Emlékeztetett, a kormány 2012 decemberében döntött arról, hogy a villamos energia, a földgáz és a távfűtés lakossági árát 2013. január elsejétől 10 százalékkal csökkenti, a intézkedés mintegy 4 millió háztartást érint. Az államtitkár hangsúlyozta: 22 év óta nem volt példa arra, hogy egy kormány ne növelje, hanem csökkentse a lakossági energiaköltséget. Az intézkedést indokolja, hogy a magyar családok háztartási rezsiköltségei a régióban és az Európai Unió átlagában is magasnak számítanak – tette hozzá.
Az államtitkár felhívta a lakosság figyelmét arra, hogy akik a mérőóraállást maguk továbbítják a szolgáltatónak, azok a január eleji állapotot rögzítsék, és jelentsék be a szolgáltatóknak, függetlenül az eddig megszokott időpontoktól.
Fónagy János hangsúlyozta: a kormány alapvető elvárása, hogy a lakossági díjcsökkentést minden érintett maradéktalanul hajtsa végre. Ennek érdekében az ő vezetésével bizottságot hoztak létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Miniszterelnökség képviselőiből. Emellett a Fidesz parlamenti frakciója is létrehozott egy bizottságot, amely a lakosság, civil és szakmai szervezetek bevonásával, az önkormányzatok közreműködésével az árcsökkentéssel kapcsolatos panaszokat, észrevételeket figyelemmel kíséri.
Az államtitkár a sajtótájékoztatón megjegyezte: a rezsicsökkentéshez kapcsolódó jogszabályi háttér megteremtése érdekében a parlament tavaly az utolsó plenáris ülésén három törvényt módosított, továbbá 11 miniszteri rendeletet hirdettek ki, a Magyar Energia Hivatal pedig számos határozatot hozott az árintézkedések végrehajtására. A kormány azt várja, hogy a 10 százalékos rezsicsökkentés január elsejétől maradéktalanul érvényesülni fog – jelentette ki.
Fónagy János hozzátette: a kormány továbbra is kiemelt feladatnak tekinti, hogy tovább dolgozzon a családok rezsiköltségeinek mérséklésén. Kérdésre válaszolva az államtitkár közölte, hogy vizsgálják a víz és a szemétszállítás díjának mérséklési lehetőségét is. Nehezíti a munkát, hogy ezeken a területeken uniós forrásokból beruházások valósultak meg, az intézkedést úgy kell megvalósítani, hogy az uniós kötelezettséget ne sértsen, továbbá tekintettel kell lenni arra is, hogy a különböző területek árstruktúrái rendkívül bonyolultak.
A lakossági rezsicsökkentés hatásának nagyfogyasztókra áthárítását felvető kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: minden rendelkezésre álló eszközzel megakadályozzák, hogy a szolgáltatók a piac egyéb szereplőire hárítsák az intézkedés hatását. A rendszerhasználati díj az egyetlen olyan tétel, amelyet a szabad piacon érvényesíteni tudnának a szolgáltatók, de ez is mindössze 2 százaléknyi mozgásteret jelent. A szabad piacon az ártárgyalásokon a vevőnek pedig módjában van a felajánlott árat vitatni – jegyezte meg.
Ugyancsak újságírói kérdésre válaszolva Fónagy János közölte: Magyarország energiaellátása biztosított, elvi lehetőségként feltételezve, hogy esetleg egy szolgáltató kivonul a piacról, ebben az esetben a megmaradt egyetemes szolgáltatók lépnének a helyére.
A sajtótájékoztatón Fónagy János elmondta: 2013 január 15-étől a Magyar Energia Hivatalnál zöldszámot működtetnek majd, ahol szakértők válaszolnak majd a beérkező kérdésekre, és fogadják a bejelentéseket, észrevételeket.
NGM: nem jelent terhet a vállalkozásoknak a csökkentés
A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken közleményben cáfolja azokat a híreszteléseket, hogy a 10 százalékos lakossági rezsicsökkentés hatásaként a kis- és közepes vállalkozások terhei nőnek. A kkv-k terhei sem közvetve, sem közvetlenül nem emelkednek – hangsúlyozták az NGM-nél. A földgázt egyetemes szolgáltatás keretében vételező nem lakossági fogyasztók – így a 20 m3/h-nál kisebb mérővel rendelkező közintézmények, kisvállalkozások – esetében a hatósági ár nem változott, így a kis- és közepes vállalkozások terhei nem emelkednek – teszik hozzá.
Nem vonatkozik rájuk külön tarifa
Kiemelték: a villamos energia esetében a rendszerhasználati és az elosztási díjak csökkenése ellensúlyozza a nem lakossági egyetemes szolgáltatási fogyasztókra vonatkozó árak 0,29 Ft/kWh-val való emelkedését. A rendszerhasználati díjak esetében nincs külön lakossági és nem lakossági árkategória, így a lakossági villamosenergiaár-csökkentéssel párhuzamosan végrehajtott rendszerhasználati díjcsökkentés a lakossági fogyasztókkal azonos módon vételező kis- és közepes vállalkozások energiaköltségét is csökkenti – szögezte le az NGM.
A 10 százalékos lakossági távhőár csökkentése érdekében a távhőszolgáltatók támogatása – az árbevétel-kiesés mértékével azonos szinten – megemelkedett. Ennek megfelelően a távhőszolgáltatók esetén nincs olyan árbevétel-kiesés, amely a kkv-k terheinek növekedését indokolná – zárul a gazdasági tárca közleménye.
Cikk: | "2013 a tíz százalékos rezsicsökkentés éve" |
Cikk: | Sikerült érvényesíteni a lakosságnál a 10 százalékos árcsökkentést |