A Magyarországi Református Egyház története, léte elválaszthatatlanul összekötődik nemzetünk sorsával. A reformáció egy megszállt, szétvert, felszabdalt Magyarországra érkezett meg a 16. században. A szétesett középkori Magyarország romjai között őseink menekülve, bujkálva, száműzetésben élték életüket, és abban az apokaliptikus pillanatban szinte mindenki számára úgy tűnt, a magyarság, a magyar állam ügye végleg elveszett, bűneink miatt, Isten nem ad újabb lehetőséget nekünk. A magyar reformációnak erre a kétségbeesett kérdésre két válasza volt: a magyar nyelvű Biblia, a magyar nyelvű igehirdetés beindítása, és a legigényesebb, demokratikus, protestáns iskolarendszer kiépítése. Azaz szolgálva, hittel és tudománnyal szállt szembe a fenyegető jövővel. Isten ezekkel a pillanatokkal, ezekkel a kihívásokkal szólított meg akkor minket; és amikor ma, a sajtóban, a médiában, utcán és személyes beszélgetéseinkben napjaink- a 16. századihoz annyira hasonló végzetes leépülési folyamatai miatt aggódunk, emlékezzünk hálás szívvel a reformátorok, hitvalló őseink tanúságtételére.
Kedves barátaink, testvéreink, tanulók és pedagógusok!
Bármilyen nehéz történelmi, politikai vagy gazdasági helyzettel is kell szembe néznünk az elkövetkező időszakban, hittel és tudománnyal, Isten kegyelméből úrrá tudunk lenni a körülöttünk megmutatkozó káoszon. Az iskola ügye - óvodától az egyetemig -, a szociális munka, a hitoktatás, a most veszélybe került művészeti oktatás megőrzése a Magyarországi Református Egyház számára erkölcsi kötelesség, alkotmányos kérdés, olyan fundamentum, ami tükörként mutatja meg, kik voltunk a múltban, kik vagyunk ma, és kik leszünk a 21. században.
A Magyarországi Református Egyház a köz javára, közpénzek felhasználásával, tartalmában és szervezetében közmegegyezés alapján végzi a nevelés-oktatás területén szolgálatát. Köz- és felsőoktatási intézményeket tart fenn, melyek az oktatás mellett komoly szociális feladatokat is ellátnak. Elveink és céljaink, illetve feladataink és eljárásaink egyre szervesebb egységben mutatják oktatáspolitikánk irányát, illetve oktatásügyünk helyzetét. A magyar társadalom a 21. században új kihívások, így különösen az Európai Unióhoz történt csatlakozás kihívása elé tekint. Egyházunk nevelési-oktatási intézményei ebben a helyzetben felelősséggel végzik a közszolgálatában munkájukat. A felvidéki, kárpátaljai, erdélyi és partiumi intézményeket is szoros kapcsolatrendszer tartja össze a hazai református iskolákkal, így közszolgálati tevékenységünk kiterjed a nemzet egészére. Nem engedhetjük, hogy a mai magyar közvéleményben a Magyar Református Egyházat visszakergessék a középkorba, hisz egyházunk egyidős a modern, új utakat kereső magyarság történetével. Az oktatási intézményeink modernizálása mellett, meg kell felelnünk a legújabb uniós oktatási követelménynek is az internetes távoktatástól, a felnőttoktatásig.
A Református iskolák találkozóján a 103 hazai és 20 határon túli intézményt képviselő közel 11.000 diák és pedagógus kinyilatkoztatja, hogy bár a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének tervezete nem támogatja a magyar társadalom és a magyar nemzet építésének szolgálatát s az egyházi oktatás fejlesztését, a református intézmények mégsem térnek le a megkezdett útról, sőt tudatosabban folytatják a jövő nemzedékének nevelését.
Ehhez kérjük, várjuk tanároknak, szülőknek, törvényalkotóknak, döntéshozóknak, mindazoknak a segítségét, akik elkötelezettek a magyar oktatás ügyéért!
MTI - fideszfrakcio.hu