A német biztosasszony az uniós költségvetés védelmének fokozására hivatkozott a döntés indoklásakor. Az új szabályozás különös tekintettel van a több országot érintő visszaélésekre, benne a forgalmi adókkal folytatott trükkökre és a csalással szerzett javak tisztára mosására, valamint az uniós költségvetésből táplálkozó támogatási lehetőségeket, például az unión belüli felzárkóztatás szolgáló, úgynevezett strukturális alapokat célzó visszaélésekre.
A tervezet értelmében a tagországok nemzeti hatóságainak hathetes határidőn belül választ kell adniuk azokra a kérdésekre, amelyek egy másik ország hatóságaitól érkeznek az említett csalásfajták közé tartozó ügyekben. Lehetőség nyílik arra is, hogy a csalásellenes harc keretében több országban "különleges felügyelet" alá helyezzenek személyeket, épületeket, közlekedési eszközöket, sőt áru- és pénzmozgásokat is, ha azt a körülmények indokolják. Az információcsere keretében az Európai Bizottság is eljuttat adatokat a tagországokhoz, illetve gyűjt is ilyeneket a vonatkozó területen. Az idén és jövőre a bizottság az európai intézmények közti információáramlásra is nagyobb hangsúlyt kíván fektetni.
Schreyer arra is kitért, hogy az EU-tagállamok pénzügyi érdekeinek védelmére tett intézkedések tavaly is javulást mutattak. A bizottság most ismertette 2003-ra vonatkozó jelentését ezen a területen, és ebben megállapította, hogy a tagországok közti információcsere, a strukturális alapok számvevői ellenőrzése hatékonyabbá vált, de előrelépés történt olyan területeken is, mint például a közvetlenül fizetett mezőgazdasági támogatások visszaszerzése.
Kevesebb lett az uniós pénzekkel elkövetett visszaélések száma és az azokban érintett összeg is. A hiányosságok között a bizottság megemlítette, hogy a tagállamok még mindig késlekednek vagy elmaradnak a szabálysértések jelzésével, illetve nem mindig tesznek kellő erőfeszítést az uniós pénzek védelmére.
A csalásellenes harc mindvégig központi kérdés volt a két hónapon belül leköszönő Prodi-bizottság számára. Romano Prodi elnök elődje, Jacques Santer - a testület összes akkori tagjával együtt - ugyanis éppen azért kényszerült lemondani 1999-ben, mert képtelennek bizonyult arra, hogy kellő hatékonysággal lépjen fel a korrupció és a visszaélések ellen harcban.
MTI - fideszfrakcio.hu