Nyáron még akár esztétikusnak is tűnhetett a Móricz Zsigmond körtér új díszkő burkolata, ám télen kiderült, hogy néhány csepp esőtől csúszóssá válhat, ha pedig a hó is leesik, a járókelők könnyen elveszíthetik a talajt a lábuk alól. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a metróberuházás részekén a Gellért térre épített forrásház sem bizonyult telitalálatnak. Már több mint egy éve ott áll, ám - nevével ellentétben - víz most sem folyik belőle, és feltehetőleg a jövőben sem fog.
A VEKE úgy tudja, a helyi források vize szétmarná az építéshez alkalmazott követ. A civil szervezet szerint a forrásház miatt kellett ilyen szűkre szabni a Bartók Béla útra kanyarodó ívet, amelyben a villamosok kerekei hangosan csikorognak, az autók könnyen megcsúszhatnak, és a villamosra várók közé vágódhatnak. Erre már volt is példa, de szerencsére senki nem állt a megállóban. Az autóbuszok a külső sávban egyáltalán nem tudnak befordulni - állítja a VEKE.
A forrásház miatt épültek a szükségesnél keskenyebb villamosperonok, ahol gyakran alakul ki káosz a villamosról leszálló és felszállni akaró utasok között.
A 4-es metrónak még híre-hamva sincs, néhány majdani megállóhelyen azonban már megépítették az aluljárókat. Ezeket jelenleg szinte senki sem használja, mert például a Móricz Zsigmond körtéri aluljáróból több célpont csak kerülővel vagy a felszínen érhető el. A 6-os villamos leszállóhelyéről érkezők az aluljárón keresztül egyáltalán nem, illetve a felszínen is csak nagy kerülővel tudják megközelíteni a többi villamos megállóját.
A Fehérvári út és a Bocskai út kereszteződésénél lévő aluljáróról az arra járó nem tudja eldönteni, hogy mi szükség lehet rá. A kereszteződés három sarkában ugyanis nem épült kijárat, csak a Skála oldalán, illetve egy lépcső vezet gyakorlatilag a semmibe: a Bocskai út kellős közepén kialakított zöld sávba, ahonnan zebrán lehet átkelni az út jobb és bal oldalára, a járdához. Úgy fest a Fehérvári úti aluljáró, mint ha a Blaha Lujza téren a Corvin áruházhoz és az EMKE-hez nem vezetne lépcső, csak a Rákóczi út kellős közepén egy járdaszigetre. Az aluljáró Bocskai úti kijáratának sajátos megoldása ellehetetleníti a 4-es villamos esetleges meghosszabbítását a Kosztolányi Dezső tér felé.
A VEKE szerint az alig ezerháromszáz méteren belül a 4-es metró építésével összefüggésben elkövetett tervezési hibák és kivitelezési hiányosságok nagyrészt - némi többletköltség árán - orvosolhatók. A civil szervezet arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a metróépítésnél a tervezők és kivitelezők fordítsanak nagyobb figyelmet a minőségre.
A beruházást irányító DBR Metró Projektigazgatóságnál úgy látják, hogy nincs baj az eddig elvégzett munkákkal. Németh M. Tibor főmérnök szerint azonban a város adottságai egyre inkább megkötik a tervezők kezét a közterületi beruházásoknál. A Fehérvári úti aluljárónak például nem azért nincs kijárata a Bocskai úti járdáknál, mert bosszantani akarnák az utasokat, hanem túl kevés lenne a hely a lépcsőnek a házak és az úttest között. Ráadásul a járdák alatt nagyon sok közművezeték húzódik. "Az Astoriánál és a Blaha Lujza térnél alkalmazott árkádok kialakítása túlságosan drága megoldás lenne, és az ingatlantulajdonosok ellenállásába ütközne" - mondta Németh M. Tibor. A főmérnök szerint negyven évvel ezelőtt, a 2-es metró építésekor, amikor tanácsi tulajdonban voltak a lakások, csak pénzkérdés volt az árkádosítás. Azóta túlhaladottá vált a föld alatti gyalogos forgalom elgondolása. "A járókelők nem szívesen lépcsőznek - mondta a DBR főmérnöke. - Mind a Fehérvári úti, mind a Móricz Zsigmond körtéri aluljárónak lesznek további kijáratai, ha megépül a metró, sőt az egyik sarokházba lift vezet a Bocskai úti metróállomásról" - ígérte Németh M. Tibor.
A 4-es villamos meghosszabbításáról a főmérnök elmondta: nem szerepel a tervek között a Kosztolányi Dezső téri végállomás kiépítése. A DBR főmérnöke elismerte, hogy havas időben csúszik a Móricz Zsigmond körtér díszburkolata, ezért speciális módszerrel érdessé teszik a sima felületet. Azt viszont cáfolta, hogy a meleg karsztvíz szétmarná a Gellért téri kút köveit. A villamosmegálló keskenyebb ugyan, mint az építés előtt volt, de ha járni fog a metró, kevesebben utaznak majd a 47-es, 49-es villamoson és a 7-es buszon is, s a feleannyi utasnak pontosan elegendő lesz ez a felület - közölte Németh M. Tibor.
Forrás: Magyar Hírlap, 2004. január 23.
fidesz.hu