A SzakMÁzz! elnevezésű kiállítás csütörtöki megnyitóján Pesti Imre budapesti kormánymegbízott arról beszélt: Magyarország akkor lehet sikeres, ha valamennyi állampolgára az, ahhoz pedig szükséges, hogy mindenkinek megfelelő képzettsége, majd biztos állása, munkahelye legyen.
Jelezte: az épületben és a Corvin sétányon 60 helyen ismerkedhetnek meg az érdeklődők a szakmákkal. A kormányhivatal 17 pályaorientációs pontot alakított ki, ahol felmérik az iskolások adottságait, képességeit és segítenek a választásban.
Pesti Imre arról is beszámolt, hogy a kormányhivatal munkaügyi központjának adatai szerint a nyolc általánost végzett fiatalok 48 százalékának nincs szakmája, ami komoly hátrány a munkaerőpiacon. Kiemelte: a kormányzatnak nemcsak az egyetemet, főiskolát végzettek fontosak, hanem mindenki más is, s szeretnék, ha a szakmunkásokat is akkora megbecsülés övezné, mint a diplomásokat.
Komáromi Róbert, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal főigazgatója arról beszélt, az intézmény úgynevezett pályaösvényt alakított ki, ahol játékos, könnyed formában adják át a pályaválasztási tudnivalókat a fiataloknak. Ezer kompetenciafelmérő kérdőívet hoztak a helyszínre és céljuk az is, hogy bemutassák, milyen foglalkozások vannak. Honlapjukon 524 foglalkozás leírását tüntették fel és 127 szakmáról készítettek bemutató filmet, amelyet a kiállításon is meg lehet nézni - tette hozzá. Kitért arra is: a közép-magyarországi régióban több mint 30 hiányszakma van, például elektronikai műszerészből, asztalosból, női szabóból, esztergályosból, hegesztőből van kevés.
Gmoser Anikó, Siemens gyakorlati képzésért felelős vezetője elmondta: a cég Gizella úti telephelyén rendszeresen fogadnak iskolásokat, hogy megismertessék velük tanműhelyüket. Tavaly hegesztő osztályt indítottak, idén ipari gépész szakkal bővült a kínálat, jövőre pedig mechatronikusokat is szeretnének képezni. Jelenleg 40 diákjuk van, a kétszintes oktatási központjuk azonban már 100-120 diákot tudnak fogadni. Hozzátette: a legjobb végzősöknek munkaszerződést kínálnak maguknál vagy partnercégeiknél.