fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kósa : A gazdaságfejlesztésben előre kell lépni
2005. január 12., 14:43
Ha rangsort kell felállítani, akkor a feladatok között első helyen a közlekedés fejlesztését említem - nyilatkozta Kósa Lajos a Hajdú-bihari Napló című napilapnak. Debrecen fideszes polgármestere sajnálatosnak tartja, hogy a városban feltűnő befektető a kormánytól nem buzdítást kap, inkább ellenük szólnak. Az európai kulturális főváros pályázatával kapcsolatban Kósa kijelentette: ha a kormány nem egyetlen, hanem két város pályázatát küldi tovább, akkor Debrecennek valódi esélye van a győzelemre.

- Legutóbbi megválasztásakor azt nyilatkozta, hogy a következő ciklusra legfontosabbnak az elkerülő út megépítését, új építési telkek kialakítását és közművesítését gondolja. Értékelése szerint holt tart ebben a munkában, illetve most mely feladatok kerülnek az élre?
- Az elkerülő út megépül, a város ezt kiharcolta, s ahogy kívántuk, az autópálya is elér Debrecenbe. Az új lakótelkek kialakítása az idei költségvetési évben kezdődik, ez egy nagyszabású program egyik eleme. A város lakásvagyonának felhasználását szeretnénk teljesen új utakra terelni.
- Ígéretet tett arra is, hogy négy év alatt megduplázzák a város által épített lakások számát. Ebben az évben hányan juthatnak majd szociális bérlakáshoz?
- A lakásproblémáról órákat lehetne beszélni. A rövidség miatt vágjunk bele ott, hogy az önkormányzatnak krízisgondokat kell orvosolni. Ha nem teszi meg, a helyzet még súlyosabbá válik. Sok a válás, a lakásukat elhagyók jó része képtelen új egzisztenciát teremteni, jön az alkoholizálás, aztán az utca, végül a hajléktalan lét. A krízist tehát meg kell előzni. Az önkormányzatnak körülbelül 25 milliárd forintnyi vagyona van lekötve a bérlakásállományban. Ha egy részüket eladjuk a régóta kérelmező bérlőknek, akkor a bevétel fedezetet teremthet krízislakások kialakítására. Azokat pedig, akik rokoni segítséggel és bankkölcsönnel megpróbálnak maguk megoldást keresni, másként kívánjuk támogatni.
- Visszatérve a feladatokra: mi áll most első helyen?
- A közlekedés fejlesztése. Hat év alatt 70 százalékkal nőtt a gépjárműállomány, de az utakra fordított figyelem és pénz arányaiban messze elmarad ettől. Rengeteget fogunk költeni a következő években építésre és javításra: Bartók Béla út, Kishegyesi út, Pósa utca, és sorolhatnám hosszan.
- Eddig kevéssé volt sikeres a befektetők ide csalogatása. Nyíregyháza ipari parkja kapósabb, mint a debreceni. Mi változik e téren 2005-ben?
- Debrecen ipari parkja sem üres, az utolsó 15 hektárra is jelentkezett már egy vállalkozás. Egy biztos: ingyen nem adunk területet és infrastruktúrát a külföldi befektetőnek, amikor a helyinek nem adhatunk. Nem kívánatos továbbá, hogy újabb áruházak települjenek a meglévők mellé, és elvigyék magukkal a pénzünket. Más a helyzet a piaccsarnokkal. Az újjáépítése azt a célt szolgálja, hogy jó minőségű árut kulturált körülmények között lehessen ott vásárolni, mert csak így maradhat versenyképes. Fontos nekünk a piac, mert lefedi a helyi kiskereskedelem egyötödét. Ami pedig a befektetéseket illeti, olyan céget szeretnénk ide hozni, amely nagyon magas hozzáadott értéket állít elő. Sajnos, az itt feltűnő befektető a kormánytól nem buzdítást kap, inkább ellenünk szólnak. Helyben nagyon fontos még a holding tevékenysége, terjeszkedése, hiszen a nyereségével finanszírozni tudunk fontos városi beruházásokat. Új trolibuszokat például. Azt mindenesetre leszögezhetjük, hogy a gazdaságfejlesztésben előre kell lépni.
- Lesz-e, illetve mikor lesz futballstadion Debrecenben?
A kormány ehhez nyilván egyetlen fillért sem ad. Ennek ellenére úgy gondoljuk, 2006 táján el kell kezdeni, és 2007-re be kell fejezni az építését. Komolyan foglalkoznak a tulajdonosok azzal is, mit kell tenni az utánpótlás-figyelő és -nevelő rendszer kialakítása érdekében. Szükség van ugyanakkor egy tanulmányra, amely megvizsgálja, milyen esélye van a Lokinak tartósan jelen lenni a nemzetközi mezőnyben.
- Debrecen Európa kulturális fővárosa kíván lenni 2010-ben. Az elkészült pályázatból most az üveghegy és a Rocksuli említését ragadjuk ki. Az előbbi merész ötletnek tűnik, az utóbbihoz pedig adódik a kérdés: lesz akkorára otthonuk? Egyébként mennyi esélyt lát arra, hogy sikerül elnyernünk a címet?
- Az üveghegy magyarázata a következő: eddig minden város, amely elnyerte ezt a címet, előrukkolt valamilyen építészeti attrakcióval. Azok előbb mindenhol tiltakozást váltottak ki, akárcsak később, amikor lebontani készültek. Hogy Debrecenben mi legyen ez az építészeti különlegesség? Akármi lesz, egyelőre az "üveghegy" fantázianévvel illettük, mint a népmesében, ahol az Óperenciás-tengerrel együtt emlegetik, s azt jelenti, túl azon, ami a valóságban létezik. De történetesen lehet egy konkrét üveghegy is. A Rocksuli viszont régóta létező egyedi, debreceni érték. Fontos dolog, támaszkodni kell rá. A jövője mindenképpen az intézménnyé válással teljesedhet ki. Helyet fogunk találni nekik, bár nem könnyű, mert amit ők jónak látnak, azt az ÁNTSZ utasítja el, ami pedig megfelelne, az ellen várható a környék lakosságának tiltakozása, mivel a Rocksuli zajjal jár. Ami pedig a kérdés utolsó részét illeti: ha a kormány nem egyetlen, hanem két város pályázatát küldi tovább, akkor valódi esélyünk van a győzelemre.

Hajdú-bihari Napló - fideszfrakcio.hu