A magyar kormánynak az a meggyőződése, hogy a következő évtizedben azok az országok lesznek sikeresek, amelyek a lehető legtöbb, saját maguk számára előnyös megállapodást tudják tető alá hozni - emelte ki a miniszterelnök.
Aki több ilyen céget tud beleilleszteni saját nemzetgazdaságába, annak megnő az esélye arra, hogy sikeres legyen, aki ezt elmulasztja, az inkább az ellenkező irányba kerül – tette hozzá. „Inkább hátra kerül, mint előre fut” – fogalmazott a miniszterelnök. Magyarország ezért köt stratégiai megállapodásokat azokkal a nagy nemzetközi cégekkel, amelyekről azt gondoljuk, vagy eddigi együttműködésünk alapján azt gondolhatjuk, jól tudják szolgálni saját profitérdekeiken túl a magyar nemzetgazdaság, a magyar emberek érdekeit is - mondta a kormányfő.
„Nektek, magyaroknak is sikerülhet”
Orbán Viktor úgy fogalmazott, „egymagukban a Suzuki gyár vezetői nem lennének abban a helyzetben, hogy aláírjanak egy megállapodást a kormánnyal, ha nem lenne mögöttük az a siker, amit az elmúlt 20-22 évben megmutattak”. A Suzuki gyár Magyarország egyik büszkeségévé vált. A befektetők is megtalálták a számításukat, Magyarország is jól járt, ezért van alapja ennek az együttműködésnek – mondta a kormányfő. Úgy vélekedett: egy gyár nemcsak azért lehet sikeres, mert a „befektetők jó helyre tették a pénzüket”, hanem azért is, mert a munkások a gyárban jól dolgoznak.
Ez a megállapodás azt jelenti, hogy a Suzuki gyárban dolgozók az elmúlt 20 évben olyan színvonalúan teljesítettek, hogy ezzel megalapozták a vállalat és Magyarország közötti hosszú távú stratégiai együttműködést. Ebben a megállapodásban nemcsak a japán fél iránti, hanem az esztergomi üzemben dolgozó munkások előtti elismerésünk is testet ölt – jelentette ki Orbán Viktor, aki úgy fogalmazott, a „Suzukival való megállapodás személyesen is jól esik az embernek”. Ezzel összefüggésben elmondta, a magyar embereket a Suzuki gyárhoz erős, személyes érzések kötik, ami abból fakad, hogy amikor a kommunizmus összeomlott, a bizonytalan gazdasági helyzet közepette néhány gyár, köztük a Suzuki, Magyarországra jött és befektetett, és ezzel nem csupán munkahelyeket hozott létre, hanem hazánk iránti bizalmát is kinyilvánította.
A Suzukinak, az 1990 utáni magyar történelemben kitüntetett szerepe van, mert segített nekünk abban, hogy a magyar gazdaságot a KGST után bizalmi alapon hozzáépíthessük a nyugat-európai és a világgazdaság új rendjéhez. A Suzuki gyár előtt könnyebben nyílik meg minden ajtó, a Suzukival könnyebben hozunk tető alá megállapodásokat – mondta a miniszterelnök, hozzáfűzve, „a kölcsönös bizalom olyan pozitív energia ebben a kapcsolatban, amely a mindennapi életben és üzletben is kamatozik.”
Kitért rá, a magyarok a Suzuki szlogenjét nem kinevették, hanem egyetértettek abban, hogy a Suzuki valóban a mi autónk. Nem kevesebbet üzent nekünk ez a beruházás, mint azt, hogy nekünk, magyaroknak is sikerülhet. Ti is képesek vagytok olyan autót gyártani, amelyet egy olyan nagy nevű cég, mint a Suzuki is magáénak mondhat, és amelyet el tudunk adni a világ bármely sarkában. Nektek, magyaroknak is sikerülhet. Ezt üzenték a japánok – emelte ki beszédében Orbán Viktor.
Arról is beszélt, a japánok jelenléte Magyarországon abból a szempontból is biztatást jelent, hogy Japán a második világháborút követően egy „lerombolt, a jövőre vonatkozó esélyeit elvesztett” ország volt, amelynek sikerült néhány évtized alatt nem spekuláció, hanem szorgalmas munka árán a világ egyik legfejlettebb ipari hatalmává fejlődnie.
A termelő beruházások támogatása elsőbbséget élvez
Orbán Viktor közölte, néhány napja Japánban egy sikeres üzleti tárgyalás-sorozatot bonyolított le a kormány abból a célból, hogy újabb befektetők érkezzenek hazánkba. Semmit sem szabad elkiabálni, de úgy tűnik, hogy újabb jelentős japán befektetések érkeznek majd a következő egy-két évben Magyarországra – jegyezte meg.
A miniszterelnök beszámolt a Suzuki képviselőivel folytatott szerdai megbeszélésről is. Orbán Viktor a tárgyalás során felvázolta azt a magyar gazdasági modellt, mely a gazdaságpolitika döntéseit vezeti, illetve amely keretén belül értelmezhetőek a kormány döntései. A gyár képviselőinek megismételte, a termelő beruházások támogatása elsőbbséget élvez a magyar gazdaságpolitikában, mert a következő évtizedben csak a munkából lehet nemzetgazdaságokat építeni. A munkához pedig munkahely kell. A magyar kormány ezért az adórendszer, a beruházás-politika kialakításakor elsőbbséget ad és előnyt biztosít az ipari termelésbe történő befektetések számára – fűzte hozzá. Fontosak más ágazatok is, de az ipari termelés elsőbbséget élvez minden mással szemben; a Suzuki-gyár ennek jó példája – jegyezte meg.
Orbán Viktor arról is beszélt, hogy a tárgyalás jó hangulatban zajlott, mert a tegnapi és a mai nap folyamán két autóipari beszállító vállalat is bővítést jelentett be; 50-50 új munkahely létesül. Az egyik befektetés a Suzukihoz kötődő beszállítói kör szélesítését jelenti – tette hozzá. Becslések alapján jelenleg a Suzuki termékeinél harminc százalékos lehet a magyar beszállítói arány. Abban állapodtunk meg, hogy a következő időszakban ezt növelni fogjuk – húzta alá a kormányfő.
Nagyobb kapacitású lesz az új komáromi híd
A tárgyaláson, - amelyen Japán magyarországi nagykövete is jelen volt – elhangzott, hogy Magyarország továbbra is támogatja az Európai Unió és Japán közötti szabadkereskedelmi megállapodást. A megállapodást Magyarország már régóta szorgalmazza, és minden brüsszeli miniszterelnöki csúcson határozottan emellett érvelünk – hangsúlyozta Orbán Viktor.
A tárgyaláson szóba került, hogy a tavaly átalakított közbeszerzési rendszer olyan törvényi keretet hozott létre, amely a hazai gyártmányú Suzuki gépkocsik értékesítése szempontjából kifejezetten előnyös. Reméljük, hogy a közbeszerzések nyertesei között is hamarosan megjelenik majd a gyár néhány terméke – jegyezte meg a kormányfő. Orbán Viktor arról is beszámolt, hogy beszéltek az innovációs és kutatási tevékenység fejlesztéséről is. Örülnénk, ha a Suzuki gyár növelné ennek a részlegének a működését – fűzte hozzá.
Szóba került az új komáromi híd megépítése is. A Suzuki-gyár javaslata alapján az eredeti tervekhez képest megnöveltük a híd kapacitását a kamionforgalom lebonyolítása miatt. A szlovákokkal sikerült is megállapodni a híd új paramétereiről – számolt be a kormányfő. Megállapodás született a Suzuki-gyárnak otthont adó Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszról is. A kormány döntött, meg fogjuk építeni az M1-es autópályára történő rácsatlakozó szakaszt, meg is kezdődtek az előtanulmányok – jelentette be Orbán Viktor.
Közös célok
Hisashi Takeuchi emlékeztetett, 1991-ben alapították meg a magyarországi gyárat, és 1992 októberében gurulhatott le az első Esztergomban gyártott gépkocsi a gyártósorról. Mind a magyar, mind a japán kormány számára történelmi esemény volt ez – fűzte hozzá a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója. A befektetéseken, a gazdasági lehetőségeken túlmenően is nagyon fontos a két ország kapcsolata – hangsúlyozta, hozzátéve, sikeresnek tekinthető az eddigi húsz év.
Úgy fogalmazott, a Suzuki csoport szeretne hozzájárulni a magyar gazdaság növekedéséhez. Úgy gondoljuk, akár Japánba is lehetne Magyarországon gyártott Suzukit szállítani – jegyezte meg.
Szólt arról is, jelenleg a csoporton belül két százalékot tesz ki a magyar Suzuki gyár termelése, Magyarországon belül pedig „körülbelül 400 ezer jármű fut”. A jövőbeni tervekkel összefüggésben elmondta, nemrég 200 millió eurós értékben beruháztak egy új modell tervezésébe.
Hisashi Takeuchi kiemelte, évről évre bővítik a beszállítói kört. Fontosnak tartjuk, hogy a magyar beszállítóink fejlődni tudjanak, együtt tudjunk növekedni minőség és profit tekintetében is – tette hozzá. Mint mondta, minél több kis- és középvállalkozással szeretnének szakmai kapcsolatot kialakítani. Európai uniós szinten a magyarországi központ és termelés kiemelt jelentőséggel bír. Reméljük, hogy kulcsfontosságú szereplője maradhatunk a magyar gazdaságnak, és a közös célokat közös érdekekkel tudjuk majd képviselni – húzta alá.