Puskás András felidézte, a Belváros fejlesztési programjának összeállításakor fontos szerepet tulajdonítottak annak, hogy olyan közlekedésfejlesztést hajtsanak végre, amely a Belváros belső, kis utcáiból kivonja azt a délről északra áramló átmenő forgalmat, ami bénította a környék élhetőségét. Mint mondta, ezt a célt a főutca projekt első ütemével részben már sikerült elérniük, azonban már akkor tudták, szükség lesz egy második programra is, amelynek célja a Március 15. tér és a Ferenciek terének teljes átalakítása.
Ez adja meg a koronáját a főutca első ütemének, hiszen a Március 15. téren lehetővé válik két sávban felkanyarodni Buda felé az Erzsébet hídra. A projekttel sikerül megszüntetni azt az átmenő forgalmat, ami az Irányi utca és a Kossuth Lajos utca között az ipszilon aluljárón keresztül megvalósult – fogalmazott Puskás András. Az alpolgármester elmondása szerint a terv végrehajtásával a forgalom oda áramlik majd, ahol mindig is helye volt: a Belváros szélére, a nagy áteresztőképességű utakra.
Ezzel a fejlesztéssel megteremtjük a lehetőségét a Belváros újraegyesítésére – jelentette ki Puskás, utalva arra, jelenleg a Kossuth Lajos utcán „elvétve található gyalogos átkelőhely”. A jövőben több átkelőhelyet építünk, akadálymentesítjük ezeket a területeket, ezzel végre a mozgáskorlátozottaknak is, valamint a kismamáknak, a gyerekkel közlekedőknek is lehetőségük adódik lépcsők használata nélkül közlekedni mind a Ferenciek terén, mind a Március 15. téren – húzta alá az alpolgármester. Hozzáfűzte, az átalakítások révén élhetőbb terek jönnek létre, és több lesz a zöldfelület.
Szeneczey Balázs emlékeztetett, körülbelül egy év telt el azóta, hogy Rogán Antal,Belváros-Lipótváros polgármestere és Tarlós István főpolgármester együtt adták át a megújult Károly körutat és a Március 15. teret. Már akkor tudtuk, ez a pillanat nem valaminek a végét, hanem a kezdetét jelenti, most pedig a Belváros megújulásának újabb fontos lépcsőfoka előtt állunk – mondta a főpolgármester.
Jelen beruházás által emberibbé, modernebbé, mégis meghittebbé válik a Belváros, amit visszaadhatunk az itt élőknek, a gyalogosoknak, az ide látogatóknak és a kerékpárosoknak. Ez a projekt méltó példája annak, hogyan tud együttműködni a Fővárosi Önkormányzat a fejlesztések mentén Belváros-Lipótváros önkormányzatával - emelte ki a városatya, hozzátéve, a jelenlegi városvezetés látható módon felhagyott az elődök „ad-hoc, intuitív jellegű várostervezési modeljével”, és immár egy rendszerszintű, stratégiai és hosszú távú gondolkodás jellemzi a városfejlesztést.
A beszédek után Puskás András és Szeneczey Balázs időkapszulát helyezett el a Ferenciek Terén, amelyben a már lezárt ipszilon alaljáró egyik csempéje, pénzérmék, napilapok, a projekt látványtervei, illetve a környék jelenlegi állapotáról készült fényképek találhatók.
Háttér: a Belváros új főutcájának kiépítése - II. ütem - Ferenciek tere és környékének rehabilitációja elnevezésű projekt egyszerre szolgálja az autósközlekedés fejlesztését és a gyalogosközlekedés biztonságossá tételét.
A munkálatok keretein belül az autóbusz-sávok középre kerülnek, ezzel gyorsítva a közlekedést. A forgalmi rend változásával lehetővé válik a Ferenciek Tere környéki ipszilon aluljáró autósforgalmának megszüntetése, ezzel egyidejűleg pedig egy szintbeli, jelzőlámpás csomópont kiépítése, ami biztosítja az akadálymentes gyalogosközlekedést.
A felújított – már csak a gyalogosok által használható - aluljáró lift beépítésével lesz akadálymentes. A projekt keretében szélesebb járdafelületek, új parkolóhelyek, fasorok és zöldfelületek épülnek ki. Az építkezés, amelynek összköltsége meghaladja a négymilliárd forintot, jelentős európai uniós források bevonásával készül el, várhatóan 2014 márciusáig.