FIDESZ.HU > Hírek > Önkormányzat Nyomtatás
Ablak bezárása
Háttéranyag a Várkert Bazár és a budai Vár közlekedés-fejlesztéséhez
Az ajánlattevőknek megküldött összegzéssel kihirdették a Várkert Bazár rekonstrukciója és a kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztés keretében mély- és magasépítési kivitelezési feladatok, régészeti restaurálási feladatok ellátása, továbbá egyes részelemek tekintetében műszaki tervek készítése tárgyú közbeszerzési eljárás eredményét. A három ajánlattevő közül összességében legelőnyösebb ajánlatot adó SWIETELSKY – WHB konzorciuma szerződhet az ajánlatkérő Várgondnokság Nonprofit Kft.-vel és a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzattal.
Létrehozva: 2013. február 4., 18:40 | Utoljára frissítve: 2013. február 4., 18:42

Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi Operatív Programja (KMOP) keretében támogatást nyert „Várkert Bazár fejlesztése” című (KMOP-3.1.1/E-12-k-2012-0001) projekt és a Közlekedés Operatív Programból (KÖZOP) finanszírozott „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” (KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0027) projekt megvalósítása keretében a Várgondnokság Nonprofit Kft. és a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2012. október 26-án közösen indított közösségi nyílt közbeszerzési eljárást a kivitelező kiválasztására.

A 2012. december 10-i határidőig három pályázó nyújtotta be ajánlatát. A hiánypótlási folyamatot követően a szakmai értékelés eredményeként, az összességében legelőnyösebb ajánlatot adó SWIETELSKY – WHB konzorciumot hirdették ki nyertesként. A SWIETELSKY Kft. által vezetett konzorcium ajánlatában nettó 8.997.549.547,- Ft-ért vállalta a közbeszerzés tárgya szerinti munkák maradéktalan elvégzését. A munkaterület átadása február elejére várható.

Előzmények

A Kormány - az Új Széchényi Terv Nemzeti Programjainak meghatározásával - vállalta a Budai Vár értékéhez méltó felújítását és fejlesztését, a Várkert Bazár épületegyüttese és környezete rendbe tételét. A Kormány kormányhatározatban döntött arról, hogy a Világörökség részeként védett műemlék rekonstrukciója – az EU által biztosított finanszírozási források felhasználásával - 2014. március 30-ig történjen meg. A projekt megvalósítása két forrásból történik, részben a KMOP-3.1.1/E-12-k-2012-0001 projekt, részben a KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0027 projekt keretében.

A fejlesztés célja

- a Várkertbazár értékelvű helyreállítása,
- a Budai Vár és környezetének közösségi közlekedés-fejlesztése,
- az egyéni közlekedők számára a Várbazár alatt mélygarázs létesítése, ezzel egyidejűleg a Budai Vár területén a parkolás szabályozása,
- a Budai Vár gyalogos kapcsolatainak fejlesztése,
- az esélyegyenlőség megteremtése minden ember számára, a fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés megvalósítása,
- a turisztikai kínálat komplexitásának fokozása, egyedi szolgáltatási elemekkel történő bővítése,
- a tervezett kulturális turisztikai funkciók hosszú távon önfenntartó működtetésének biztosítása,
- a régióba érkező látogatók számának, illetve áttételesen a vendégéjszakák számának, valamint a turisták költésének növelése,
- a munkahelyteremtés, gazdaságélénkítés

A Várkert Bazár, mint kiemelt jelentőségű fővárosi helyszín és turisztikai célpont revitalizációja (KMOP). A Várkertbazár épületegyüttese adjon nemzetközileg is értelmezhető és átfogó képet nemzeti örökségünkről, tradíciónkról, kortárs művészetünkről és olyan komplex élményt nyújtson, melyen keresztül megmutatkozik nemzeti hagyományunk.

A Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése (KözOP) projekt kedvezményezettje: a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat. Az elnyert támogatási összeg a 2007-13-as programozási időszakra: 6 milliárd 407 millió Ft. A projekt megvalósulásának záró napja: 2015. február 18.

A projekt célja a jó közlekedési kapcsolatokkal rendelkező, könnyen elérhető, de gépjárműmentes Budai Vár megvalósítása a hagyományőrzés és folyamatos megújulás jegyében. A Budai Vár gyalogos felületeinek hálózattá fejlesztésével, a társadalmi életet befogadó, élénkítő, a városi és helyi identitást erősítő tradicionális, de ugyanakkor a XXI. századi igényeket kiszolgáló vonzó élettér jön létre. A beruházás első üteme többi között a Várbazárhoz kapcsolódó gyalogos közlekedés fejlesztését és a behajtási rendszer korszerűsítését tartalmazza.

Az egyéni közlekedést az utasigényekre épülő, minőségi szolgáltatást és ütemes-kínálati menetrendet nyújtó, környezetbarát közösségi közlekedésnek kell felváltania. Az egyéni közlekedők számára a Vár környezetében megfelelő parkolási lehetőséget kell biztosítani. Ezt a célt szolgálja a Várbazár alatt kialakításra kerülő mélygarázs, valamint az ehhez tartozó új közlekedési kapcsolatok (új villamos és busz megállóhelyek, kikötők kialakítása).

Fontos cél a fizikai és infokommunikációs akadálymentesség elérése a főbb gyalogos közlekedési útvonalakon, valamennyi társadalmi és fizikai adottságú réteg számára. Ki kell építeni az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat: liftek építése a Gránit lépcsőnél, Korlát utcánál, Lovas utcai parkolónál, mozgólépcső a Vízhordó lépcső mellett, lift kiépítése a Várteraszhoz.

A projekt kezeli a napi forgalmat jelenleg túlterhelő 300 turistabusz kulturált fogadásának kérdését, valamint a kerékpárforgalom integrálását. Tartalmazza a budavári behajtási valamint parkolási rendszer korszerűsítését a térfigyelő-kamera rendszer korszerűsítését, valamint előkészíti az elektromos buszokra épülő közlekedési rendszer kialakítását.

A KÖZOP projekt III. szakaszának megvalósítása a Lánchíd utca és Ybl Miklós tér rendezését célozza. A Budai Vár kapuját képező területeken forgalomcsillapítás, parkolók kiépítése, a Várbazár-garázs közúti kapcsolatainak kiépítése történik majd. A projekt célja a keresztirányú gyalogos átjárhatóság biztosítása, a gyalogos felületek növelése, valamint új villamos-megálló kiépítése.

Kronológia - Várkert Bazár fejlesztése és a hozzá kapcsolódó közlekedés-fejlesztési projekt 

2011. január 14.  Új Széchenyi Terv bejelentése

2011. március 1.  Zumbok Ferenc miniszteri biztos kinevezése

2011. november 8.  1375/2011. (XI. 8.) számú Kormányhatározat „a Várbazár rekonstrukciójáról és a Budai Várnegyed hosszú távú fejlesztéséről, valamint a budavári királyi kertek revitalizációjáról, a Budai Várnegyed és környékének közlekedési problémáinak rendezéséről”.
Részei:
- a Várbazárnak, mint a Világörökség részeként védett Duna-parti panoráma egyik legjelentősebb műemlékének rekonstrukciója, határideje: 2014. március 30.
- a Budai Várnegyed hosszú távú (25 évre szóló) fejlesztésről stratégiai
terv készüljön, határideje: 2012. május 31.
- a Budai Várnegyed és környéke közlekedési viszonyainak rendezése érdekében megvalósíthatósági tanulmány készítése, melynek a finanszírozását az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program 5. prioritásából szükséges biztosítani, határideje: 2012. február 29.

2011. november  heti rendszerességű Projekt Előkészítő Bizottsági ülések, amelyeken az Önkormányzat és a Várgondnokság Nonprofit Kft. mellett a projektek működését felügyelő és segítő szervezetek is jelen vannak.

2011. november 24.   Megvalósíthatósági Tanulmány - közlekedésfejlesztés
A Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete határozatot hozott arról, hogy a Közlekedési Operatív Program keretében meghirdetett „Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése prioritáson belül – A projekt előkészítés” pályázati felhívásra benyújtandó Megvalósíthatósági Tanulmányának elkészíttetését jóváhagyja és pályázatot nyújt be vissza nem térítendő támogatás elnyerése érdekében.

- 2011. december 21.  A beadott pályázati dokumentáció alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásra javasolta a közlekedés-fejlesztési projektet, amelyről projekt zsűri döntés is született.

2011. december 29.  Közbeszerzési eljárás megindítása - Várkert Bazár tervezése

2012. február 10.   A Budavári Önkormányzat Civil Egyeztető Fórumon mutatta be a közlekedés-fejlesztési elképzeléseket.

2012. február 21.   Támogatási Szerződés megkötése
2012. február 21-én az Önkormányzat és a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. között létrejött az I. kerület közösségi közlekedésének fejlesztésére vonatkozó „Budapest, I. kerület Budai Vár és környéke közlekedési hálózatához kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztése” Megvalósíthatósági Tanulmány kidolgozása és megalapozó tevékenységek végzése, engedélyezési tervdokumentációja és kivitelezése, illetve eszközbeszerzése” című, KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0027 azonosító számú projekt támogatási szerződése.

2012. március 3. A Kormány a budai Várbazár felújításával és a Várnegyed hosszú távú fejlesztési koncepciója kidolgozásával, valamint a fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciójával kapcsolatos állami feladatok koordinálásával kapcsolatos feladatok ellátására dr. Zumbok Ferencet  kormánybiztossá nevezte ki.

2012. május 11.   Tervezési szerződés megkötése 
A Várkertbazár komplex tervezési feladatainak ellátására vonatkozóan az Önkormányzat és a Várgondnokság közös konzorciális közbeszerzési eljárás indított.. Nyertes tervező a Középülettervező Zrt. lett.

2012. június 8.   Közbeszerzési szakértő kiválasztása
A projektek közbeszerzési szakértőjének kiválasztásra

2012. június21.   Közmeghallgatás
Az Önkormányzat 2012. június 21-én Közmeghallgatást szervezett, amelyen a Kormánybiztos, a szakértők képviselője valamint a Főépítész ismertette az Előzményekben szereplő három fejlesztési téma jelenlegi állapotát.

2012. július 4. Kijavított Engedélyezési tervek tervezői leszállítása beadásra 
A Középülettervező Zrt. elkészítette és leadta a módosított engedélyezési terveket, amelyek beküldésre kerültek a hatóságokhoz.

2012. július 9.  Szakhatóságok helyszíni bejárása

2012. augusztus 6.   Kormányhatározat megjelenése – közlekedés-fejlesztés
A Magyar Közlöny 105. számában megjelent a Közlekedési Operatív Program keretében új kiemelt projektjavaslat akciótervi nevesítéséről, továbbá a támogatás összegének növeléséről („a Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése”) szóló 1275/2012. (VIII. 6.) Korm. határozat.

2012. augusztus 18. Jogerős Építési Engedély és Tervdokumentáció – Várbazár és hozzá kapcsolódó közlekedés-fejlesztés

2012. szeptembertől  Előkészítési munkák a kivitelezői és restaurátori tenderrel kapcsolatban

2012. október 29.   A kivitelezői és restaurátori közbeszerzési hirdetmény 16836/2012. iktatószámmal megjelent a Közbeszerzési Értesítőben.

2012. november 20.  Helyszíni bejárás lefolytatása Ajánlattevők részére

2012. december 10.  Beérkezett ajánlatok bontása, első értékelés
3 Ajánlatadó nyújtotta be az ajánlattételi határidőig az ajánlatát.

2012. december 19.  Kormányülés
Az NFÜ az NFM és a kedvezményezettek részvételével összeállított kormány előterjesztés, mely tartalmazza a Várbazár építéséhez, valamint a KÖZOP projekthez tartozó, eddig felmerült többletforrás igényeket megtárgyalásra kerül. Az előterjesztés része a KözOP III. keretében 2014-ig megvalósításra kerülő Lánchíd utcai felújítás és a kapcsolódó beruházások.

2013. január 10.  Támogatási Szerződés 3. számú módosítása – közlekedésfejlesztés
A Támogatási Szerződés ismételt módosítása szükséges, ezért annak előkészítése megkezdődött. A módosításba az alábbi projektelemek kerültek bele: Lánchíd utca forgalomcsillapítása.

2013. január 11.   A kivitelezői és restaurátori tenderek értékelése

2013. január 16.   A Kormány 1013/2013. (I. 16.) Korm. határozata.
A Kormányhatározat jóváhagyja a KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0027 azonosító számú, „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” című és a KMOP-3.1.1/E-12-k-2012-0001 azonosító számú, „Várkertbazár fejlesztése” című kiemelt projektek támogatásának együttesen legfeljebb bruttó 2 641 610 471 Ft-tal történő növelését azzal a feltétellel, hogy a támogatási szerződés módosítására a közbeszerzési eljárás eredményhirdetését követően, a nyertes ajánlatban szereplő árajánlat figyelembevételével kerülhet sor.

2013. január 18.  A kivitelezői és restaurátori tenderek  eredményhirdetése
Az NFÜ-KFF minőségellenőrzési jóváhagyását követően az ügyvédi iroda megküldte az összegzés az ajánlatok elbírálásáról az ajánlattevők részére. Megkezdődött a 10 napos szerződéskötési moratórium.

2012. január 31.  Ünnepélyes szerződés-kötés - kivitelezői és restaurátori tender