fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Németh: Nem a bírságolás, hanem a rezsicsökkentés érvényesítése a cél
2013. június 26., 15:28
Csaknem 420 ezer hibás számát küldött ki a Tigáz, ezért akár százmilliós bírságot is kaphat a cég, de a hatóság eltekint ettől, ha a szolgáltató vállalja a fogyasztók kártalanítását – jelentette ki Németh Szilárd. A rezsicsökkentés végrehajtásáért felelős munkacsoport vezetője szerdai sajtótájékoztatóján emellett bejelentette azt is, jogsegélyszolgálatot indítanak azokban az ügyekben, ahol nem egyértelmű, hogy melyik hatóság az illetékes.

Németh Szilárd arról tájékoztatott, a Hajdú-Bihar megyei kormányhivatalnál többen is jelezték, hogy jogsértőnek találják a Tigáz számlázását, és úgy vélték, nem érvényesül maradéktalanul a tíz százalékos rezsicsökkentés. A bejelentés alapján az elsőfokú hatóság 400 ezer forint értékű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a szolgáltatónak, kötelezte a számlák pontosítására, és a fogyasztót emellett tízezer forint kötbér is megilleti – fogalmazott a fideszes országgyűlési képviselő. Hozzátette: egy másik kérelem esetén pedig 200 ezer forint volt a büntetési tétel, kötbérfizetési kötelezettség mellett.

Szólt arról is, hogy mivel több egyéni bejelentés érkezett, a kormányhivatal saját hatáskörében eljárást kezdeményezett. A hivatal megállapította, hogy összesen 71 051 esetben került sor a tervezett időponthoz képest későbbi leolvasásra decemberben. Ez alapján 116 308 napot és 718 ezer köbméter januári fogyasztást számlázott ki decemberiként a Tigáz – fűzte hozzá. Mint mondta, emellett 348 299 esetben - amely 606 749 napot és 3 millió 751 ezer köbméter gázt jelent a számlában - kevesebbet számlázott a cég. A jogsértés a fogyasztók széles körét érinti, a bírság akár a 100 millió forintot is elérheti – szögezte le.

Ugyanakkor a politikus megjegyezte, a fogyasztóvédelmi hatóságnak „nem feltétlenül a bírságolás a feladata”, hanem az, hogy érvényre juttassa a rezsicsökkentést, tehát ne fordulhasson elő rossz számlázási gyakorlat, illetve kompenzálja a kárt szenvedett fogyasztókat. Ha a szolgáltató kéri, akkor egy szerződésben megállapodhatnak abban, hogy valamilyen módon rendezzék az ügyet, kárpótolják a fogyasztókat – jelentette ki.

Hangsúlyozta, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nyitott egy ilyen szerződés megkötésére, és elállna a büntetési tételtől abban az esetben, ha a Tigáz igazoltan kártalanítja azt a 72 ezer családot, akit érintett a túlszámlázás, ahol viszont kevesebbet számláztak, ott el kell tekinteni a hiányzó összeg beszedésétől. Emellett a szolgáltatónak azt is vállalnia kell, hogy a jövőben pontosan fog számlázni, és a számlakép is megfelel majd a jogszabályoknak – tette hozzá. Németh Szilárd arra kérte a Tigáz képviselőit, éljenek ezzel a lehetőséggel. Ha mégis ki kell szabni a bírságot, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságnak további lehetősége van a családok kártalanítására – emelte ki.

A politikus a számlaképekkel kapcsolatban arról beszélt, hat eljárás zárult le elsőfokon, és mindegyik komoly büntetési tétellel járt. Nem minden szolgáltató tartja be a számlarendeletet, összesen 46 millió forintos bírságot szabtak ki rájuk – hangsúlyozta. Kijelentette, a megfelelő számlakép azért fontos, mert az emberek ez alapján tudják ellenőrizni, hogy valóban megtörtént-e a rezsidíjak csökkentése, ez a reklamáció alapja.

A szankciók kapcsán arról tájékoztatott, 2012 végéig a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság 159 millió forintos bírságot rótt ki a számlázással, illetve a szolgáltatással kapcsolatban. 2013. január 1. és április 25. között ez 79 millióra ugrott, majd május 10-éig még 25 millió forinttal megemelkedett az összeg; június 24-éig összesen 166 milliós büntetést szabott ki a hatóság – sorolta. Németh Szilárd leszögezte, véleménye szerint ezek a szankciók azt eredményezik majd, hogy mindenhol megtörténik a rezsicsökkentés.

Az ellenőrzést a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság végzi, de Fónagy János államtitkár úrral úgy láttuk a hozzánk eljutott levelek alapján, hogy szükség lesz egy harmadik szereplőre is, ezért jogsegélyszolgálatot indítunk azokban az ügyekben, ahol nem egyértelmű, hogy melyik hatóság az illetékes – jelentette be. Példaként egy 93 éves mozgáskorlátozott kisújszállási hölgy esetét említette, akinél a szolgáltatók kikapcsolták a villanyt, kicserélték a kábeleket, és csak a kiküldött több százezer forintos számla befizetése után hajlandóak visszakapcsolni az áramot. Szerintem ez megengedhetetlen, elképesztő, hogy magatehetetlen, idős emberekkel így bánnak el a szolgáltatók – fűzte hozzá.

Szólt arról is, hogy a tervek szerint a jogsegélyszolgálatban a területet jól ismerő ügyvédeket kérik majd fel arra, hogy próbapereket indítsanak. Mindenképpen megvédjük a rezsicsökkentés politikáját, és a célunk, hogy minden magyar családban egyformán érvényesüljön a rezsidíjak mérséklése – húzta alá.

(fidesz.hu)
Kapcsolódó anyagok:
Cikk: "Magyarország nem kér többet a rezsicsökkentés ellenes koalícióból"
Cikk: 95 ezer forintot takaríthat meg egy család a rezsicsökkentéssel
Cikk: Újabb rezsicsökkentés a láthatáron