központi lakcímnyilvántartáson alapult. A névjegyzéket eddig az állam és nem az állampolgárok állították össze. Azt még az ellenzéki pártok sem vitatják, hogy a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező több százezer magyar állampolgár esetében szükség van regisztrációra. Azzal egyébként, hogy számukra is biztosítjuk a szavazás lehetőségét, követjük az Európai Unió ebben a kérdésben érvényesülő többségi gyakorlatát, mely szerint az állampolgárság együtt jár a választójoggal. Az unió huszonhárom, illetve a csatlakozás előtt álló Horvátországot is ideszámítva, együtt huszonnégy tagországában ez eddig is így volt, Magyarország tehát a kivételek közé tartozott. A választójog megadásának viszont az a következménye, hogy mivel a határon túl élők esetében nem áll rendelkezésre pontos lakcímnyilvántartás, így ott nélkülözhetetlen az előzetes feliratkozás. Ugyanez a helyzet a hazánkban élő nemzetiségekkel: húszéves alkotmányos mulasztást pótolva az Alaptörvény, illetve az új választójogi törvény lehetővé teszi, hogy a nemzetiségek kép- viselői kedvezményes kvótával jussanak be az Országgyűlésbe. Ahhoz azonban, hogy valaki szavazhasson a nemzetiségi jelöltekre, szintén szükség van előzetes regisztrációra. Mindezeken túl azt sem vitatja senki, hogy a több százezer, magyarországi állandó lakóhellyel rendelkező, de külföldön dolgozó választó esetében is előnyös a feliratkozás. A kormánypártoknak tehát arra kellett választ adniuk, hogy a választási eljárás tekintetében nemzetiség vagy lakóhely szerint akarunk-e különbséget tenni választópolgár és választópolgár között. A frakciók többségi véleménye az volt, hogy nem szeretnénk, ha eltérő eljárási szabályok vonatkoznának a választókra, így mindenki számára egyformán önkéntes lesz a választói névjegyzékbe vétel.

- Vagyis az előzetes feliratkozással minden állampolgárra azonos eljárási szabályok vonatkoznak?

- Lényegében igen. Emellett van még két további érv is a regisztráció mellett Egyrészt igaz ugyan, hogy Magyarországon van lakcímnyilvántartás, de ez egyáltalán nem pontos. Ezt Szabó Máté ombudsman 2011-es jelentése egyértelművé teszi: eszerint a lakcímnyilvántartás jelenlegi formájában jogállami kockázatokat hordoz, és számtalan esetben egyáltalán nem tükrözi a valós lakóhelyet, továbbá harminckilencezer ember nem is szerepel benne. A hazai lakcímnyilvántartás alapján tehát lehet választást tartani, de a hibák kijavításához több tízezer ember esetében szintén aktív feliratkozásra lenne szükség. A másik érv, hogy az előzetes feliratkozás a választási csalások egy jól ismert formájának megelőzésére is alkalmas. Ne legyünk ugyanis álszentek: tudjuk, hogy vannak Magyarországon olyan vidékek, ahol szavazni egyébként nem szándékozó embereket bizonyos ellenszolgáltatásokért cserébe rábírtak a választáson való részvételre. Az önkéntes választói névjegyzékbe vétel jelentősen megnehezíti, hogy bárki ilyen törvénysértést kövessen el.
 
A teljes interjú a Demokrata november 14-i számában olvasható.