Az esemény után az avatóbeszédet mondó Kövér László házelnök újságíróknak arról beszélt: a hidaknak jelképes és gyakorlati funkciójuk is van, ez utóbbiak közé tartozik a múlt század történései által szétszakított kapcsolatok újraélesztése. Abban, hogy Burgenland Ausztria legdinamikusabban fejlődő tartománya, szerepe kell legyen annak is, hogy "az újjáéledő kapcsolatrendszerek gazdasági értelemben is komoly hozadékkal járnak".
Avatóbeszédében az Országgyűlés elnöke arról beszélt: "otthonunkkal, Közép-Európával elbánt a huszadik századi történelem", e térség is gyarapodó országrészből szomszédaitól és életlehetőségeitől elvágott határsáv, "a létező szocializmus diktatúrájának börtönkerítése, egy elszorított, elzsibbadt, elerőtlenedett kar" lett, amelybe a rendszerváltoztatás után térhetett vissza az élet. Az európai kultúrát nem a hatemeletes betonházak, nem a repülőterek jelentik, az európai kultúrát egy lelkiállapot jelenti, mely a keresztény műveltség hagyományaiból szívja erőit. Aki ennek az élményszerű lelkiállapotnak részese, az európai- jelentette ki beszédében Kövér László.
Megjegyezte, a kerékpárút és a hozzá kapcsolódó híd jól szolgálja az európai közösség céljait, hiszen "az Európai Unió küldetése nem az, hogy kormányozza Európa nemzeteit, az Európai Unió küldetése, hogy közelebb hozza a nemzeteket egymáshoz, gazdasági értelemben éppúgy, mint az élet minden más területén". A politikus kiemelte, folytatni kell a közös Európát létrehozók álmának megvalósítását, "a szabadságban szövetkezett nemzetek közös, egymás kölcsönös tiszteletén és méltánylandó értékein alapuló együttműködését".
Hans Niessl, a projektet vezető Burgenland tartományfőnöke az eseményen azt emelte ki: a tartomány tovább kívánja folytatni partnereivel a korábban elindított együttműködéseket, mivel ezek mind azt a célt szolgálják, hogy a felnövekvő nemzedékeknek jobb életet teremtsenek.
Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség titkára azt emelte ki köszöntőjében: a mostanra elkészült út és híd külön érdekességét az adja, hogy a kerékpáros turizmus "valódi európai nagyhatalmát", Ausztriát köti össze Magyarországgal, ahol viszont - nem utolsósorban az Alföld és a Kisalföld eredményei miatt - az egyik legnagyobb a kerékpáros közlekedés aránya a kontinensen.
Az új gyalogos- és kerékpároshíd egy 7,3 millió eurós (6,2 milliónyi pályázati forrásból megvalósuló), határon átnyúló közlekedésfejlesztési projekt része, a Hanság és az ausztriai Fertőzug összeköttetését javítja, a magyar oldalon kerékpárút-fejlesztésből áll. Ennek során a magyar oldalon 2,3 millió eurót (670 millió forintot) használtak fel; ennek öt százalékát Kapuvár önkormányzatának önrésze tette ki, a többi pályázaton elnyert uniós és kormányzati támogatás. A munkálatok részeként öt kilométeren aszfaltos, nyolcon murvás kerékpárút, valamint két és fél kilométernyi murvás mezőgazdasági út épült. Több, már meglévő szakaszon a kerékpárosokat tájékoztató táblákat helyeztek ki, négy kerékpáros pihenőt és egy gyalogosok, valamint biciklisek számára járható hidat építettek.
Az új híd névadója, Berg Gusztáv (1828-1903) bányamérnök közreműködött a Hanság mocsarainak lecsapolásában.