Az államtitkár pénteken Budapesten egy borjoggal és bormarketinggel foglalkozó szakmai konferencián elmondta: az országnak minden adottsága - talaj- és éghajlati viszonyai, valamint borkultúrája is - megfelelő ahhoz, hogy jó minőségű borokat állítson elő, ám ezeket külföldön is ismertebbé kell tenni, meg kell változtatni, hogy "a magyar borok csak Magyarországon legyenek világhírűek". Lázár János rámutatott: a bormarketing, azaz a minőségi magyar borok ismertebbé tétele bel- és külföldön nem pénzkérdés, mivel erre rendelkezésre állnak az anyagi források. Az államtitkár hangsúlyozta: Magyarországnak borbarát kormánya van, amely gondolatvilágában és érzelmeiben a vidéket és az agráriumot képviselő, a borászokat tisztelő kormány.
Lázár János elmondta: a magyar borok sokszor a borversenyeken az úgynevezett vakkóstolás során jobban szerepelnek, mint az legismertebb borvidékről származó borok, ugyanakkor az üzletek polcain általában nem találhatók meg. Sokszor még belföldön is háttérbe szorulnak a magyar borok a külföldiekkel szemben - tette hozzá. Ennek a megváltoztatásáért a kormánynak, a szőlőtermelőknek, a borászoknak, a szakmai és a civilszervezeteknek közösen kell tenniük - hangsúlyozta.
Lázár János emlékeztetett arra, hogy már eddig is több lépés történt az ágazat helyzetének javítására. Példaként hozta az új bortörvény megalkotását, a konszenzusra törekvő egyeztetési rendszer létrejöttét, valamint az új hegyközségi törvény elfogadását. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte: az átlátható viszonyok megteremtése volt a cél, továbbá, hogy érvényesüljön a tulajdon és az alkotás szabadsága.
Tiffán Zsolt (Fidesz) borász, az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottságának elnöke arról beszélt, hogy az új hegyközségi törvény a várhatóan évekig tartó magyar borreform fontos alkotóeleme. Célja a minőség és a hitelesség feltételeinek megteremtése volt az ágazatban. Ezért változott meg a hegybírók státusa, és ezért váltotta fel az egy tag egy szavazat elvét, a területalapú szavazás - tette hozzá.