Kósa Ádám hozzászólásában elfogadhatatlannak nevezte a kialakult helyzetet és mielőbbi cselekvést sürgetve javasolta az egységes irányelv létrehozásának gondolatát. A néppárti politikus felhívta a figyelmet az egységesítés néhány elengedhetetlenül fontos utasjogi és fogyatékosságügyi aspektusára is.
"Nap mint nap több millió utas életét nehezíti meg, hogy a fedélzetre felvihető csomagoknál sokszor ellentmondó információk találhatóak a légitársaságok honlapján, vagy az utasok a reptéren szembesülnek azzal, hogy poggyászaik adott esetben túlméretezettek, túlsúlyosak. A légitársaságok pedig aránytalan mértékben szabnak ki pótdíjakat. Az utasok nem egyszer megalázó helyzetbe kerülnek csomagjaik méretének megvizsgálásakor. Sokszor sérülnek az utasok jogai. Ezt mielőbb rendezni kell konkrét intézkedésekkel. Szükség van egy általános megoldás kidolgozására, amit jómagam évek óta szorgalmazok, de az EP is többször foglalkozott vele, ez pedig az összes közlekedési ágazatot átfogó, egységes utasjogi charta. A szabályozásban ki kell térni a fogyatékossággal élő személyek igényeire is. Az önálló életvitelükhöz szükséges segédeszközök és gyógyszerek fedélzetre való felvitelében semmiféle önkényes előírás nem megengedett, az állampolgárok jogairól van szó!" - zárta felszólalását Kósa.
Bánki Erik fideszes európai parlamenti képviselő hozzászólásában rámutatott: a diszkont légitársaságok néhány éve bevezetett gyakorlata nagyon nehezen követhető az utasok számára más légitársaságokhoz képest, mivel a repülőjegyek megvásárlásakor az árak mellett minden "egyéb feltételt" is össze kell hasonlítaniuk, ami rendkívül nehézzé teszi a tájékozódást. Arról nem is beszélve, hogy súlyos felárral büntetik a légitársaságonként eltérő korlátozások túllépését, ami akár a jegyár többszöröse is lehet. "Ezért nem halogatható tovább az egységes szabályozás bevezetése az utasok védelme és a reptereken működő kiskereskedelmi egységek működőképességének megőrzése érdekében" - zárta felszólalását Bánki.
Az Európai Bizottság bár tisztában van a probléma súlyosságával, a vitában kifejtette: 2013-ban tervezi ugyan a légiutasokra vonatkozó szabályok áttekintését - tehát számos vita várható még ezen a területen - de addig is nagyobb hangsúlyt fog fektetni a meglévő uniós jogszabályok betartatására, az átláthatóság növelésére és jobb tájékoztatásra fogja felszólítani a légitársaságokat, így rövidtávon a piacra bízná a megoldást.
Háttér: Mint ismeretes, az Európai Parlament már több jelentésében is (P7_TA(2012)0099, P7_TA(2012)0152, P7_TA(2012)0371) lépések megtételére sürgette az Európai Bizottságot az egyes légitársaságok által hozott korlátozó szabályok kapcsán, melyek sértik az utasok jogait. Ezek a szabályok az "egyetlen kézipoggyász" szabállyal, az alapvető és nem alapvető elemek meghatározásával (például laptoptáska esetében) és az utastérbe felvihető poggyászokra - különösen az utasok által a reptéri kiskereskedelmi üzletekben vásárolt termékekre - vonatkozó egyéb korlátozásokkal kapcsolatosak.
A mai vitában a Parlament TRAN szakbizottságának elnöke, Brian Simpson konkrét intézkedésekre szólította fel az Európai Bizottságot az uniós járatokra felvihető kézipoggyászok mérete és össztömege tekintetében.