fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Merre tart Magyarország gazdasága?
2004. február 11., 15:35
Mi a teendő, hogy az ország európai csatlakozását követően érezhetőek legyenek a csatlakozás előnyei - tette fel a kérdést Áder János a Fidesz gazdasági konferenciáján. A rendezvényen részt vett Varga Mihály, Fónagy János, Sümeghy Csaba. Áder János és Varga Mihály beszéde után a konferencia a meghívottak beszélgetésévé alakult át, melyen részt vett Széles Gábor (MGYOSZ), Rudnay János (Nemzetközi Vállalatok Magyarországi Társasága), Szűcs György (IPOSZ), Antalffy Gábor (KISOSZ), Parragh László (MKIK), Erdei Tamás (Bankszövetség), Fáth Péter (AMCHAM), Szili Márta (Joint Venture Szövetség) és Straub Elek (MATÁV).

Sümeghy Csaba házigazdaként elmondta: a gazdasági élet megjelent szereplői párbeszédet folytatnak a politikusokkal, akik így az ő véleményükre is támaszkodhatnak gazdasági koncepciójuk kialakítása során.

Áder János beszéde

Ha azt kérdeznék most tőlem, hogy miért kezdeményeztük ezt a mai megbeszélést, akkor legalább három okot lehetne megemlíteni. Az első ok az Európai Unióhoz való csatlakozás közelgő dátuma. Hiszen május elseje után már az Európai Unió teljes jogú tagja leszünk - hogy mennyire teljes jogú, arról is érdemes lenne pár szót váltani, de ezt most tegyük zárójelbe. A másik ok, nehéz ezt eltagadni, az ország romló megítélése és romló pozíciói. Erre vonatkozóan majd néhány nyugati lap idézetével próbálom körülírni. A harmadik ok: milyen tennivalói vannak a gazdasági élet szereplőinek, milyen tennivalói vannak a politikai pártoknak, milyen tennivalói vannak az országgyűlésnek ahhoz, hogy ezen a helyzeten változtatni tudjunk. Vázlatosan szeretnék minden kérdéshez néhány szót szólni, elsősorban kérdéseket szeretnék megfogalmazni, és szeretném az Önök válaszát és véleményét meghallgatni ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban.
Mindannyian tudjuk, hogy Magyarország május elsejét követően az Európai Unió teljes jogú tagja lesz. Néhány nappal ezelőtt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, aki körünkben van, Parragh László szellemes megoldással egy centit küldött minden parlamenti képviselőnek és a köztársasági elnöknek. Az elnök úr vágta le az első centimétert, jelezve - történt ez január 22-én -, hogy már csak 100 nap van hátra a csatlakozásig. Ehhez a levélhez és centihez egy rövid tanulmány is tartozott, amely nyolc pontban foglalta össze, hogy mik azok a legfontosabb tennivalók - legalábbis a Kereskedelmi és Iparkamara elnöksége szerint -, amikkel foglalkozni kellene a csatlakozásig terjedő 100 napban - most már tudjuk, hogy csak 80 nap van hátra. Ezek közt a felvetések közt szerepelt az ország versenyképességének javítása, az infrastrukturális fejlesztések fontossága, a gyógyturizmus kiemelt ágazatként való kezelése, és annak megállapítása, hogy ez a Nemzeti Fejlesztési Tervből sajnálatos módon kimaradt. A kis- és középvállalkozók versenyfeltételeinek javítása - e javaslattal nyitott kapukat dönget minden jelenlévő, hiszen e tekintetben politikai megállapodást kötöttek a parlamenti pártok és a kormány 2002. szeptember 19-én. Ebben kiemelt helyen szerepelt, hogy az uniós csatlakozást megelőzően a magyar kis- és középvállalkozások versenyképességét javítsuk. A nyolc pontban szerepelt a külföldi tőke beáramlásának újbóli ösztönzése, hiszen itt kedvezőtlen tendenciák figyelhetők meg, valamint az egyszerűbb közigazgatás megteremtésének igénye. Folytatva azt szeretném megkérdezni, hogy mit kell tennünk a következő 80 napban, s a csatlakozást követő első fél évben, hogy ezekben a parlamenti pártok és a kormánypártok által is fontosnak tartott célkitűzések megvalósuljanak, vagy legalábbis előrébb lépjünk. Mert azt mindenki tudja, hogy ezek megvalósítása nem 80 napos vagy fél éves programokat igényelnek.
A következő kérdés romló megítélésünk. A világgazdaság romlásától függetlenül is Magyarország nemzetközi megítélése és pozíciói romlottak. Néhány idézetet szeretnék megismertetni Önökkel. Az egyik az Economist egy november végi cikke, melyben ez áll: Igen sok aggódnivalójuk van a visegrádi országoknak, különösen annak a Magyarországnak, amelynek pár évvel ezelőtt még vezető szerepe volt a térségben a külföldi tőkebefektetéseket illetően. Tavaly rohamosan zuhant a tőkebeáramlás, ami nem volt jellemző a régió egészére. A külföldi befektetők elfordulnak, szűkülő munkaerőpiacról és a térség többi országához képest magas adókról panaszkodnak. Magyarországon a minisztériumok és a kormányzati szervek Európában a leginkább túlméretezettnek számítanak. A kormány arról beszél, hogy az üzleti szférának ezt vagy azt kellene csinálnia, miközben a versenyképesség szempontjából a gyenge láncszem - mondja egy üzletember, áll az Economist tudósításában. Decemberben a Dagblad, egy hágai gazdasági lap írja a következőket: Bizalmi válság Magyarországon - ez a tudósítás címe. Csak két mondatot idéznék: Az elmúlt években a külföldi kötvénybefektetők gondoskodtak a költségvetés réseinek betöméséről. Most azonban, hogy egyre csökken a makrogazdaság iránti bizalom, sorra vonják vissza a befektetéseket. Ez egy hónappal később egy másik probléma felvetése. Végül egy harmadik, egészen friss, a február 6-i Die Presse cikkéből, mely a magyar közvélemény-kutatási eredményeket taglalja, kiemeli: A lesújtó eredmény az utóbbi két év sodródó és koncepciótlan gazdaságpolitikájának eredménye. Gazdasági téren a legláthatóbb a Medgyessy-kormány koncepció- és orientáció nélkülisége.
Azt gondolom, hogy ennek a megbeszélésnek nem az a célja, és nem is ezt tartom legfontosabbnak, hogy kormánykritikát fogalmazzunk meg. Azoknak a kérdéseknek a vizsgálata, hogy vajon miért veszítettünk vezető szerepünkből (ahogy ezt az Economist írja), miért fordulnak el a befektetők Magyarországról (ahogy ez a Dagbladban áll és mindannyian tapasztaljuk), étehát mi módon állíthatók meg a kedvezőtlen, az elmúlt másfél évben kibontakozott tendenciák? Mit kell tenni ehhez a kormánynak, a országgyűlésnek, a gazdasági élet szereplőinek. És mi az az időtartam, ha reálisan gondolkozunk a gazdasági folyamatokról, amin belül változtatni lehet a kedvezőtlen tendenciákon. Hiszen pontosan tudjuk, hogy ráolvasással, néhány napos rövid távú programokkal nem lehet segíteni ezeken a kedvezőtlen folyamatokon.
A harmadik ok, ami indokolttá tette javaslatunkat: milyen tennivalóink vannak? Hadd szaporítsam ezen kérdések sorát. Politikusként számomra az a kiindulópont, hogy egy ország megítélésem szerint akkor tekinthető sikeresnek, gazdasági és gazdaságpolitikai értelemben, ha a ciklus kezdetéhez képest a ciklus végére az ország legtöbb makromutatója javul. Ha tehát jobb az inflációs mutató, nagyobb a foglalkoztatottság, kisebb az infláció, ha az államadósság nem nő, hanem csökken - ahogy ez az előző ciklusban történt -, ha a működőtőke-beáramlás folytatódik, és ha a GDP-növekedés is eléri azt a szintet, ami tartós növekedési pályán tartja az országot. És akkor nem beszéltünk a reálbérekről és az életszínvonalról, ami a mindennapi életünkben igazából megítélhetővé teszi, hogy mennyire volt sikeres a négy esztendő. Ezek után a következők az újabb kérdések. Mit kell tenni még ebben az esztendőben, és a ciklus hátralévő két esztendejében. És azt gondolom, hogy az sem elrugaszkodott gondolat, hogy 2006-ban egy hivatalba lépő kormánynak milyen prioritásokat kellene magfogalmaznia ahhoz, hogy Magyarország sikeres legyen. Ne csak 15 év után élvezhessük az előnyeit, mint ahogy ezt Írországról tegnap hallhattuk, hanem a csatlakozást követő legrövidebb időn belül. Ezek a kérdések foglalkoztatnak engem, remélem, hogy egy részüket Önök is fontosnak tekintik, és kérem Önöket, segítsenek megtalálni ezekre a kérdésekre a válaszokat.

fidesz.hu

Kapcsolódó anyagok:
Cikk: Sodródás vagy lendület?
Cikk: Közös érdekünk a kiszámítható gazdaságpolitika