Kiemelte: a kormány a magyar vasutat nemzeti erőforrásnak tekinti, ezért a közösségi és ezen belül a kötöttpályás közlekedés fejlesztését kiemelt nemzeti céllá nyilvánította. Most egy új vasúti korszak nyitányának vagyunk tanúi, az elővárosi közlekedésben és a távolsági gerinchálózaton a vasúti közlekedés elsőbbségét az európai jogalkotásban először a magyar parlament rögzítette a tavaly elfogadott személyszállítási törvényben - emlékeztetett a miniszter. Németh Lászlóné elmondta: a kormány három évvel ezelőtt eldöntötte, hogy gyökeres változtatásokat hajt végre a magyar vasúton, mivel a döntéshozók korábban teherként tekintettek az ágazatra, és úgy is kezelték. "A MÁV-ot olyan fejőstehénnek tekintették, amelyet etetni nem szükséges" - fogalmazott a miniszter. Németh Lászlóné emlékeztetett arra, hogy a kormány súlyos örökséggel, 330 milliárd forintnyi adóssággal vette át a MÁV-ot 2010-ben, az elmúlt három évben 60 milliárd forinttal csökkent az adósságállomány, úgy, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben nem volt nagyobb létszámleépítés.
Németh Lászlóné hangsúlyozta: a MÁV korábban indokolatlanul szétdarabolt szervezete ismét egységessé vált, illetve válik, és a vasúttársaság az első olyan évét zárta 2012-ben, amikor nem volt veszteséges: 2,9 milliárd forintos üzemi eredményt könyvelhetett el. A miniszter megemlítette azt is, hogy a konszolidált csoportszintű eredmény is pozitív lett tavaly; az eredményekben jól látszik az elvégzett munka. A változások között említette azt is, hogy a korábbi külsős megbízások helyett több fontos tevékenységet - például a felsővezetékek karbantartását - házon belül végzi a MÁV. A miniszter megemlítette azt is, hogy a MÁV Gépészet fejlesztésének köszönhetően már Szolnokon készülnek az Intercity kocsik.
A személyszállítási törvény szellemében folyamatosak a fejlesztések a MÁV-nál, immár több mint 300 vasúti kocsiban elérhető a wifi, és az elővárosi kocsik felújítása is elkezdődött. Ezek kis költséggel járó, de látványos, az utazóközönséget a vasúti közlekedésre "visszaszoktató" lépések - mondta Németh Lászlóné. Jövőre, illetve 2015-ben forgalomba lehet állítani a budapesti elővárosi Flirt motorvonatokat: a 42 alacsony padlós szerelvényen wifi is elérhető lesz, és a vonatok a legkorszerűbb vasútbiztonsági rendszerrel működnek majd. Németh Lászlóné hozzátette: az évtized derekára 102 modern szerelvény lesz a MÁV Start birtokában.
Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója a díjátadás előtt kiemelte: pár hete Magyarország az árvízzel küzdött, amely az ország egyik legfontosabb vasútvonalát, a Budapest-Hegyeshalom vonalat is érintette. Sok szakember dolgozott ennek helyreállításán, illetve országszerte a gátakon. A vasutasság mindig is híres volt arról, hogy ahol tud, segít, és a MÁV büszke helytálló kollégáira - hangsúlyozta. Az elnök-vezérigazgató szólt arról, hogy a vasút folyamatos üzem, sok ezer kolléga napi munkája szükséges ahhoz, hogy a vonatok menetrend szerint közlekedjenek, és az utasok kényelmesen juthassanak el úti céljukhoz. A kitüntetettek jó példát mutatnak hivatástudatból a több mint 36 ezer vasutasnak - mondta Dávid Ilona.
Cikk: | Fónagy: Cél a vasúti közlekedés további fejlesztése |