Tóth Sándor szocialista képviselő, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója hétfőn a Parlamentben ismertette a költségvetési bizottság által a múlt heti ülésen megtárgyalt regisztrációs adóról szóló törvény módosítására beterjesztett szocialista módosító javaslatot.
"Az elmúlt időszak tapasztalatai megmutatták azt - mondta Tóth Sándor -, hogy az a háromkulcsos adótábla, amit a parlament jóváhagyott, nem minden esetben tükrözi azt a szándékot, hogy a regisztrációs adó bevételét pontosan és a társadalom értékítéletének megfelelő módon lehessen kivetni. Ezért indokoltnak tartotta a költségvetési bizottság, hogy az eddigi háromtételes kulcs helyett nyolctételes adókulcs kerüljön megállapításra. Így sokkal jobban széthúzhatóvá vált a motorkategóriák szerint az adótábla. (Megszólal Tóth Sándor mobiltelefonja.)
Nagyon helyeseltük az előterjesztőknek azt a törekvését is, hogy a környezetvédelmi szempontokat is igyekeztek figyelembe venni az előterjesztésben. Tehát amíg egy új autóra kivetett 100 százalékos adómértékhez képest egy Euro-2-es motorral szerelt személygépkocsi.... (Ismételten megszólal a képviselő telefonja.) A kurva anyádat! (Sic!) (Derültség. - Közbeszólások a Fidesz soraiból: Az enyém Nokia. Kapcsold ki!) Elnézést, a telefonom... Tehát az Euro-2-es motorral felszerelt személygépkocsikat 50 százalékos büntetőponttal kívánja büntetni(...)."
Az elnöklő Wekler Ferenc kitér a szocialisták belső feszültségeinek újabb kiütközésére: "Tisztelt Képviselőtársaim! - mondja. Kellemetlenségektől kímélhetnék meg önmagukat, ha a rádiótelefonjaikat legalább felszólalás közben kikapcsolnák."
Lengyel Zoltán fideszes képviselő elegánsan nem reagál a szocialista kifakadásra, s megmarad szakmai érvek előadásánál. "Köszönöm a szót, elnök úr - kezdi beszédét. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! 2003-ban elhamarkodottan hozott egy törvényt a parlamenti többség, a 2003. évi CX. törvényt, aminek a megalkotását a Fidesz frakciója nem támogatta, a szűkre szabott lehetőségek és a szerintünk nem kellő előkészítés miatt; társadalmi igazságtalanságot véltünk benne felfedezni, és nem bizonyosodtunk meg arról, hogy ennek az adónemnek a bevezetésére ily módon szükség lenne.
Nem telt el néhány nap, bebizonyosodott, hogy valóban nem jó döntést hozott akkor a parlamenti többség, és kizárólag szakmai alapon megpróbáltunk kormánypárti képviselőtársaimmal és szintén ellenzékben lévő képviselőtársaimmal e témában egyeztetést lefolytatni. Hosszú munka után végül is előkerült egy olyan előterjesztés, amelyet jómagam is aláírtam. Úgy tűnt, hogy ez az előterjesztés kiküszöböli a társadalmi igazságtalanságot, amikor is egy kis értékű személygépkocsi után ugyanannyi adót kell fizetni, mint egy nagy értékű, alacsony köbcentiméterű gépkocsi után.
Ezt részben, valamilyen módon korrigálta a széthúzott táblázat, valóban az Európai Unió által előírt és európai bíróságok által többször megítélt avulást is tartalmazza, amelynek természetszerűleg az új autót értékesítők nem túlzottan örülnek.
Nos, az elmúlt időszak mást is tartogatott számunkra, ugyanis jelentősen csökkent néhány jármű adótétele, és egy-két kivételtől eltekintve ezt a csökkenést a fogyasztói árakban nem véltük felfedezni. Most az előttünk fekvő törvénytervezet - és ismétlem még egyszer, hogy a szakmai egyeztetések alapján jónak tűnő törvénytervezet, amit jómagam is aláírtam - bizonyos esetekben megemeli a regisztrációs díj, a regisztrációs adó mértékét. Félő - mivel nem tudjuk, hogy a központi költségvetésnél mennyi csapódik le a regisztrációs adó bevételeként -, hogy az adótöbbletet kénytelenek lesznek áthárítani a gépjárművásárlókra a kereskedők.
Ezt elkerülendő, és az elmúlt napok és elmúlt órák gyors történései alapján a Fidesz frakciója úgy döntött, hogy a továbbiakban nem áll módjában az előttünk fekvő törvényjavaslatot támogatni. Kíváncsian várjuk, hogy az elkövetkezendő időben kerülnek-e még módosító javaslatok a tisztelt Ház elé. Kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e valóban igazságot tenni ezen a rettenetesen nehéznek és ingoványosnak tűnő területen.
Meggyőződésem, hogy az elmúlt időszak nem telt eredménytelenül, nagyon sok újabb és újabb problémát vetett fel számunkra, ami természetszerűleg nemcsak a témában való elmélyülésre adott lehetőséget, hanem a témával kapcsolatban felmerülő kérdőjelek is jelentősen szaporodtak.
Természetesen a törvény vitájában részt veszünk, a parlamenti munkában részt veszünk, de addig, amíg tiszta képet nem lát a Fidesz-frakció, hogy a bevezetett új adó költségvetési többletbevételt eredményez-e a korábbiakhoz képest vagy sem, a gépjárművásárlók számára többletköltséget okoz vagy nem, addig a törvényjavaslatot nem tudja támogatni.
Köszönöm szépen, hogy meghallgattak."
fidesz.hu