Látszólag tisztességes áron. A gyakorlatban azonban az eddigiekhez képest még brutálisabb árat fogunk fizetni.
Mindanynyian, azok is, akik talán soha nem használják az inkriminált autópálya-csökevényt. Nem bocsátkoznék számfejtésbe, mert jobbára tisztázatlanok azok a feltételek, amelyekre az állam szerződött az AKA Rt.-vel. Azok az elhullajtott részinformációk, amelyek a kormány jóvoltából eddig napvilágot láttak, sejteni engedik, hogy az államkassza busásan megfizet azért a kegyért, amit a francia tulajdonosi többségben lévő AKA Rt. gyakorolt a kormányfő iránt. Jelesül, hogy teljesíti azon óhaját, amely szerint az MSZP pártkongresszusára, március 12-re beengedi az országos matricás rendszerbe az M5-ös autópályát.
De nyilván nem ingyen. Az állam kezdetben kisebbségi részesedést vásárol az AKA Rt.-ben, 21 milliárd forintért.
Ezenfelül pedig hosszú éveken át további tízmilliárdokat fizet ki bérleti jog címszó alatt a multinacionális konzorciumnak. Ha végre igazat mondott a kormány az M5-ös ügyében, és ezennel nem légből kapott adatokat közölt, úgy az is igaz, hogy a magyar állam végérvényesen legfeljebb csak 2006 és 2009 között tudja majd visszavásárolni az AKA Rt.-től az autópálya feletti teljes tulajdonjogot, ami annyit tesz, hogy a jelenlegi kormány utódjára fogja rálőcsölni az ügylet legnehezebb részét, a teljes kivásárlást.
Addig "csak" a bérleti díjat törleszti, évente úgy 17-20 milliárd forintot, ami évekre lebontva államháztartási szinten még kezelhető tétel, viszont a megvásárolt (bérelt) eszköz (az autópálya) értékét tekintve csillagászati összeggé dagad az évek során. És ez - piaci zsargonban szólva - totális bukás.
Továbbá marad még egy roppant figyelemre méltó momentum az ügyletben: az AKA Rt. fogja továbbépíteni a sztrádát Kiskunfélegyházától Szegedig. Ne legyenek illúzióink a tekintetben, hogy ennek a mellékkörülménynek nincs köze a vételárhoz, mert nagyon is van. Fizet az állam, most a negyvenszázalékos tulajdonrészért, fizeti a bérleti díjat, s fizet majd közvetve azáltal, hogy az AKA Rt.-re bízza a maradék negyvenhárom-negyvenöt kilométeres szakasz megépítését, amit borítékolhatóan nem piaci áron teljesít majd a külföldi konzorcium.
S mindezt miért? Mert 1995. december 11-én, a szintén szabad demokrata vezetésű akkori közlekedési minisztérium a szintén szocialista irányítású kormány alatt hihetetlenül kedvező helyzetbe hozta, hogy azt ne mondjuk: bebetonozta az AKA Rt.-t a magyar infrastrukturális biznisz legtágasabb medrébe: az állami pénzek sodrásába. Ezek után már nem is olyan hihetetlen, hogy éppen Medgyessy kormányfő rontotta az állam alkupozícióit az AKA Rt.-vel folytatott tárgyalások megkezdése előtt. Úgy látszik, az AKA Rt. maximálisan élvezi a szocialista és szabad demokrata politikusok kegyét. Vagy a politikusok a multicég kegyét?
Nincs miért szépítenünk az ügyet. Csak az az egy biztos, hogy az AKA Rt. ismét busás üzlethez jutott, és március 12-től az országnak sokkal többe kerül majd az M5-ös, mint amennyibe addig került.