Ezután is aluljáró nélkül maradnak a mozgáskorlátozottak és a kismamák. A BKV megbízásából a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. felújította a Blaha Lujza téri aluljárót, átépítette a villamoshoz vezető lépcsőket, a kivitelezők mégsem alakítottak ki rámpát vagy felvonót a kerekes székkel, illetve babakocsival közlekedők számára. A megújult lépcsőkön ahhoz a villamosmegállóhoz lehet feljutni, ahol majd az új alacsony padlós villamosok állnak meg. Az ilyen járművekre lépcsőzés nélkül lehet felszállni, így kerekes székkel és babakocsival is egyszerűen fel lehet gördülni rájuk, hiszen padlómagassága egy szintben lesz a járdával. Ez a konstrukció lényegesen drágább, akár harminc százalékkal is többe kerül, mint a hagyományos szerkezet, ám a törvény által előírt akadálymentesítési program miatt a fővárosi önkormányzat célul tűzte, hogy a mozgásukban korlátozottak számára is elérhetővé teszi a tömegközlekedési eszközöket. Így az újonnan vásárolt Volvo buszok is alacsony padlósak, akárcsak az évekkel korábban beszerzett legújabb Ikarusok.
Anyukák tüntetnek
Rámpára vagy a lépcső mentén felszerelhető felvonóra a Blaha Lujza téren mégsem költ az önkormányzat, a 2-es metró negyvenmilliárd forintos felújítási keretéből. Sőt ugyancsak ilyen eszközök nélkül építették meg a leendő és mintegy háromszázmilliárd forintba kerülő 4-es metró két állomásának aluljáróját a Móricz Zsigmond körtéren és a Bocskai útnál is.
A metróból nem lesznek kirekesztve a mozgásukban akadályozottak, hiszen mind a 2-es, mind a 4-es metró állomásaihoz lifteket szerelnek. A metrómegállók forgalmas kereszteződéseinél azonban csak a felszínen gurulhatnak a kerekes székesek és a babakocsisok, már ha van zebra. A Blaha Lujza téren például csak több száz méteres kerülővel lehet a felszínen közlekedni, de ez a helyzet például az Astoriánál is.
Budapesti kismamák és anyukák megelégelték, hogy nap mint nap vagy óriási kerülővel közlekednek a belvárosi csomópontokban vagy saját és gyermekük testi épségét teszik kockára, ha babakocsit cipelnek az aluljárók lépcsőjén. Az anyukák egyesületet alapítanak, és szervezkedni kezdtek a Blaha Lujza téri lépcsők miatt, mert nem értik, ha már egyszer hozzányúlnak az aluljáróhoz, miért nem könnyítik meg mindennapi közlekedésüket. Az anyukák azt tervezik, hogy szeptember 20-án, a gyermekek világnapján demonstrálni fognak a lépcsőknél. Az egyik szervező, Bajó Csilla Virág négy gyermekkel próbálja rendszeresen átverekedni magát a városon. Így tapasztalatból tudja, mekkora tortúra a babakocsis közlekedés Budapesten.
- Ha a Népszínház utcáról át akarok jutni az Akácfa utcához, a Corvin-parkoló mentén majdnem a Rókus kórházig el kell menni. Bajó Csilla szerint nem csak az aluljárókkal van baj.
- Próbáljon meg valaki felszállni babakocsival vagy kerekes székkel a Hannoverből hozott villamosra, vagy a legtöbb buszra, trolira!
Az anyukák azt tervezik, hogy a kerekes székeseket is bevonják a megmozdulásba.
- Elegen leszünk, hogy felhívjuk a problémára a figyelmet - ígérte Bajó Csilla Virág.
Elrontják, ellopják
Kató László rehabilitációs szakmérnök kerekes székben éli az életét. Azt mondja, rámpát ki lehetne alakítani a lépcsőkön, így legalább babakocsival könnyebb lenne a közlekedés, ám a rámpa meredeksége miatt a kerekes székesek számára csak a felvonó lenne a megoldás. Azt viszont vandálok elrontják, szétszedik, ellopják, ahogyan ez az egyik vasútállomáson is történt. Ahol mégis működik, például a kisföldalatti egyes állomásain, azt egyedül, önállóan nem tudják használni a mozgáskorlátozottak - mondja Kató László. A kerekes székesek többsége, mivel nem tud felszállni a közlekedési eszközökre, autóval vagy speciális szállító cég segítségével utazik. Ezért nem látni az utcákon mozgáskorlátozottakat: számukra nagyon sok helyen csupán néhány száz méterig terjed a világ. A mozgássérültek így egyszerűen nincsenek szem előtt.
Megtérülne
Ikvay-Szabó Imre, a fővárosi közgyűlés egészségügyi és szociális bizottságának elnöke hibának tartja, ha valóban nem tudják megközelíteni a felújított és az újonnan építendő aluljárókat a mozgáskorlátozottak és az anyukák. Ikvay szerint ez nemcsak szociális, hanem racionális gazdasági kérdés is egyben. Hiszen ha a mozgásukban korlátozottak nem tudnak közlekedni, akkor nem veszik meg a jegyet, bérletet. A felvonó vagy a rámpa ára, ha nem is egyik napról a másikra, de megtérül. Az egész országra kiterjedő akadálymentesítési program költsége ezermilliárdos nagyságrendben mérhető. A Blaha Lujza téri aluljáró felújítására a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF) kapott megbízást alvállalkozóként a BKV-tól. Ulrich András, az FKF főosztályvezetője közölte, mindössze harmincmillió forintot kaptak három lépcső rendbetételére, a padlólapok javítására, s arra, hogy graffiti elleni védelemmel lássák el a falakat, továbbá ebből a pénzből festik ki az aluljárót. A világítás korszerűsítésére már nem futotta a keretből, a felvonókról és a rámpákról nem is szólva. Utóbbi Ulrich szerint technikailag kivitelezhetetlen az évtizedekkel ezelőtt épült aluljáróban, mert túl meredek és szűk hozzá a lépcső. Ugyanezzel magyarázza a helyzetet Molnár Gábor, a BKV 2-es metró felújításprojekt koordinátora. Ahhoz, hogy rámpát biztonságosan lehessen használni, nem lehet 10-15 foknál meredekebb a dőlésszöge. Erre nincs hely a Blaha Lujza téri aluljáróban. A korlát menti felvonó berendezést pedig utólag is be lehet szerelni, ha igény lesz rá - közölte Molnár. Az viszont biztos, hogy a felszínről lifttel meg lehet majd közelíteni a metrót, igaz, az aluljárót nem.
A zebrára száműzve
A 4-es metrónál is ugyanez a kép fogadja majd a mozgáskorlátozottakat. Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság igazgatója azt mondja, a kerekes székesek és az anyukák a felszíni gyalogátkelőket használhatják majd, s így juthatnak el a metróhoz vezető liftig. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a zebrák feleslegessé tennék a költséges aluljárókat a Móricz Zsigmond körtéren és a Bocskai úton. Gulyás László ugyanakkor azt mondja, az utasok számára balesetveszélyes lenne, ha nem a forgalomtól védett aluljárókba, hanem a felszíni részre helyeznék a metró kijáratát, itt ugyanis a hirtelen kitóduló tömeg miatt nőne a kockázata annak, hogy a forgalmas utakon átkelve balesetet szenvedhetne valaki, ugyanakkor a liftet bárki használhatja majd. A Rákóczi téren a vásárcsarnoknál helyezik el a felvonót, hogy a csomagokkal megpakolt vásárlók a legkönnyebben felszállhassanak majd a metróra.
Forrás: Vajta Zoltán, Magyar Hírlap
fideszfrakcio.hu