Gulyás Lászlót azt követően kérdezte meg az MTI, hogy a Fővárosi Bíróság soron kívüli eljárást rendelt el a 4-es metró beruházás környezetvédelmi közigazgatási határozatának felülvizsgálata tárgyában.
A beruházást bonyolító BKV DBR Metró projektigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a folyó áron, áfa nélkül háromszázmilliárd forintos beruházás folyamatosan épül majd. A terveket ugyanis már tavaly módosították arra készülve, hogy a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz egyszerre valósulhat meg.
Az új metróvonal átadását 2008. december 31-re tervezték.
Az igazgató tájékoztatása szerint a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakaszt a tervek szerinti első ütemnek megfelelően kellene átadni. A Bosnyák térig vezető szakasz pedig ezt követően 1-1,5 év múlva készülne el. A teljes nyomvonal egy időben történő forgalomba helyezése esetén Gulyás László úgy értékelte, az elmaradt haszon nagy lenne, ezért indokolt, hogy a Keleti pályaudvarig tartó részt előbb helyezzék üzembe.
Gulyás László megerősítette azt a korábbi kijelentését, hogy mérnökileg, szakmailag alaptalanok az építés kapcsán nyilvánosságra került lakossági felvetések, félelmek.
Hangsúlyozta, a mai technológiai-mérnöki tudás birtokában az sem okozott volna gondot, ha az eredeti terveknek megfelelően az épületek alatt tíz méterre haladna az alagút. A civil szervezetek korábbi felvetésére azóta 3,5 méterrel mélyebbre helyezték az alagutat, ami London egyes részein például csupán alig néhány méter mélyen halad.
Gulyás László felhívta a figyelmet arra is, hogy a tenderkiírásoknál kiemelten kezelik ezt a problémát. Mint mondta, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a nyertes cég felelősségbiztosításának terhére rendeznék az építés kapcsán jelentkező, előre nem látható okok, például vis maior miatt keletkező károkat.
A 4-es metró építésének megkezdését hátráltatja, hogy az Erzsébetvárosi Társaság Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete januárban bírósághoz fordult a 4-es metró terveinek felülvizsgálatáért. A márciusban kezdődött pert a bíróság a második tárgyalási napján, május 27-én október 15-re napolta el.
Garanciaalap és ügyfélszolgálati iroda létrehozását, valamint mélyebben fúrt alagutat szeretne a 4-es metró terveit bíróságon megtámadó két civil szervezet - közölte április végén az MTI-vel Prenghy Zoltán, a Társasházak Érdekvédelmi Szervezete (KEKEC) elnöke. Elmondta, hogy a jelenlegi tervek szerint 18-19 méterrel a társasházak alatt épülne az alagút, de ezt szerintünk fel kéne emelni 21-22 méterre.
A garanciaalap összegét állomásonként ötszázmillió forintban jelölte meg, s ez a tíz állomás esetében ez összesen 5 milliárd forint lenne. A civilek szerint a fővárosnak kellene a garanciaalapot létrehozni, ebből három napon belül kifizetni az esetleg keletkező károk összegét. Az ügyfélszolgálati iroda létrehozása pedig azt szolgálná, hogy a lakóknak legyen hova fordulniuk a panaszaikkal, ez az iroda tartaná a kapcsolatot a lakók és a metró-projektigazgatóság között.
A Fővárosi Bíróság szerdán közleményben tudatta, hogy a bíróság elnöke a kiemelkedő társadalmi érdekre tekintettel soron kívüli eljárást rendelt el ez ügyben. A metró építése mindaddig nem kezdődhet meg, amíg a bírósági eljárás tart a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség közigazgatási határozatának felülvizsgálata ügyében.
MTI - fideszfrakcio.hu