Tájékoztatása szerint év végére hat milliárd forinttal több lesz a bevétel, mint tavaly. Mivel ezt a menetdíjbevétel többletet a budapestiek tudatos magatartása segítette elő, ezért valamit vissza szerettek volna adni a fővárosi családoknak – fűzte hozzá a fideszes képviselő, megjegyezve, hogy a magánszemélyek által vásárolható bérletek árát tíz százalékkal csökkentik.
Németh Szilárd emlékeztetett, hogy a havi bérlet ára 2002-ben 4050 forint volt, és 2010 őszére már elérte a 9800 forintot, hangsúlyozva, hogy 2011-ben és 2012-ben nem emelkedtek az árak. Tavaly az infláció mértékének megfelelően 5,6 százalékkal emelkedtek az árak – tette hozzá.
Egyúttal rámutatott, hogy ha nem emelik az árakat, akkor sokkal többen vásárolnak bérletet, „sokkal többen kerülik el a bliccelés lehetőségét”. Ennek kapcsán a fideszes politikus felhívta a figyelmet, hogy fontos infrastrukturális fejlesztéseket hajtott végre a közlekedési vállalat a bevételek növelésére. Példaként említette a bérletpénztárak nyitvatartási rendjét, a járművezetőknél való jegyvásárlás lehetőségét, és egyes járatoknál az elsőajtós felszállást adott időszakokban, továbbá a jegy- és bérletvizsgálatok hatékonyságának javítását.
Az egyes bérlettípusok árváltozásainak részleteit ismertetve Németh Szilárd beszámolt arról, hogy sem a nyugdíjas, sem pedig a diákbérletek árát nem emelték tavaly és tavalyelőtt, ugyanakkor jövőre mindkét fajta bérlet árát csökkentik mintegy tíz százalékkal. Az éves bérletek ára pedig a 2013-as 114600 forintról 103 ezer forintra csökken – jegyezte meg.
A Fővárosi közgyűlés az általános tíz százalékos csökkentés mellett további kedvezményekről döntött – jelentette be a fideszes politikus. Szavai szerint ilyen például a kétheti Budapest bérletet a diákoknak, a kutyabérletet, a nosztalgia bérletet, és az úgynevezett 5/30-as BKK napijegyet. Németh Szilárd arról is tájékoztatott, hogy a csütörtökön elfogadott rendelet értelmében több mint 300 új jegyautomata érkezik a fővárosba 2014-től, és felgyorsul az elektronikus jegyrendszer kialakításának folyamata.
A rezsicsökkentés végrehajtását ellenőrző munkacsoport vezetője végül felhívta a figyelmet, hogy a 2002-2010-es időszakban a kumulált inflációt messze meghaladta a jegy- és bérletárak emelkedése, akárcsak a közműszolgáltatások esetében.
Kérdésre válaszolva Németh Szilárd a díjcsökkentés pénzügyi hátteréről elmondta: az ármérséklést a menetdíjbevételek terhére hajtják végre. Ha maradnak a 2013-as vásárlói számok, akkor 1-2 milliárd forinttal csökkenhet a bevétel – jegyezte meg, ugyanakkor kiemelte, hogy a menetdíjak csökkenésétől várható, hogy nő az emberek bérletvásárlási hajlandósága, amitől nőhetnek a bevételek.
Cikk: | Rezsicsökkentés a budapesti közösségi közlekedésben |