A program részleteit ismertetve elmondta, hogy hét magyar kereskedőház működik majd a kkv-k piacra jutásának segítésére, ebből három - Bakuban, Moszkvában és Asztanában - már létrejött, egy november 17-én nyílik Pekingben; Abu-Dzabiban, Rijádban és Isztambulban pedig az év végéig hozzák létre ezeket az intézményeket. Emellett létrehozzák a külkereskedői szakértők rendszerét, a kiemelt beszállító-fejlesztési programot, illetve külpiaci megjelenési programot indítanak.
A négy pillért tartalmazó Külpiaci Siker Program további részleteiről szólva Szijjártó Péter elmondta: a külkereskedői szakértők rendszerében jelenleg 64 főből álló kerettel rendelkeznek. Felmérésük szerint minden negyedik kkv-nál foglalkozik egy ember exporttal, ezért fontos, hogy a nagy tapasztalattal rendelkező szakértők segítsék az adott céget az export szervezet kiépítésében, a külpiaci kapcsolat kialakításában. A program keretében 100 napig dolgozik a külkereskedelmi szakértő a regisztrált cégnél, fizetésének felét a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. adja, erre a célra 100 millió forint már rendelkezésre áll, és várhatóan ebből a keretből 70 cégnek tudnak majd segíteni - tette hozzá.
A kiemelt beszállító-fejlesztési programot az autóipar, az elektrotechnika, illetve az élelmiszeripar területén kívánják megvalósítani. Tapasztalat, hogy a kkv-k általában egy nagy cég beszállítói, a programban el kívánják érni, hogy más multinacionális vállalathoz is beszállítóként kapcsolódjanak. Ebben a programban is 100 millió forint áll rendelkezésre - mondta az államtitkár.
A külpiaci megjelenési programban ugyancsak 100 millió forint keret áll rendelkezésre a személyes kapcsolatépítés támogatására. A programban a külpiaci kereslethez igazodó roadshow-kat szerveznek, példaként említette az államtitkár, hogy a magyar mérnöki tudás iránt jelentős kereslet mutatkozik a külpiacon.
Szijjártó Péter elmondta, hogy remények szerint a négy pillére épülő program is hozzájárul a magyar gazdaságpolitika célkitűzéseihez, ahhoz, hogy a magyar export legalább egyharmada 2018-ra Európán kívülre kerüljön.
Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságnak elnöke a sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy az idén magyar beszállítói programot indítottak a jó minőségű termékek beszerzésére, ezzel is segítve a magyar gazdaság versenyképességét. Jelenleg magyar üzleteikben a választék 54 százaléka magyar beszállítóktól származik, ezt az arányt 2014 végére 60 százalékra kívánják növelni, és lehetőséget adnak a Lidl nemzetközi hálózatába is bekapcsolódni. Jelenleg 40 magyar beszállító 110 termékét árusítja a Lidl 9 európai áruházában - tette hozzá.
A sajtótájékoztatón Kerekes György, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal elnökhelyettese, Horváth Miklós, a Magyar Külkereskedelmi Szövetség elnöke, a Skultéti Vilmos, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója stratégiai megállapodást kötött a magyar export erősítésére, a magyar gazdaság növekedésének elősegítésére.
Cikk: | Varga: A hazai kkv-k minél nagyobb arányban jussanak ki a nemzetközi piacokra |