Tájékoztatásuk szerint Kósa Ádám fideszes EP-képviselő a szavazást követően elmondta: az Európai Unió városi lakosságának több mint fele nap, mint nap 55 decibel feletti zajártalomnak van kitéve, ami nem csak komoly stressz-forrást jelent, hanem egyéb egészségügyi problémák okozója is.
Kósa Ádám a Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Bizottság jelentésének közlekedési és idegenforgalmi bizottsági néppárti felelőseként kifejtette: "A gépkocsik által kibocsátott zajszintek európai uniós harmonizációjával, a maximális zajkibocsátás gépjármű-specifikus, realisztikus és differenciált meghatározásával egy igen fontos mérföldkőhöz érkeztünk mind az európai polgárok, s főként a városban élők egészségét illetően, mind pedig környezetvédelmi szempontból".
"A jelentésben és a közlekedési bizottság véleményében is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy a gépkocsigyártóknak elegendő idő álljon rendelkezésére a szükséges technikai fejlesztések elvégzésére. Kiemelten fontos tehát, hogy a zajcsökkentés semmiképp ne menjen a minőség rovására, pl. rosszabb minőségű autógumik használatával, vagy olyan tesztelési módszerek alkalmazásával, melyek nem felelnek meg a realitásnak" - fogalmazott Kósa Ádám.
A néppárti politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy a maximális zajszint meghatározása mellett feltétlenül szükséges odafigyelni az elektromos és a hibrid elektromos járművek minimális zajszintjének meghatározására is. "Ezek a gépjárművek teljesen zajtalanul működnek, így észrevétlenek maradnak a vakok számára. Arra kérném ezért a kollégákat, hogy támogassák a 66-os módosító indítványt, mely a gyártók számára kötelezővé teszi az AVAS jelzőrendszer beépítését az elektromos és hibrid járművekbe, ezáltal egyenlő esélyű biztonságos közlekedést tesz lehetővé minden európai gyalogos számára, fogyatékosságára való tekintet nélkül" - zárta hozzászólását Kósa Ádám.
Háttér
A rendeletre irányuló javaslat a személygépkocsikra, az egyterű teherautókra, az autóbuszokra, a kisteherautókra, a távolsági buszokra és a nehéz tehergépjárművekre vonatkozik. A négykerekű gépjárművek zajkibocsátását jelenleg a 70/157/EGK irányelv és 12 ehhez kapcsolódó irányelv szabályozza. A Bizottság a jelenlegi szabályozást a következő főbb célkitűzések elérése érdekében kívánja korszerűsíteni: a jogi keretet kívánja egyszerűsíteni, új vizsgálati módszert akar bevezetni és módosítaná a határértékeket, valamint az elektromos és hibrid elektromos járművek által kibocsátott zaj alsó küszöbértékét kívánja meghatározni.