Szerencsétlenül "időzült" vizitjének egyetlen előnye talán az volt, hogy azt nem vette észre a belga sajtó. Ami nem is csoda, hiszen még a brüsszeli útját koordináló Miniszterelnöki Hivatal is rejtegetni látszott utazása jelesebb pontjait: amikor a belga fővárosban dolgozó magyar újságírók először a Magyar Köztársaság állandó NATO-képviseletétől október 13-án délután megkapták Gyurcsány brüsszeli programját, abból még nem értesülhettek arról, hogy a budapesti vendég találkozik Josep Borrell-lel, az unió parlamentjének szocialista vezetőjével.
A csütörtökön megérkezett miniszterelnök az aznapi világlapokból is értesülhetett arról, amit már az indulása előtti délután Budapesten tudattak vele: az új tagországok közül Magyarország - a szintén utódpárti vezetésű Lengyelországgal együtt - az euróövezethez kötelezően megteendő útján mind az öt tantárgyból bukásra áll. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ma hazánk messzebbre került az euró bevezetésétől, mint amilyen távolságban az Orbán-kormány utolsó évében állt. De ha Gyurcsánynak az uniós bizottság véleménye sem lett volna elég, megszólalt Európa frankfurti bankja, amely mindehhez még hozzátette: nagy baj lesz, ha az MNB törvényét megváltoztatják, hogy a kormány rátenyerelhessen a független jegybankra.
De a rosszul indult kétnapos látogatás a lehető legkellemetlenebbül folytatódott, pénteken ugyanis az uniós parlament magyar tagjaival elköltött reggelin kellett mindkét politikai oldaltól megtudnia azt, hogy az Európa Tanácsban, vagyis ott, ahol már az egyes tagországok kormányai döntenek, az uniós követelményekhez nem alakított, tehetetlen magyar kormányzati adminisztráció miatt súlyos nemzeti érdekek csorbulnak.
Pontosabban, amit a magyar képviselők összmunkával Strasbourgban és Brüsszelben előkészítenek, az a magyar kormány csapnivaló munkája miatt semmivé foszlik, akár az M6-os autópályára elúszott uniós támogatás. De a munkareggelin az is kiderült, hogy a magyar kormányfő szembekerült saját pártjának brüsszeli képviselőivel - vagy többségükkel - abban az ügyben is, hogy míg Gyurcsány erőteljesen a Barroso-csapat, vagyis az uniós kormány kijelölt biztosainak megszavazását sürgeti, a szocialista Tabajdiék hajlamosabbak brüsszeli frakciójuk vezetőjének azt a javaslatát követni, hogy a konzervatív katolikus Rocco Buttiglione miatt szavazzák le az egész új bizottságot, Kovácsostul, példátlan káoszba taszítva az egész uniós gépezetet (és Kovácsot koloncként Pesten hagyva).
De Gyurcsány a legnagyobb kortyot pénteken, a NATO-főtitkárral folytatott megbeszélésén ürítette keserű poharából, amikor Jaap de Hoop Scheffer a diplomáciában nem éppen baráti egyetértésre utaló beszélgetését kínos gyakorisággal "igen nyíltnak és őszintének" nevezte, s amelynek során az észak-atlanti szervezet vezetője egyértelműen közölte a magyar koalíció fejével: Magyarország veszélyezteti a NATO-erők modernizációs átalakításának vállalt feladatát azzal, hogy messze kevesebbet költ a haderőre, mint az kötelessége lenne. Néhány órával később pedig a hírügynökségek jelentették, hogy a Fitch hitelminősítő intézet negatívra osztályozta Magyarország hétéves, egymilliárd euró értékű eurókötvényét.
Ezt az általános alulteljesítést most már tényleg csak a legelszántabb kormánypárti politológusok és számmisztikusok próbálhatják megmagyarázni a koalíció otthoni híveinek.
Lovas István; Magyar Nemzet
mno.hu - fideszfrakcio.hu