2002 tavaszán a magyar választópolgárok a Magyar Szocialista Párt, illetve a Szabad Demokraták Szövetsége választási programja, valamint Medgyessy Péter miniszterelnök-jelöltnek az "Egyetértésben a Nemzettel" című programja alapján adtak felhatalmazást kormányalakításra. E programok figyelembevételével fogadta el az Országgyűlés "Cselekedni, most és mindenkiért" címmel Medgyessy Péter kormányának programját. Ezek számos ígéretet tartalmaztak.
1.Ösztöndíjakkal bővítjük a tovább tanuló vidéki fiatalok körét. A kedvezőtlen adottságú térségekben letelepedő szakemberektől átvállaljuk a diákhitel törlesztését. Kedvezményes kölcsönt és támogatást adunk az itt letelepedő fiataloknak.
2.Program indul a sport érdekeit szolgáló létesítmények "kinyitására", azok többcélú hasznosítására.
3.Kialakítjuk az ifjúsági és a senior turizmus támogatásának normatív rendszerét.
4.Felgyorsítjuk az intézetekben nevelt fiatalok családias életfeltételeinek létrehozását.
5.Akadálymentes közlekedést biztosítunk a sportlétesítményekben.
6.Négyévente minden ápolónak egy évi bérével egyenlő hűségjutalmat adunk.
7.Megállítjuk a betegeket terhelő gyógyszerköltségek emelkedését.
8.Ingyenessé tesszük a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a csontritkulás kezelésére szolgáló gyógyszereket.
9.Korszerűsítjük a közgyógyellátást.
10.Hozzájárulást adunk az oltóanyagok és a fogamzásgátló szerek árához.
11.A gyógyszertárak engedélyezését liberalizálni fogjuk.
12.Az egészségügyben a dologi kiadások megemelt összegeit és az amortizáció fedezetét fokozatosan beépítjük a szolgáltatások finanszírozásába.
13.Kezdeményezzük 3-400 új háziorvosi, 2-300 új gyermek háziorvosi körzet kialakítását.
14.Olyan nyilvántartási és egyéni számlarendszert vezetünk be, amely az egészségügyi dolgozók adminisztratív terhelése nélkül képes a járulékfizetési kötelezettség teljesítésének nyilvántartására, a jogosultság igazolására.
15.Átfogó jogszabályba foglaljuk a gyógyszerek ártámogatásának szabályait.
16.Központilag finanszírozzuk a területi ügyeleti rendszer létrehozását.
17.Megőrizzük az elmúlt évek családtámogatási rendszerének eredményeit, és a szolidaritási hálót megerősítve átalakítjuk a társadalmi újraelosztás rendszerét.
18.Rugalmassá tesszük a nyugdíjba vonulás lehetőségét.
19.Bevezetjük az ingyenes étkezést az önkormányzati bölcsődékben és óvodákban.
20.Ingyenessé tesszük a tankönyveket az általános iskolák első nyolc tanévében.
21.Ingyenessé tesszük az állandó lakóhely és az iskola közötti utazást.
22.A gyermekvállalás anyagi terheit már a szülést megelőzően csökkentjük. Ezt szolgálja a terhesség 4. hónapjától járó, a családi pótlékkal megegyező összegű új ellátás.
23.Rendszeresen gondoskodunk arról, hogy a szociális ellátásban dolgozók keresete megfelelő mértékben növekedjen.
24.A Kormány átfogó tervet készít és valósít meg a korszerűtlen szociális intézmények folyamatos rekonstrukciójához.
25.Az akadálymentes közlekedést legalább a középületekben megoldjuk, javítjuk a parkolási lehetőségeket, módosítjuk a gépkocsi-vásárlás és az ehhez kapcsolódó hitel-felvétel szabályait.
26.Növelni kívánjuk a támogatási rendszerben jelenleg csupán 5 %-ot jelentő, jövedelemtől függő lakhatási támogatást és vele a lakbértámogatás arányát.
27.A pályakezdő fiatalok részére garzonlakás építési programot kezdeményez és támogat a Kormány. Ezt a programot lakáselőtakarékossági rendszerrel kapcsoljuk össze.
28.Az idősek számára felépülő nyugdíjasház programhoz is támogatást nyújtunk és szorgalmazzuk, hogy ezek a fiatal családok közelében és ne gettószerűen épüljenek fel.
29.A krízishelyzetben lévő családok, az állami gondozásból kikerült fiatalok és lakás nélkül maradt idősek elhelyezésére "albérlők" házait építettünk. Ilyen intézmények létrehozását állami és önkormányzati összefogással, közös finanszírozással kezdeményezi a Kormány. Az életkezdési támogatás értékvesztését korrigáljuk, hogy az valódi segítséget jelenthessen.
30.A sérült és fogyatékos emberek önálló életvitelének kialakítására, különleges otthonokra, egyedi építészeti megoldásokra van szükség. Az érintettek szervezeteivel együttműködve kívánja a Kormány ezt a problémát megoldani.
31.A lakosság 25-30 Mrd. Ft összegű közüzemi díj és lakáskölcsön tartozást halmozott fel. Segítséget nyújtunk a helyi önkormányzatoknak az elesettek terheinek enyhítéséhez.
32.A romák felemelkedése, minél teljesebb társadalmi beilleszkedése valamennyiünk érdeke. Ezért a további társadalmi lecsúszás megakadályozására, az esélyegyenlőség javítására széleskörű szegénység-ellenes programot indítunk.
33.Hosszú távú programot készítünk a cigány-telepek felszámolására, az emberi életkörülmények megteremtésére, a lakásmobilitás erősítésre.
34.Civil szervezetekkel, szponzorálásra kész vállalkozókkal közösen előkészítő, ösztöndíj és gyakornoki programokat indítunk a tehetséges roma fiatalok támogatásra.
35.A felnőttoktatásban és felnőttképzésben is differenciált romaprogramokat indítunk.
36.NEM LESZ GÁZ-ÁR-E-ME-LÉS
37.Kezdeményezzük a kisebbségek parlamenti képviseletének megteremtését.
38.Biztosítjuk új értékes könyvek, videók, színház-, mozi- és koncertjegyeknek kedvezményes árusítását.
39.Hozzájárulunk a magyar film, színház, szépirodalom, a képzőművészet, a zene- és táncművészet, az építészet- és a fotóművészet mecenatúrájának bővítéséhez.
40.Az adó csökkentésével segítjük, hogy ki-ki könnyebben juthasson a művelődés és a kultúra forrásaihoz.
41.Kiszabadítjuk az értelmiséget az állami függőség és kényszervállalkozás csapdájából. Ennek érdekében átalakítjuk a vonatkozó adózási és tb. szabályokat.
42.Duna-parti Várbazárban az Ifjúsági Parkot újranyitjuk.
43.A kormányzat az egész közintézményrendszer felújításához és korszerűsítéséhez megteremti a forrásokat
44.A kormány növeli a szomszédos országok magyar fiataljainak szóló nem iskolai rendszerű ösztöndíjak számát.
45.A Kormány kiemelten támogatja a határon túli magyar kultúra ápolását.
46.A kormány a közmédiát költségvetési forrásokból finanszírozza, 3 évre szóló szerződéssel állapítja meg a közmédiumok költségvetési támogatási összegét.
47.A kormány minimálisra csökkenti a mindenkori kormányzat egyedi kultúratámogatási döntési lehetőségeit.
48.Kulturális alapszolgáltatásra fordított költségvetési támogatás 2003-ban a teljes állami ktg-vetési kiadások 1%-ára, 2006-ra 2%-ára emeli.
49.A színházművészet területén: egy forint önkormányzati támogatáshoz ugyanannyi központi forrás járuljon.
50.A reklámpiacra kirótt speciális, 1%-os adóból értékalapon finanszírozhatóvá tesszük azokat a nívós napi- és hetilapokat, amelyek a piaci bevételeiből nem tudja magát eltartani.
51.A honvédelmi rendszerváltás fontos eleme a honvédségen belüli állomány arányok átalakítása, a tiszthelyettesi létszám jelentős emelése.
52.A hivatásos honvédségre történő átállással egyidejűleg új illetményrendszert vezetünk be, amellyel elkezdődik a bérek közelítése a NATO-átlaghoz.
53.Az évezredfordulón a globalizálódó világban robbanásszerű változások történtek. Ezeket a jelenségeket komoly biztonságpolitikai kockázatnak látjuk, ezért kidolgozzuk és bevezetjük a lakosságot védő intézkedéseket.
54.A Kormány szerint szükség van új alkotmányra.
55.A következő négy év civilisztikai jogalkotásának alapja az új Polgári Törvénykönyv.
56.A kormányzati ciklus végére reális terv egy modern és egységes BüntetőTörvénykönyv megalkotása.
57.A környezetvédelmi beruházásokat jelentősen gyorsítjuk, összhangban az EU felvételi tárgyalásokon született megállapodással.
58.Mindenekelőtt fejlesztjük, bővítjük a csatornázást és a szennyvíztisztítást, ami hozzájárul a lakosság életminőségének javulásához. Célunk, hogy a kormányzati időszak végére a lakosság kétharmada csatornahálózatra kötött lakásban éljen.
59.Mind szélesebb körben alkalmazzuk a biológiai szennyvíztisztítást, ami a műtárgyépítéses megoldásnál jóval olcsóbb.
60.Még 2002-ben - a piaci zavarok elhárítására - új agrárrendtartási törvényt terjesztünk elő és fokozatosan, az EU előírásait érvényesítve intervenciós rendszert vezetünk be.
61.A kedvezőtlen adottságú térségekben három éves adósságcsökkentő programot hirdetünk meg.
62.Növeljük a normatív támogatások arányát és csökkentjük az adminisztrációt a mezőgazdaságban.
63.Kialakítjuk a birtokpolitika elveit és meghatározzuk végrehajtásának jogi, intézményi hátterét. Az átalakított Nemzeti Földalapot társadalmi ellenőrzés mellett működtetjük.
64.A területfejlesztési intézményrendszer átalakításával, demokratikus, alulról építkező jellegének helyreállításával és a rendelkezésre álló források növelésével mérsékeljük a területi különbségeket és alkalmassá tesszük az EU támogatások fogadására.
65.Végrehajtjuk a nemzetközi környezet-egészségügyi akcióprogramot, amelyben kiemelt szerep jut az allergiát előidéző tényezők visszaszorításának.
66.Biztosítjuk a közigazgatás elérhetőségét: ahol indokolt, a hét minden napján, akár a nap 24 órájában is.
67.Továbbra is számítunk a közszolgálatban dolgozó szakemberek munkájára.
68.Felszámoljuk az önkormányzatok pártszínek szerinti megkülönböztetését, újraindítjuk a pártsemleges közös-kormányzati és önkormányzati-fejlesztési programokat.
69.Megerősítjük az önkormányzatok pénzügyi, gazdasági önállóságát.
70.Befejezzük a 10 ezer lakosnál nagyobb települések csatornázását. Költségvetési eszközökkel támogatjuk a kisebb települések hasonló beruházásait.
71.Kiemelt béremelést nyújtunk a rendőröknek, segítjük lakásügyeik megoldását.
72.Jelentős létszámemeléssel megerősítjük a lakosság biztonságát közvetlenül védelmező rendőrkapitányságokat, folytatjuk és befejezzük a rendőrőrsök kiépítését.
73.80 új, legalább húsz rendőrrel működő rendőrőrsöt és 12 új kapitányságot hozunk létre.
74.A Kormány a közbiztonság érdekében a Belügyminisztériumot önálló közigazgatási és rendészeti ágazatra választja szét.
75.A jövőben új vagy többletfeladat előírásakor a teljes fedezetet biztosítani fogjuk az önkormányzatok részére.
76.Az egyedi döntést igénylő központi támogatások felhasználásáról való döntést a régiókhoz rendeljük.
77.A feladat és hatáskörök átrendezéséhez illesztjük az önkormányzatok egymás közötti forrásmegosztását, jelentősen csökkentjük a normatívák számát, ezek belső tartalmát korszerűsítjük.
78.A kormány megvalósítja az anyagilag független önkormányzati rendszert, mely az autonóm önkormányzat feltétele.
79.A kormány kezdeményezi az önkormányzatok pénzügyi és törvényességi ellenőrzésének hatékony, az önkormányzati alapjogokkal összehangolt megoldását.
80.A határőrség legégetőbb problémája a 2004-ig történő létszámemelés, erre az időpontra több ezer tiszthelyettes kiképzését kell megoldani.
81.Az Országos Polgárőr Szövetség napjaikban a legjelentősebb bűnmegelőzéssel foglalkozó társadalmi szervezet. Törvényi szabályozás szükséges a polgárőrség működési kereteinek meghatározásához.
82.Kiemelt összegű családi pótlékot kapnak azok, akik nem tudják teljes egészében ígénybe venni a családi adókedvezményeket.
83.Mindenkinek joga van a jólétre.
84.Ingyenesen lesz megszerezhető a gépjárművezetői jogosítvány.
85.A Kormány ingyenesen biztosítja a számitógép-használói engedély megszerzését.
86.A Kormány a TB járulékot 25 százalékra csökkenti.
87.38 órára csökkentjük a heti munkaidőt.
88.A magánnyugdípénztár-tagokat fokozatosan kárpótoljuk az elveszett tagdíj miatt.
89.Biztosítjuk az időskori járadék normatívitását, értékállóságát a minimálbér meghatározott hányadához kötve melynek költségeit a központi költségvetés állja.
90.Bevezetjük a 13 - 25 - 40 százalékos adókulcsokat.
91.Biztosítjuk az önkormányzatok részesedését a központi költségvetésbe befolyó áfá-ból.
92.Az EU átlagához közelítő egységes forgalmi adót vezetünk be.
93.A Kormány biztosítja az adótörvények 2 évvel korábbi elfogadásának lehetőségét.
94.Takarékosabb, hatékonyabb és kisebb államháztartást teremtünk (az évtized végére az állami újraelosztást GDP arányosan 32-35 százalékra csökkentjük)
95.Az állami újraelosztást a mostani 40-42 százalékról a ciklus végére 37 százalékra csökkentjük.
96.A Kormány célja az államháztartási hiányának csökkentése, 2006-ra a GDP 2,5%-ra.
97.A magyarság esélye a tudás alapú, információs társadalom, az európai Magyarország létrehozása. Ezért a kormányzati munkában megkérdőjelezhetetlen elsőbbséget adunk az oktatás és a képzés ügyének.
98.Megkezdjük a gyerekek iskolai túlterheltségének csökkentését.
99.Az érettségit nem adó szakképző intézményekben továbbtanulók számára ...előkészítjük az általánosan képző szakaszt lezáró alapműveltségi vizsga bevezetését. Biztosítjuk az intézményi- és rendszerszintű mérés-értékelés alternatív lehetőségeit.
100.Kidolgozzuk az egységes pedagógusképzés átfogó reformját.
101.Megszüntetjük a középfokú iskolák központosított felvételi rendszerét.
102.Kormányzati programmal segítjük az informatikai ismeretek terjesztését. Kedvezményekkel támogatjuk az internet hozzáférést. Az érettségizők ingyenesen kapnak elektronikus aláírást.
103.Az alapoktatásban minden tanítási napon biztosítjuk a rendszeres mozgás, a játék, a sportolás lehetőségét. Fejlesztjük a szabadidős és az egyesületi sport intézményi szintű alapjait.
104.Jelentősen javítjuk a differenciált oktatás infrastrukturális és pedagógiai hátterét.
105.Kiemelt feladatként kezeljük az esélyegyenlőtlenségek csökkentésére a kollégiumi hálózat fejlesztését. Nem csak a férőhelyek számának növelését, hanem az ott folyó szakmai programok megvalósításához szükséges anyagi támogatást is biztosítjuk.
106.Az országos átlagot meghaladó mértékben garantáljuk a pedagógusoknak a bérek és más juttatások folyamatos növelését. 2002. szeptember 1-i béremelést követően: a ciklus egészében folyamatos reálbér növekedés valósul meg. A keresetnövelés az átalakított pedagógus bérrendszer keretében történik meg, amely az illetménytáblát úgy alakítja át, hogy az alapbérből, szakmai pótlékból, valamint a minőségi munka szerinti bérpótlékból álljon.
107.Helyreállítjuk a pedagógus-továbbképzés rendszerét azért, hogy a pedagógusok valóban hozzájussanak az oktatási és nevelési feladataik ellátáshoz nélkülözhetetlenül szükséges kiegészítő ismeretekhez.
108.Normatív pénzügyi támogatással biztosítjuk, hogy a pedagógusok rendszeres lehetőséget kapjanak szakmai ismereteik megújítására, feltöltődésre, alkotói és publikálási tevékenységekre.
109.Ösztöndíj keretet hozunk létre a pedagógiai innovációk fejlesztésére.
110.Egy éven belül kidolgozzuk az egységes pedagógusképzés átfogó reformját.
111.Az önkormányzatokat címzett és céltámogatásokkal, valamint pályázati úton is támogatni fogjuk a kapacitások szükséges mértékű bővítésében, hogy 3-6 éves kor között az óvodából éppen azok ne maradjanak ki, akiknek a legnagyobb szükségük van rá (a kistelepülésen élők, a legszegényebbek, a halmozottan hátrányos helyzetűek).
112.Javítjuk a vidéken élők helyzetét: minden, megfelelő méretű településen központi forrásokból fedezzük az alapfokú oktatás költségeit.
113.Felemeljük a kistelepüléseken élő kisiskolások oktatását, nevelését szolgáló finanszírozási normákat. Ösztönözzük a településeket a közös összefogáson alapuló megoldásokra. Az ilyen kezdeményezésekhez megfelelő szabályozási hátteret, megvalósításukhoz pénzügyi feltételrendszert hozunk létre.
114.Az alapfokú oktatás első 8 évében ingyenes lesz a tankönyv. Duplájára emeljük a felsőbb évfolyamosoknak járó tankönyvsegélyt.
115.Minden diák — az estin és a levelezőn tanulók is — ingyen utazhat vonaton és távolsági buszon lakóhelye és iskolája között.
116.Támogatjuk az iskolarendszerből idő előtt kieső gyermekeket szolgáló speciális oktatást és fejlesztést igénylő programokat. Olyan rendszert dolgozunk ki, amely anyagilag is érdekeltté teszi az intézményeket és a pedagógusokat a hátrányos helyzetű gyermekek differenciált, személyhez igazodó nevelésében, oktatásában.
117.A roma lakosság felemelkedésének, a romákkal szembeni előítéletes magatartás megváltoztatásának egyik kulcsa az oktatás. Ezért biztosítani fogjuk a feltételét, hogy minden roma gyerek óvodába járhasson.
118.Céltámogatást, szakmai segítséget és kiegészítő pedagógiai pótlékot kívánunk adni azoknak az iskoláknak, pedagógusoknak, akik hatékonyan valósítják meg a roma tanulók integrált oktatását, ugyanakkor támogatjuk a roma gyerekeket fogadó, civil kezdeményezéssel létrejött iskolákat is.
119.Ösztöndíj alapot hozunk létre, hogy a tanító- és tanárképző intézmények minél több roma identitást, illetőleg elkötelezettséget vállaló pedagógust képezzenek, valamint azért, hogy a pedagógusképzés minden szintjén felkészüljenek a roma származású fiatalok oktatásának-nevelésének speciális feladataira is.
120.A Fogyatékos Tanulókért Közalapítvány támogatásának megemelésével ösztönözzük a gyógypedagógiai kutató-fejlesztő tevékenységet és szakmai-pedagógiai programokat.
121.Összetett szabályozási és támogatási rendszerekkel segítjük a fogyatékos és krónikus beteg gyermekek lehetőség szerinti együttnevelését a többi tanulóval. Felgyorsítjuk olyan programok megvalósítását, melyek révén minden iskolában, kollégiumban, diákjóléti, kulturális és sport intézményben megteremtődnek az akadálymentes közlekedés és használat feltételei.
122.Az érintett szakmai szervezetekkel közösen kialakítjuk az iskolák, kollégiumok és egyéb kapcsolódó létesítmények "infrastrukturális minimumát", azt az ellátottsági és civilizációs szintet, amelynek elérésére a ciklus végéig szóló programot valósítunk meg. Ennek ismeretében széles körű iskola-felújítási és infrastrukturális fejlesztési programot indítunk el.
123.Átalakítjuk az intézetekben nevelt fiatalok átalakítjuk képzési struktúráját és feltételeit úgy, hogy az érdemben javítsa a felkészülést a munkaerőpiac korszerű követelményeire.
124.Kiépítjük, s ahol megvan, megerősítjük az iskolapszichológusi, a mentálhigiéniai, a logopédiai szolgáltatást.
125.Minthogy egy évtized alatt a legnagyobb tömeget befogadó iskolatípus a szakközépiskola lett, ahol (szakmatanulás előtt) érettségizni lehet és kell, a 18 éves korig tartó tankötelezettség érvényesítésére tovább fejlesztjük ennek formáit, változatait.
126.A korszerű szakmunkásképzés alapfeltétele ma már a 10 osztályos általános képzés. Ehhez a Kormány erős, értelmes anyagi és szakmai támogatást nyújt.
127.A 9-10. osztályosoknak általános műveltségben jóval többet kell kapniuk. Az ő érdekükben korszerű pályaorientációs, szakmatanulást megalapozó tantervekre, s ezekhez taneszközökre van szükség. Minderről gondoskodunk.
128.Teszünk róla, hogy a szakközépiskolai és szakmunkásképzésben az általános képzéshez korszerű, módszertanilag jól felépített szakmai tantervek illeszkedjenek, és a szükséges taneszközök meglegyenek.
129.A szakmai tantervekben helyet kapnak a piacgazdaságban nélkülözhetetlen, korszerű ismeretek (pl. minőségbiztosítás, kommunikáció, vállalkozási ismeretek stb.).
130.Gondoskodunk arról, hogy az érettségire ill. az alapozó képzésre épülő szakképzési szakaszban elegendő, korszerűen felszerelt szakmai gyakorlóhely álljon rendelkezésre.
131.Támogatjuk a nagyvállalatok által, illetőleg a vállalatok és intézmények által közösen működtetett szakmai képzőhelyek kiépítését.
132.Az iskolarendszerű középfokú szakképzés akkor jó, ha rugalmasan hasznosítható, ha széles körű, konvertálható szakmai alapot nyújt, s ha erre épülhet az iskolán kívüli át- és továbbképzés. A Kormány ezt támogatja.
133.Olyan moduláris szakképzési rendszer kialakítását szorgalmazzuk, melyben akadálymentes az átjárás a szakképző intézmények között, folytatható a tanulás a felnőttképzésben - és mindez megfelel az EU- normáknak. Az egyes modulok teljesítése részvégzettséget is jelent, ami a munkaerő-piacon s a felnőttképzésben egyaránt elismertethető.
134.Az alapozó képzettségű, a szakmunkás végzettségű fiatalok utólag is érettségizhetnek. Ehhez kiegészítő képzést teremtünk.
135.A szociálisan hátrányos helyzetű, szakiskolát végző fiataloknak kiegészítő támogatást nyújtunk, hogy átképzésük, továbbképzésük valóban ingyenes legyen.
136.Hatékonnyá tesszük a Munkaerő-piaci Alap felhasználását oly módon, hogy az Alap szakképzés-rendeltetésű része valóban ennek korszerűsítését, eszközparkjának megújítását, színvonalas tárgyi és személyi feltételek megteremtését, illetve e körben működő pedagógusok továbbképzését szolgálja; az ebből finanszírozott munkaerő-piaci képzéshez elsősorban a hátrányos helyzetű csoportok jussanak hozzá.
137.Az a célunk, hogy az érettségi után továbbtanuló 18-20 éves fiatalok 20-25%-a számára legyen hozzáférhető az akkreditált (iskolarendszerű) felsőfokú szakképzés.
138.Biztosítjuk a többszintű kimenet - így végzettség - választásának, megszerzésének lehetőségét, valamint az intézményrendszer keretein kívül megszerzett tudás kreditként való elismerésének lehetőségét.
139.Az európai normákkal összhangban általánossá tesszük a négyfokozatú képzési rendszert (akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzési, főiskolai, egyetemi és doktori szint), meghatározzuk, hogy mely szakokon lehet többlépcsős, melyeken csak főiskolai, illetve csak egyetemi képzést folytatni. Igazodni fogunk a Bolognai Nyilatkozatban megfogalmazott "európai felsőoktatási térséghez", általánossá tesszük a diplomák BA/BSc, illetve MA/MSc kompatibilitását, s természetesen a PhD fokozat nemzetközi elismertségét. Biztosítani kívánjuk az átjárás, a többféle kilépés, illetve a későbbi folytatás lehetőségét.
140.A képzési kínálat bővítésének, a hallgatói létszám növelésének elsősorban az akkreditált felsőfokú szakképzésben, a főiskolai képzésben és a munka melletti képzési formákban kell megvalósulnia.
141.Kiemelt területként kezeljük az informatikai, az idegen nyelvi, a szaknyelvi, a kommunikációs és a menedzsment ismeretek oktatását.
142.A pedagógusképzés átfogó reformjának keretében megteremtjük az egységes tanárképzés feltételeit, ösztönözzük a műveltségi területek szerinti tanárképzés kialakítását.
143.Kutatási programot indítunk az oktatási módszerek korszerűsítésére.
144.Az oktatók alapbérét (2002. szeptemberi emelése után) a továbbiakban évenként, az infláció mértékét meghaladóan emeljük. Alapbér-növekedést garantálunk számukra. A nem-oktatói béreket az oktatói alapbérek növekedésének arányában emeljük.
145.Jelentősen bővítjük az oktatói utánpótlást segítő posztdoktori állásrendszert.
146.Jelentős forrás bevonásával nyílt ösztöndíj-pályázatot hirdetünk kiemelkedő tevékenységet folytató oktatók és kutatók számára.
147.A képzési és működési normatívákat -- egymástól elkülönítve -- rendezzük, értéküket növeljük.
148.Az intézmények gazdálkodásában fokozatosan megteremtjük az amortizáció fedezetét.
149.Külön programot hirdetünk az állami felsőoktatási intézményekben folyó oktató-kutató tevékenység és a versenyszféra kapcsolatainak elősegítésére, s megteremtjük ennek jogszabályi hátterét.
150.Felgyorsítjuk az integrációval párhuzamosan ígért beruházási programokat és támogatjuk az önkéntes intézményközi együttműködéseket.
151.Erősíteni kívánjuk az intézményi vezetésben a menedzseri szemléletet. Megteremtjük a szakmaitól elkülönülő, önálló és felelős gazdasági menedzsment kialakításának intézményi kereteit.
152.A diákság "megrendelői" státuszának és az intézmények közötti egészséges versengés érdekében elindulunk az ún. voucher-rendszer irányába, amely lehetővé teszi a hallgató számára a szabad intézmény-választást.
153.Diákhitelekkel és ösztöndíjakkal, kedvezményes tankönyvekkel és jegyzetekkel javítjuk a hátrányos anyagi helyzetű családok fiataljainak esélyeit a felsőfokú képesítések megszerzésére.
154.Megtartjuk a hallgatók normatív támogatásának rendszerét, visszaállítjuk, majd fokozatosan emeljük a normatíva eredeti reálértékét.
155.A diákhitel konstrukcióját továbbfejlesztjük, az igénybevétel lehetőségeit bővítjük.
156.Új, egységes ösztöndíj-rendszert hirdetünk, amely hat pillérre épül: (a) esélykülönbségeket csökkentő szociális, (b) belföldi tanulmányi, (c) belföldi tudományos-kutatói, (d) külföldi tanulmányi, (e) külföldi tudományos-kutatói és (f) határon túli magyar hallgatók tanulmányi ösztöndíjai.
157.Fontosságot tulajdonítunk a színvonalas könyv- és folyóirat-ellátásnak.
158.Megerősítjük és bővítjük a felsőoktatásba bejutni kívánó, illetve a már ott tanuló roma hallgatók támogatását.
159.A "Collegium - 21" mozgalomban huszonegy felsőoktatási kollégium megépítését, vagy modernizálását vállaljuk. Tízezer új kollégiumi helyet teremtünk, felújítjuk a meglévő kollégiumi épületeket.
160.Kidolgozzuk és bevezetjük a szakkollégiumok anyagi és szakmai támogatásának új rendszerét, amely a minőségi képzést, a hallgatók munkájának egyéni irányítását, a tehetségek kiemelt támogatását szolgálja.
161.A mozgás-, látás- és hallássérültek tanulmányaihoz külön feltételrendszert dolgozunk ki. Pályázati úton támogatjuk az intézményeket ezek fejlesztésében, segítjük és ellenőrizzük az akadálymentes építészeti és közlekedési szabályok érvényesítését valamennyi felsőoktatási intézményben.
162.Támogatjuk a részvételt a másoddiplomás képzésben és a felsőfokú továbbképzésben.
163.A mobilitás és hatékonyság növelésére erősítjük, bővítjük a felsőoktatási intézmények gazdasági autonómiáját. Jogi szabályozással megteremtjük annak feltételeit, hogy az intézmények visszaforgathassák jövedelmüket (a tevékenységükből származó bevételeket) saját működésükbe és szolgáltatásaik fejlesztésére.
164.Visszaállítjuk azt a korábbi gyakorlatot, amely a különböző felsőoktatási testületeket, kuratóriumokat választással, delegálással alakította ki, és megszüntetjük ezek politikai függését.
165.Az egyetemi és főiskolai tanárok kinevezésére a javaslat megtételét újra az intézményi tanács kizárólagos, saját hatáskörébe vágó (diszkrecionális) jogává tesszük. A felsőoktatási intézményekkel karöltve újragondoljuk a habilitáció funkcióját.
166.Támogatjuk az európai mércével mérve is értékelhető teljesítményt nyújtó oktatók és hallgatók nemzetközi kapcsolatainak kiépítését.
167.Kiemelt állami kutatási-fejlesztési projektekkel is támogatjuk a felsőoktatási intézményeket és a Magyar Tudományos Akadémia intézetei, intézményei közötti szerves kapcsolatok, valamint az elérhető nemzetközi források lehető legjobb kiaknázását.
168.Államilag támogatott mozgalommá fejlesztjük a felnőttoktatást, a képzést és átképzést. Megteremtjük az élethosszig tanulás törvényi garanciáit.
169.Már az előttünk álló kormányzati ciklusban megközelítőleg 1 millió fő képzésére alkalmas felnőttképzési rendszer kiépülését és működtetését kívánjuk elősegíteni, alapvetően a meglévő oktatási és művelődési infrastruktúra, valamint a közmédia felhasználásával.
170.Javuló feltételek teremtésével - a teleházakon keresztül és más módokon is -, Magyarország valamennyi településén lehetővé tesszük a bekapcsolódást a távoktatásba.
171.Jelentős állami forrásokat, pályázatokat és céltámogatásokat biztosítunk az új felnőttképzési formák és tananyagok kifejlesztésére, az ehhez kapcsolódó kezdeményezések támogatására.
172.2004-ben befejezzük a Tisza és mellékfolyói teljes körű árvízvédelmi rendszerének, valamint Duna-Tisza köze kiszáradását gátló hálózat megépítését.
173.Megépítjük a káposztásmegyeri és dunaföldvári hídat.
174.800 km autópályát építünk.
175.A Tisza-völgy és mellékfolyóinak árvízvédelme érdekében új és működőképes védelmi programot valósíthatunk meg, ami elsősorban a víz elvezetésére és lehetséges mértékű hasznosítására szolgál, s nem a gátak magasságának emelését tekintjük egyedül hatásosnak.
176.Komplex intézkedésekkel elérjük, hogy az erőművek és a hulladékégetők légszennyezése sehol ne haladja meg az európai uniós előírásokat.
177.A külpolitikai konszenzus formálásában szerepet kell kapnia a gazdasági élet, a civil társadalom szereplőinek, a szakmai-tudományos testületeknek és intézményeknek egyaránt.
178.Miközben élni kíván a globalizáció lehetőségeivel, látja, hogy az a nemzeti önazonosság tekintetében veszélyeket is hordoz; ennek ellensúlyozására a Kormány hazai és regionális programokat dolgoz ki.
179.Az eddigi eredményekre építve a Kormány kidolgozza a nemzeti katonai stratégiát.
180.Érdekünk a közép-európai együttműködés különféle szervezeti kereteinek erősítése. A visegrádi együttműködés bizonyos formái várhatóan a NATO-n, és az Európai Unión belül is megmaradnak. A Közép-Európai Kezdeményezés, amely EU-tagokat, tagjelölteket és egyéb harmadik országokat egyaránt felölel, a bővülő Európai Unió mellett is szerepet játszhat a régió összetartó erejének növelésében.
181.A Kormány megkülönböztetés nélkül kíván kapcsolatokat tartani a határon túli magyarság valamennyi legitim szervezetével.
182.A Kormány támogatja a határon túli magyarság anyanyelvi oktatási, kulturális és tájékoztatási igényeinek kielégítését. A magyar kisebbségi szervezetek anyagi támogatását legalább a jelenlegi szinten megőrizve, az éves költségvetések keretében kívánja biztosítani.
183.A felsőoktatás egyre bővülő szolgáltató piac, melyben az államra kettős feladat hárul: egyszerre tölt be tulajdonosi és megrendelői szerepkört. Ennek tudatában arra törekszünk, hogy egyrészt egyenlő esélyeket biztosítsunk valamennyi intézmény számára (a magán felsőoktatási intézményeket is beleértve), másrészt versenyhelyzetet teremtsünk közöttük. A verseny tétje a hallgatók és a források megszerzése, feltétele a magas színvonalú szolgáltatás.
184.Átgondolt bevezetéssel és a minőségbiztosítás rendszerének egyidejű fejlesztésével rendezzük a hazai kreditrendszer ügyét.
185.Megtartjuk a hallgatók normatív támogatásának rendszerét, visszaállítjuk, majd fokozatosan emeljük a normatíva eredeti reálértékét.
Összehasonlítva a fenti programokat az Ön tervezett kormányprogramjával, az 1-185 programpontokat abban nem találtuk meg, annak ellenére, hogy ezeket a programpontokat a bukott Medgyessy-kormány egyáltalán nem valósította meg.
Kérdezem ezért Önt, hogy azt jelenti-e a fenti programpontok hiánya az Ön kormányprogramjából, hogy azoktól Ön, illetve kormánya visszalépett, és azokat a ciklusból hátralévő időszakban már nem kívánja teljesíteni?
Várom válaszát!
Budapest, 2004. szeptember 29.
Tisztelettel:
Dr. Áder János
fideszfrakcio.hu