A 2005-ös évtől kezdve (vagyis már a 2004-re vonatkozó) a tavaly még március 20-i határidejű adatszolgáltatások beadási határidejét megváltoztatták január 31-re, és kötelezővé tették az elektronikus formában való elkészítésüket (digitális e-Bevallás vagy 3,5" floppy).
Az alábbiakban megpróbálom röviden és amennyire lehet közérthetően leírni, hogy ezen kötelezettségének mi módon tehet eleget mindaz a gazdasági társaság, egyéni vállalkozó aki alkalmazottal rendelkezik, mindaz az egyház/egyházi intézmény (beleértve a legszegényebb plébániát is), alapítvány, egyesület amely magánszemélytől kapott támogatást és erről adókedvezményre jogosító igazolást állított ki (azért így együtt vannak egy páran).
Az elektronikus úton előállított adatszolgáltatás alapvető feltétele, hogy a fent felsorolt adatszolgáltatók rendelkezzenek egy nem túl régi számítógéppel, a hozzá tartozó rendszerprogrammal (Windows, verzió nem lényeges) és internethozzáféréssel (az alapvető rendszerkövetelményeket nem részletezném, aki nagyon akar, nézzen utána az APEH honlapján).
A továbbiakban lépésenként vezetném végig az olvasót (mint egy jó kezelési útmutató) az elektronikus alapú adatszolgáltatás lépésein:
1. Lépjen be az interneten az APEH honlapjára és onnan töltse le az ABEV2005telep.exe (nyomtatvány-kitöltő) programot, valamint azokat a nyomtatványokat, amelyen önnek az adatszolgáltatást be kell nyújtania. Ezután töltse le a KONNT04.exe (kontrolladat-ellenőrző) programot is.
2. Lépjen ki az internetről, és telepítse előszőr a nyomtatványkitöltő programot, majd a hozzá tartozó nyomtatványokat, végül pedig a kontrolladat-ellenőrző programot is.
3. Indítsa el a nyomtatványkitöltőt, az ablak tetején lévő menüből kiválasztva az "Adatok" menüpont "Új nyomtatvány" alpontját, a megjelenő ablak menüjéből válassza ki a kitöltendő nyomtatványt, végül kattintson az OK gombra.
4. Értelemszerűen töltse ki, majd mentse el a nyomtatványt / nyomtatványokat.
5. Lépjen ki a programból, és lépjen vissza a programba (mivel másként nem aktivizálódik a szükséges menüpont), az ablak tetején lévő menüből kiválasztva az "Adatok" menüpont "Kontrolladatok létrehozása" alpontját, egy újabb ablakkal ismerkedhet meg. Az ablakban válassza ki azt a nyomtatványt, amelyet már elkészített és szeretné alkalmassá tenni arra, hogy az APEH ellenőrző programja le tudja ellenőrizni. Válassza ki az adatszolgáltató adószámát (vagyis a sajátját). Nyomja meg az OK gombot.
6. Lépjen ki a nyomtatványkitöltőből és lépjen be a kontrolladat-ellenőrző programba (minderre azért van szükség, hogy az egyik APEH-programmal leellenőrizze, hogy a másik APEH-programmal előállított nyomtatvány adatai jók-e)
7. Írja be adószámának első 8 számjegyét. Adja meg az input adatok elérésének helyét (ha nem értette mit kell csinálnia, figyelmeztetem, hogy ha el is árulnám mi az az input adat és az elérési hely, akkor sem találná ott, ahol a kontroll program alapértelmezésben keresi, mivel az 5-ös lépésnél nem olvasott el mindent a "kontroll adatok létrehozása" ablakban), vagyis nyomja le az "input adatok" gombot és adja meg az alábbi elérési útvonalat C:\Program files\abev 2005\kontroll. Ha ez megvan nyomja meg az alábbi gombokat az alábbi sorrendben (ne gondolkozzon) "beállítás kész", "Lemez átmásolása" , "Tovább" , " Vége" , "Ellenőrzés". Ha ezek után szerencséje van, a program nem talált hibát az adatszolgáltatásban és megnyomhatja a "Vége törlés nélkül" gombot, elmentheti az állományt lemezre, és feladhatja postán. Ha van hiba az adatszolgáltatásban, nézze meg a hibalistát, és amennyiben megfejti azt kezdje újra a folyamatot a 4. lépéstől.
Az a szomorú igazság, hogy a programok kezelése még ennél is bonyolultabb, de bizonyos finomságokra nem tudtam ilyen "kis" terjedelemben felhívni a figyelmet. Nem akarom senkinek szájába rágni a következményeket, de a lényeg az, hogy 2005-től mindenkinek (akár ért hozzá, akár nem; akár van megfelelő infrastruktúrája, akár nem) ilyen módon és igazságtalanul rövid idő alatt kell ezen kvázi bevallásokat leadni az APEH-nél (legkésőbb jan. 31-én).
CP - adótanácsadó